за матурата по математика от 17.05.2010г
Публикувана на: 17.05.2010, от
mironov
Становище на Иван Миронов-учител по математика в СПГЕ „Джон Атанасов” в град София, относно проведената матура по математика на 17 май 2010 г.
За разлика от предишни матури от 28 задачи 27 са по учебната програма. Това за мен е постижение. Почти е спазен принципа да изпитваме, това на което учим учениците по задължителна подготовка”. Не мога да коментирам лесна или трудна е темата. Мога да коментирам дали е по програмата.
Имам претенции САМО към 27 задача, която гласи:
Иван е забравил паролата на компютъра на брат си. Той помни, че тя се записва само с първите две букви на азбуката и съдържа шест, седем или осем символа. Ако всеки път Иван опитва различна парола, то колко най-много опити може да направи той, за да открие паролата на брат си?
Считам, че задачата е некоректно зададена, защото:
- Всеки който е използвал пароли на компютър знае, че доскоро паролите се пишеха на латиница (ако са само с букви), но имаше значение дали са големи или не. Вече има компютри, които приемат пароли и на други езици. Броят на азбуките не е малък…Условието нищо не казва за това.
- Условието казва, че се използват САМО С ПЪРВИТЕ ДВЕ БУКВИ, но вкарва и термина СИМВОЛИ. Това според мен е заблуждаваща информация, защото в паролите възможните символи-са и цифрите и пунктуациите и…Надявам се, че учениците са се досетили, че паролата се състои само от тези две букви, но тогава пък всеки работил с пароли ще си помисли „тази парола ще е доста лесна за откриване” и е безсмислена. Оставам на страна въпроса, че повечето компютърни програми блокират достъпа, след определен брой грешни опити.
- Задачи от подобен вид по програма се изучават в 10 клас задължителна подготовка „Съединения без повторение”. Явно въпросната задача се решава чрез повторение, след като е САМО С ПЪРВИТЕ ДВЕ БУКВИ пък символите са шест, седем или осем. „Съединенията с повторения” са предмет на профилираната подготовка, която е извън матуритетната програма..
Написах това си мнение, за да се защитят знаещите ученици. Незнаещите просто няма да решават тази задача..