България и нейните жени!
Ето още едно доказателство, че българските жени са най- красивите на света, че нашият народ е трудолюбив, че сме умни, образовани и интелигентни. Доказателството е от 1915 година- забележете- само 2 години след ткрагичната за нашата родина Междусъюзническа война, и то не от кого да е, а от Нешънъл джиографик!

През април 1915 г. National Geographic
публикува обширна статия за България, посветена на нейните жени. Така
след поражението в Междусъюзническата война г-жа Хестър Доналдсън
Дженкинс представя България в друг образ, различен от воинската
доблест. Тя поднася на читателите портрет на българската жена от село и
от града заедно с наблюдения върху народопсихологията, обичаите и
напредъка на страната. Г-жа Дженкинс е дългогодишна преподавателка в
Цариградския девически колеж (1900-1909 г. ) и автор на книгата „Зад
турсктие решетки", посветена на живота на туркините през първите години
на XX в.
От всички ориенталски момичета, сред които живях по
време на деветгодишния ми престой в Близкия изток, българките в
най-голяма степен събудиха интереса ми. Те вероятно са най-малко
ориенталските от осемте или повече националности, които можете да
срещнете в Цариградския колеж, където преподавах. По-светли са и с
по-бяла кожа от арменките, гъркините и персийките, значително по-високи
и по-едри са и имат повече енергия и по-малко от унесеността на
туркините.
Българските момичета са склонни към закръглени форми
и фигура, а много от тях имат кръгли едри лица, с пълни розови устни и
трапчинки. Това впечатление се подсилва от модата да носят косите си на
плитки, увити около главата. Човек може да види изобилие от тъмни коси
в България, но също така с удоволствие да забележи топлите кафяви
оттенъци, лешниковите къдрици и по-редките кестеняви глави. Едно от
най-красивите момичета, които някога съм виждала, беше българка - с
великолепна гъста и вълниста коса с меден цвят, чиста бяла кожа,
красиво разположени сиви очи, деликатна уста, малки бели зъби и
осанката и движенията на принцеса.
Румените бузи на много от
българките са приятно разнообразие сред тъмните или бледите лица на
арменките и гъркините. Очите им по принцип са по-малки и не са толкова
отнесени като ориенталските. Гледат те право в лицето, с повече
искреност и по-малко съблазън.
В нашите български студентки има
определена якост - едно външно качество и една разсъдливост, които ги
определят като различни от капризните, сантиментални и надарени с
по-слаби нерви момичета от други националности. Понякога тази по-голяма
сила е придружена от грубост и мъжкараната българка е нещо много
по-често срещано от мъжкараната туркиня.
Един прозорлив
наблюдател на българите казва следното за тях като раса: „Българинът
наистина е син на полето, обречен на неотстъпчивата земя, чиито
качества изглежда е извлякъл в своето ежедневие - ненадминатата
упоритост и твърдост в поставената цел, комбинирани с най-практични
възгледи, обещават голямо бъдеще на този народ. Въздържан и мълчалив,
той не притежава нищо от лекомислената жизнерадост на румънците и
експанзивността на сърбите."
В България няма нито богати
безделници, нито тънещи в крайна нищета хора. Както висшите класи, така
и обикновените хора водят прост живот и е трудно да се намерят предмети
на лукса. Мъжете в страната са основно селяни, но по време на
Балканската война всички медицински сестри отдадоха дължимото на
тяхното вежливо и почтително отношение. В своята книга „Войната и
жените" г-жа Сент Клер Стохарт обяви, че със своето поведение към
жените българските мъже от всички класи биха могли да дават уроци на
мъжете от повечето европейски нации.
Празникът в българското
село изкарва на показ великолепно разнообразие от пищни костюми, с
прави и неизящни линии, но с най-прекрасна многоцветна украса. Широките
талии на жените обикновено са подчертани с огромни сребърни катарами,
които изпъкват почти гротескно. Когато обаче момичето е младо и хубаво,
нейната гъста къдрава коса, в която са вплетени ярки конци или
панделки, бялата є кожа, която е подчертана от пъстрите бродерии и
стройната є фигура, която правата дреха не може да развали - всичко
това я прави привлекателна гледка. Разбира се, тези галакостюми се
оставят настрана през делниците, защото има много работа - особено през
лятото, когато дните са дълги.
Момичето в българското село не е
лишено от забавления. Едно от нейните задължения включва и социални
удоволствия, за които тя страстно копнее. Както е било в библейските
времена, цялата вода в селото се носи от един или два кладенеца или
извора и тези места и чешми са декор за усилено общуване. Тук се
събират всички младежи и девойки в селото и е много съмнително дали се
стараят да си тръгнат колкото се може по-бързо. Момичетата носят на
раменете си кобилици; на тях се окачват ведрата, които те трябва да
напълнят със студена вода. Често младежите пълнят ведрата вместо тях, а
после - в замяна за тази своя галантност - шепнешком молят за цветето
зад ухото на девойката. Ако са по-дръзки, могат да откраднат цветето.
Както
виждате, на българските младежи се позволява да се срещат свободно и
двата пола не са разделяни като при мюсюлманите. Те кокетничат и се
ухажват около чешмите и по време на домашните събирания вечер.
Браковете се раждат от взаимното привличане, а не от уговорки между
семействата, както е според арменските и турските обичаи.
Най-популярната
форма на обществено забавление е седянката. Тук се събират младите мъже
и жени от селото и съседните стопанства. Те са наглеждани от някоя
стара жена, която се тутка из къщата и вари каша, с която да нагости
гостите. Младите хора седят в кръг около откритото огнище, Стойко до
неговата Кица, Василка притисната до Нанчо; всеки младеж търси своята
девойка. Тогава някой запява куплет от песен и като свърши, всички
подемат припева; друг продължава, като използва стар куплет или - ако
иска - съчинява нов; после пак следва припев. Това продължава, докато
не се каже всичко, което искат да изразят.
Понякога седянката
може да завърши драматично. Някой як момък, който усърдно е ухажвал
своята Дарка, ще я сграбчи и ще я отнесе вкъщи. На следващия ден този
„брак с открадване" получава правно и религиозно потвърждение с
благословията на православния свещеник. Веднъж попитах Зарафинка какво
ще стане, ако двама мъже искат едно и също момиче. Тя отговори просто:
„По-силният ще я вземе." „Ами ако тя предпочита другия?" „А! Ако е
достатъчно умна, ще помогне на по-слабия да я открадне, но обикновено
тя предпочита по-силния.
Но нека да оставим селото и да
последваме българската жена в града, да я наблюдаваме, докато се
образова и се учи на култура, и да видим как я използва след това.
Преди
петдесет години нямаше български градове - само големи и пръснати
турски села. Сега вече има редица заслужаващи похвала модерни градове.
В София - столицата и седалището на съда и парламента - се вижда твърде
забележителен растеж. Когато посетих подредения нов град, първото ми
чувство беше на разочарование: тъй като той е равен, лишен от
живописност и на пръв поглед безинтересен.
Но все пак нима не е
интересно, че един народ, който толкова доскоро се състоеше от угнетени
роби и живееше в хаос, сега вече има град с павирани и осветени улици,
удобни къщи, тук и там по някой паметник, прост и солиден царски
дворец, обществена градина и добре оборудвани хотел и магазини?
Младите
дами, които ме разведоха из техния град, бяха много горди с техните
училища и със сградата на парламента, която аз, разбира се, намерих за
много ординерна. Признавам си, че се отегчих от това, че ме разведоха
из цялата нова и хубава поща и ме вкараха във всяка стаичка. Но
по-късно ми се стори важно това, че най-забележителните неща в София са
наистина полезни и прогресивни фактори в модерния градски живот - а не
галерии, музеи и базари. София няма минало, което да иска да запази.
Старите и високо ценени традиции на България са свързани с древната
столица Търново и прочутия Рилски манастир, но за модерната и развиваща
се България те означават много по-малко от неромантичната София.
Филипопол
е много по-привлекателен от София за търсещия живописност
пътешественик. Построен на седем островърхи хълма, той представлява
много ефектна гледка за пристигащите с влака. Това е преходен град - от
една страна, стари турски базари и сиви старинни къщи, а от друга -
нови и модерни улици и сгради. Стреми се да стане втора София, но аз се
радвам, че природата винаги ще му придава особена красота, дори и ако
изгуби целия си ориенталски чар. Една малка подробност може да послужи
като илюстрация за различните темпове на прогреса в двата града. В
най-добрия хотел във Филипопол възглавниците са толкова твърди, все
едно са куп сгънати чаршафи, докато в софийския хотел са от пух.
Българите
се показаха жадни за образование и цивилизация и техните жени усвояват
културата с лекотата на всяка американка. Често се случва дъщерята на
живеещ в някое отдалечено село и неграмотен селянин да прекара няколко
години в училище и след това да намери своето място в София или Варна -
като учителка, светска дама или водачка на общественото развитие. Тя
сменя селския костюм и плетените чорапи с подбрани с великолепен вкус
европейски дрехи. Вече фризира тежките си падащи плитки според модата
на деня. Маниерите є стават уверени и все пак скромни и тя с подобаващо
достойнство заема мястото си като председател на женския клуб по четене
или като член на болничния съвет.
През Балканската война тези
български жени свършиха прекрасна работа в Обществото на червения кръст
и в болниците: и наистина вече от няколко години те контролират
болничната работа и различни други институции, като например
сиропиталищата.
Наскоро една българка ми написа за чудесните
медицински грижи, предоставени на ранените войници в болниците, както и
за това, как неколцина ранени турци попаднали под опеката на
българските жени. Тези мъже, които съвсем не били свикнали на женска
грижа и били очаровани от красивите сестри, явно си въобразявали, че са
били убити във войната и че хуриите им въздават награда за службата,
защото радостно възкликвали: „Това вече е раят!"
Българските ни
ученички са сред най-добрите в колежа. Здрави, много трудолюбиви и
амбициозни, а в някои случаи и наистина способни, те са най-интересната
група за преподавателите и им се отблагодаряват за вложените в тях
усилия. Както повечето хора в Ориента, те също са добри в езиците, а
живият им интерес към модерното развитие и чувството им към далечното
минало бързо ги превръщат в ентусиазирани изследователи на историята.
Не
може да има съмнение, че ако на българите бъде позволено да развиват
себе си и своята страна - а те ще го направят, ако могат да се насладят
на предимствата на дълъг период на мир и добри търговски връзки със
своите близки и далечни съседи, - то бързият прогрес на този народ по
всеки един начин ще учуди света и (това е най-малкото, което може да се
каже) ще извади от заблуждение умовете на мнозина, които сега си
мислят, че България е повече или по-малко дива държава,
населена от раса, която предпочита войната пред мира. Това развитие е
особено вярно по отношение на българските жени, които - бидейки
надарени с бърз и буден разум - отговарят незабавно на предимствата на
образованието. Сигурна съм, че техните сестри по цял свят няма да имат
основания да се срамуват от тях.