Институции Ученици Училища Учители

Близо двоен ръст на ромските деца, които завършват средно образование

Представителното проучване на “Глобал Метрикс” за образованието на ромската общност през последните близо 10 години показва близо двоен ръст на децата, които завършват средно образование, и увеличение с  шест пъти на учениците от ромски произход, които завършват висше образование. Изследването  е по поръчка на “Тръст за социална алтернатива” и проведено в 140 населени места. В. “Сега” съобщава, че образователните постижения на ромската общност у нас се подобряват с времето, като по-младите поколения бележат най-високи резултати. Делът на ромите, посещаващи училище, се е увеличил във всички възрастови групи, в сравнение с 2011 г.  Ако през 2011 г. 13.5% от ромите са завършвали средно образование, то през 2019 г. делът им е 22.7%. Тези, завършили основно образование, пък се увеличават от 36 на 43%. Отчита се също така и шесткратен ръст на дела на ромите с висше образование – от 0.4% през 2011 г. на 2.6% през 2019 г.

В момента 23% от новите участници в българския пазар на труда са роми. Последните налични данни от 2011 г. разкриват наличието на значителни пропуски в образователните постижения на ромите в България, като само малко над 1/3 от тях завършват основно образование, 13.5% завършват средно образование, а висше образование завършват под 1%.

Посещението на детска градина увеличава с 35 на сто шансовете на ромските деца да завършат висше образование, показва още изследването.  Тези, които са ходили на детска градина, по-често имат постоянна работа и разполагат с 30% повече доходи спрямо другите в общността, показва още изследването. Освен това безработните роми намаляват с 18% спрямо 2011 година.

Според министъра на образованието и науката Красимир Вълчев има процес на модернизация на ромската общност през последните години. Забелязва се повече роми да учат и работят. За 3 години министерството е успяло да постигне 2,5% обхват сред ромската общност. По думите на Вълчев, ромските деца вече отпадат на по-късен етап от училищната система.

Източник: В.Сега