РИО - потребни или ненужни

Публикувана на: 13.09.2008, от perfekt
Кoментари:17
Повод за размисъл по темата "РИО - потребни или ненужни" ми даде разумната идея на министъра на образованието доц. Даниел Вълчевтези структури да бъдат преструктурирани. Добре е да се чуе мнението не само на бездействащите към настоящия момент т.нар. "експерти" в РИО, а и на учителите и на директорите които в повечето случаи стават обект на издевателства с безсмислените си и стигащи до пълно формализиране проверки от страна на самозваните експерти. Казвам самозвани, защото 90 процента от тях дори не са се явявали на конкурс за заемане на длъжността, за разлика от директорите например и бяха спуснати като политически назначения на едно от правителствата. В момента са в заварено непоклатимо положение и те определят по-нататъшното развите на образователната ни система. А голама част от тях нямат и елементарен управленски опит. Считате ли че няма по-компетентни и ерудирани от тези парашутитсти? Всъщност, нужна ли е изобщо тази структура РИО в условията на пълна електронизация и делегираните бюджети, прилагани от училищата ? Спроед мен те са излишни и ще се обоснова като подкрепя идеята на доц. Вълчев "стандартите за преподаване на учебното съдържание да определят учителите-методици". На учителите и директорите не им е необходимо непрекъснато да ги унижава някой некомпетентен цербер назовал се сам за "експерт". Нека в тяхна помощ бъдат опитни и компетентни колеги, които наистина да им помагат да се развиват и израстват в професията. Второ, кому е нужен този изключително раздут щат в инспекторатите, при условие, че се стигна до сериозно оптимизиране на персонала в училищата... Много пъти съм се питал защо това става обратно пропорционално - децата намаляват, училищата се закриват, а инспекторатите се разрастват. Трето, контрол на учебните заведения в даден регион може да се извършва и то много ефективно, ако той се предостави например на областния управител, а внезапен контрол два до три пъти годишно могат да извършват мобилни групи на МОН, които да включват наистина компетентни експерти в съответната образователна област, както е в чужбина. Четвърто, понеже сме пред прага на новата учебна година съвсем накратко ще предложа и начин за съгласуване на документацията (Списък-Образец). Считам, че че цялата дълга бюрократична процедура може да се избегне, ако тя бъде изпратена в електронен вид и с електронен подпис не в РИО, а директно в МОН където (след преглеждане от специалистите) да се съгласува и отново отговорът да се получи по електронен път. Директорът би следвало да носи отговорността си оттам нататък. И затова не е необходим този огромен персонал в РИО, който да имитира вършенето на някаква "компетентна" дейност !

Коментари 17

28.03.2011 dobreva.v

Profile

НЕНУЖНИ! /ПУП/ Друг въпрос е, че все пак роднините на "власт-имащите" трябва да имат работа!

11.11.2010 mimi70

Profile

Преди личния си опит имах някакви съмнения относно съществуването на РИО.

Но вече знам, че няма никакъв смисъл от това звено в образованието. За мен те сами са си дали отговора на този въпрос с отговора, който получих за моята жалба. Самите те казват, да се обръщам към други институции. А проверката, за която споменават, че са я направили, е само поискана справка от директора.

Тук четох като новина създаването на нова институция - инспекторат към образованието. Няма смисъл от каквото и да е звено в образованието, след като няма да работи ефективно. Работа само на думи не води до нищо хубаво. Трябва да има фактически доказателства, че дадено нещо е полезно.

10.11.2010 lexx

Profile

 В монета и с РИО и без - резултата ще е все същия. А що се отнася за преструктуриране - да не се окаже, че ще съкратят чистачки и др. персонал, после да дадат малко пари за повишаване на квалификацията и накрая да се оакже, че шефовете и инспекторите са си същите, само че с по-големи заплати! Обикновенно така стават реформите - както и тази в образованието, която вдигна заплатите на директорите!

Иначе има идея за преструктуриранео, но първото от което трябва да се тръгне - това е МАНДАТНОСТ на инспекторите!

16.05.2010 lexx

Profile

 За мен основната идея е, че трябва да се преструктурират РИО-тата. Трябва нова структура и нови кадри - особенно инспекторите, които в момента са едни хорица негодниз а нищо и може би обвързани в корупционнуи схеми. Трябва да се направи нова структура, с нови механизмиз а контрол, защото самите училища се промениха много уи трябва  доста по-сериозен контрол. А отделно трябва визия за развити на нашето образование и за нормите в него. А това трябва да бъде проконтролирано от някой. Но не от днес съществуващите инспектори и експерти дори в МОН!

22.04.2010 nkehayov

Profile
Когато дискутираме темата "за" и "против" регионалните инспекторати не трябвада бъдем еднопосочни. Това, че никой не обича да бъде наблюдаван и инспектиран съвсем не означава, че трябва да се откажем от упражняването на контрол при изпълнение на законовите и норматитивните уредби в образованието. Закриването на инспекторатите по образование е опит за премахване на имунната система на училищното образование. Представете си до какъв хаос би се достигнало, ако директорите на училищата изгубят контрол при упражняване на управлнеските си правомощия. Кой учител би се чувствал комфортно в училище, в което се създават условия за нарушаване на законността и неговите права? С премахването на РИО Директорът на училището ще се сдобие с още по-големи правомощия, т.е. ще се превърне в истински феодал, защото цар-далеко, бог - високо. За съжаление, да си мислим, че училищните ръководства ще управляват безпристрастно и ръководени само от закона и нормативните уредби е едно твърде смело предположение. Освен контролните си функции регионалните инспекторати упражняват и координиращи такива. Представете си само как биха се провели държавните зрелостни изпити без посредническата роля на инспекторатите. Как би се извършил приема с конкурс след VІІ клас? Как шяха де се провеждат областните кръгове на олимпиадите, спортните състезания? Това, че някои от функциите на РИО се дублират е наистина проблем за решване. Лично аз мисля, че и на екпертите не им е приятно да се занимават с такива дейности, след като ИКТ технологиите позволява да се оптимизират много от дейностите по отчетността и контрола. Логично е някои от тези дейности да отпаднат. Експертите в РИО са натоварени с несвойствени задачи, които им отнемат много време и това се отразява на работата им като методисти и професионалисти в предметната област за която отговарят. Прехвърлянето на методическата работа върху главните учители за съжаление не е ней-разумното решение, защото един главен учител отговаря и за учители, преподаващи по специалности, различини от неговата. Например - един литератор- главен учител не би могъл да бъде методически полезен на колегата си по чужд език или биология. Назначаването на учители- методисти е наистина добър ход, при условие, че тяхното назначаване не се окаже формална административна процедура. Учителите- методисти трябва а бъдат много добре подготвени и да работят с желание и намерение да бъдат по-скоро полезни за учителите, отколкото поредната административна шапка.

21.04.2010 perfekt

Profile
Браво на министър Дянков, който предлага "Реорганизация на Регионалните инспекторати по образование" (28 на брой) в презентацията си "Реформа на държавната администрация" от 21.04.2010 год. Презентацията можете за видите в сайта на министерството на финансите. Лично моето мнение съвпада с това на министър Дянков, считам че вариантът РИО-тата да бъдат закрити е най-добрият! Все пак, живеем в 21 век и в ерата на техниката ! Кому например са нужни тези грамадни отдели с по десетки служители и с още по-неразбираемата си абревиатура АПФСИО ? Текущият контрол може да се осъществява и електронно (дори ежедневно), а не са малко и другите външни за системата контролни инстанции освен РИО.  А организационно-методическите отдели пък са съвсем излишни. Иначе, защо е необходимо да има главни учители в училищата... На сегашния етап като най-ефективен и безпристрастен се очертава контролът, извършван от мобилните групи на МОМН, защото в този случай в значителна степен се избягват възможностите за проява на тенденциозност, пристрастие или необективност.

21.04.2010 perfekt

Profile
Отново ще повторя: крайно време е тези РИО-та да бъдат закрити! Те са ненужни административни структури, в които повечето от половината "експерти" са некомпетентни и назначени (без конкурс) само благодарение на принадлежността си към определена политическа сила. Раздутите щатове (от бездействащи "наши хора") на тези структури излишно и жестоко товарят държавния бюджет.

16.11.2009 sogeto

Profile

Май нещо не си наясно! Директорите, или повечето си правят Списък - Образеца, а после "великите" и "компетентни" експерти, недочели нормативните си документи, години наред при това, се правят на многознаещи. Вярно е, че има и от другия тип директори, но моля Ви, не слагайте под един знаменател всички!

 

14.11.2009 gele

Profile

А запитвате ли се, ако ги нямаше РИО "великите", "компетентни" директори с кого щяха да се консултират по елементарни въпроси, чиито отговор могат да намерят в нормативните документи, но кой да ги отвори, нали има "некомпетентни" експерти, които са длъжни всичко да знаят. А за Списък-Образец да не говорим - директорите не знаят какво има в него, кое за какво е, хвърлят на информатиците няколко листа с катедри и си мислят, че Образеца е готов, но уви, не е ... Много редове мога да изпиша, но смисъл няма, докато не се въведе мандатност за длъжността директор на училище. Не забравяйте, че зад всеки директор има някой гръб, че като станат директори забравят от къде са дошли, мислят се за велики, велики ..., но не са ... 

09.10.2008 mera4e

Profile

user: ivo

Все пак, ако правилно съм разбрал - министър Вълчев има идеята да закрие методическите отдели на РИО, прехвърляйки функциите им на учителите-методици в училищата. За сметка на окастрените методически функции се предлага  засилването на "организационните". За мен това не е повод за особена радост, защото означава, че чисто административните проверки ще се увеличат по брой, поради завишените прерогативи и възможности на РИО да ги извършват. Като се добави към картината и неминуемото назначаване на хора с квадратни глави в новите отдели - нещата придобиват определено милиционерски оттенък: никой няма да го е грижа за методиката на преподаване, но за сметка на това - възможностите за административни заяждания ще се развихрят до небесата. Всеки от нас много добре знае какво богато поле за това дава кретенски-обърканата схема на документацията в нашето училище....
Иво, едва ли ще закрият някога РИО - с тези матури, външни оценявания и т.н. Нито пък ще намалеят като щатни бройки, независимо дали за методическа, организационна или контролна дейност. Общинските структури също действат с пълна пара - дори и в най-малката община има по един, даже двама хрантутници. Абсолютно и категорично ненужни бройки и излишни бюджетни средства! Само че без бюрокрация няма как да съществува и държавата! Старши експерти от РИО са ми влизали в часовете - било да присъстват на урока, било само да проверят дали съм вписала всички отсъстващи в дневника. Това им е работата и няма отърваване от тях!