РИО - потребни или ненужни
Публикувана на: 13.09.2008, от
perfekt
Повод за размисъл по темата "РИО - потребни или ненужни" ми даде разумната идея на министъра на образованието доц. Даниел Вълчевтези структури да бъдат преструктурирани. Добре е да се чуе мнението не само на бездействащите към настоящия момент т.нар. "експерти" в РИО, а и на учителите и на директорите които в повечето случаи стават обект на издевателства с безсмислените си и стигащи до пълно формализиране проверки от страна на самозваните експерти. Казвам самозвани, защото 90 процента от тях дори не са се явявали на конкурс за заемане на длъжността, за разлика от директорите например и бяха спуснати като политически назначения на едно от правителствата. В момента са в заварено непоклатимо положение и те определят по-нататъшното развите на образователната ни система. А голама част от тях нямат и елементарен управленски опит. Считате ли че няма по-компетентни и ерудирани от тези парашутитсти? Всъщност, нужна ли е изобщо тази структура РИО в условията на пълна електронизация и делегираните бюджети, прилагани от училищата ? Спроед мен те са излишни и ще се обоснова като подкрепя идеята на доц. Вълчев "стандартите за преподаване на учебното съдържание да определят учителите-методици". На учителите и директорите не им е необходимо непрекъснато да ги унижава някой некомпетентен цербер назовал се сам за "експерт". Нека в тяхна помощ бъдат опитни и компетентни колеги, които наистина да им помагат да се развиват и израстват в професията. Второ, кому е нужен този изключително раздут щат в инспекторатите, при условие, че се стигна до сериозно оптимизиране на персонала в училищата... Много пъти съм се питал защо това става обратно пропорционално - децата намаляват, училищата се закриват, а инспекторатите се разрастват. Трето, контрол на учебните заведения в даден регион може да се извършва и то много ефективно, ако той се предостави например на областния управител, а внезапен контрол два до три пъти годишно могат да извършват мобилни групи на МОН, които да включват наистина компетентни експерти в съответната образователна област, както е в чужбина. Четвърто, понеже сме пред прага на новата учебна година съвсем накратко ще предложа и начин за съгласуване на документацията (Списък-Образец). Считам, че че цялата дълга бюрократична процедура може да се избегне, ако тя бъде изпратена в електронен вид и с електронен подпис не в РИО, а директно в МОН където (след преглеждане от специалистите) да се съгласува и отново отговорът да се получи по електронен път. Директорът би следвало да носи отговорността си оттам нататък. И затова не е необходим този огромен персонал в РИО, който да имитира вършенето на някаква "компетентна" дейност !