Колеги, знете ли колко минути е час на класа- 30 или 45 минути?
За какви начини става въпрос? Не виждам място за лавиране. Щом е логично и удобно за столичните училища, значи просто не може да не е практично за всички. Казано е точно кога да става това, нали? Щом са ни го наредили, така ще е. И точка по въпроса! Важното е да излгежда, че всичко е наред! А дали е така... кой да ти каже...
Мисля, че точно в това се крие смисъла на добрата организация-съобразена със спецификата на самото училище/численост на персонала, режим и условия на работа/ добрата мотивация на колектива и възможностите и доброто желание от страна на родителите.Само така ще се избегне формалността на провеждането, която е неприемлива и за трите страни.Само в пояснение искам да кажа, че говорех за този втори час на класа, предвиден за работа с родители, който е един път месечно.Наистина указанията за него са да се води във времето около 17ч.Има логика-за повечето родители единствената възможност за това е след работно време.”За” и „против”... винаги можем да намерим аргументи.Който не ги е търсил-той не ги е открил.По - важно е обаче да намерим начина, които ще ни удовлетвори максимално.
В сряда след обяд от 16 часа всички класни ръководители са в учителската стая.
Въпреки че говорихме много по въроса, ми се иска да изложа няколко мои практични съображения против подобна организация на втория час на класа /нали първият е с учениците в клас/, като изхождам от личния си опит.
1. В класа, на който бях класна в продължение на 5 години, повече от половината деца идваха от населени места извън областния град /както често се случва в подобни гимназии/. Резултат от това беше, че родителите дори и на много от съвестните деца просто нямаха възможност да идват на родителските срещи или в определени от училището дни. Те често използваха случаи, когато пътуват по работа или по други ангажименти, за да ме навестяват в училище и да разговарят с мен. Или ми се обаждаха по телефона, извинявайки се, че не им е удобно да присъстват, но искат да знаят как вървят нещата с тяхното момче или момиче. Това никога не ми е тежало, защото важен е ангажиментът и интересът, желанието да си в течение и да упражняваш контрол. От друга страна имаше такива, които можеха да идват, но просто не се появяваха. Каква би била ползата за мен и за истински ангажираните родители от подобен добре организиран час, все още ми е загадка...
2. Вторият час не е само за родители, той е и за водене на училищната документация. Като оставим настрана факта, че така или иначе тази дейност се е вършела винаги, дори и преди съществуването на този час, ще отбележа, че само който никога не е влизал в учителска стая, може да твърди, че може да бъде свършено нещо смислено там, ако в нея вече има 30,50 или сто учители. Дали има нужда да обяснявам защо?
3. При едносменна форма на работа /каквато е в нашето училище например/, парното спира да работи окончателно някъде към 12.00 на обяд през зимните месеци /сами преценете колко месеца продължава отпляемият сезон във вашия град/. Което означава, че след 14.00 вече става хладно, а към 16.00 си е направо студено. Дали това са подходящи условия за работа, а дали пък училището /или общината/може да си позволи да плаща ток, за да отоплява още известно време учителската стая, за да осъществи тази "чудесна" идея - втори час на класа за всички по едно и също време?
Това бяха само няколко въпроса, вероятно те не касаят всички, но това не променя факта, че за много неща не е помислено...
Здравейте!
Мнения-различни! Това като цяло е mрекрасно, значи сме продуктивен форум, все пак!:)
Никога не е съществувало единствено черното или бялото! В този свят нищо не е и няма да бъде съвършено!:)
Като плюсове-този час влиза в норматива, в случай, че го прехвърля се заплаща като лекторски!
Училището е институцията, а учителите са хората, които са най-често и ВИНАГИ обвиняваните за всички проблеми в сферата на средното образование! Този час /възможно е да има повече демонстративен ефект/, но ясно показва, че системата е отворена към разговори с родители! Доколко ще се възползват.....това зависи от тяхната лична заинтересованост! Ако става въпрос и на род. срещи посещаемостта е също нисичка, но....все още ги има!:) След като искаш среща или след като класният ръководител на детето ти те вика в училище....ще направиш всичко възможно да се явиш! Едва ли има толкова ненормален работодател, който да държи като цербер работниците си и да не поиска да ги освободи от работа, когато класният на детето ги повика в училище???
Училището е институция към, която трябва да се започне ВЕЧЕ да се проявява уважение, не е Аврамов дом:) Времето на учителите през междучасието/много често с такива пресетили се родители разговорите продължават дългичко като се заема и немалко време от часа/ може да бъде губено само по изключение, но не и да се закрепостява като вид практика!
Отиване "под строй" ми звучи несериозен аргумент! Сутрин, когато започваме училище от 7. 30 часа... не отиваме ли "под строй" на училище?
Не искам да намесвам отново една друга държава, където имам известни наблюдения над сферата на образованието, но там се действа по подобен начин! Само с разликата, че ако родителят не се яви на няколко поред покани, приканващи го дойде в училището...... то ще бъде посетен от полиция и социални служители! Малко грубичко.., но ние все още сме далеч от подобни репресивни мерки!:)
Мисля си, че това е крачка напред, против налагащото се мнение, че училището е анархична структура, а учителите са безотговорни хора, които само чакат да им свършат часовете и да си отидат вкъщи! Не, че искам да се правя на Маргарет Тачър или Глория Макапагал Аройо, но този час го възприеммам повече като нещо полезно!
За да избегна offtopic ще отговоря на лична. Все пак темата е за час на класа,нали?
Е, разбира се, да се намери наредбата няма да е бог знае колко трудно, но със сигурност търсенето / и намирането/ и няма да ми даде никакво удовлетворение /явно съм друг човек/. Предлагали са ми да се занимавам с административна работа, дори наскоро разбрах ,че ме спрягат из града за една директорска длъжност, но според мен много е важно човек да знае точно за какво става и за какво не. Аз съм творческа личност, не умея да спазвам буквата и запетаята на наредби и правилници и честно казано те не винаги ме интересуват. Та с две думи, мерси за урока, който явно искаш да ми дадеш, но нямам нужда от него. Нека се възползва от него някой, който смята да прекарва повечко време от живата си в ровене в норманттивни документи. Аз предпочитам да се ровя в методики, да ходя на курсове и изобщо да си прекарвам времето по-смислено /от моя гледна точка/. Аз имам приоритети и нормативните документи не са част от тях. Надявам се, че не те засягам по някакъв начин. Разни хора, какво да се прави.... А аз смятам, че директорът е този, който изготвяйки някаква заповед, е длъжен в нея да фиксира на какъв нормативен документ се опира. Така че, рано или късно, номерът на наредбата ще ми стане ясен. Ако ли не - значи не ме касае, усилията биха били напразни. Апропо, предполагам не отговаряш и на някой учител от твоето училище по същия начин, когато ти зададе подобен въпрос. Всъщност, надявам се.
Не виждам защо те притеснява, че си позволяваме да коментираме качеството на подобни наредби, не сме в армията все пак, позволено е да мислим, нали? И защо да не казваме това, което мислим, или пък да го казваме само на маса? А фактът, че спорим по организацията на този час не значи, че го наимраме за излишен. Подобна трактовка на мненията ни беше малко некоректна, не мислиш ли?
Нашият ден за провеждане на ВториЧК е четвъртък.И понеже започваме от7.30 до 19.30/ всеки ден / в тези четвъртъци
са определени часове ,удобни за първа и втора смяна;а всеки трети четвъртък- от 18.30-19.30- е определен за консултации с родители.Останалите четвъртъци-за да не са безполезно,,дремене" в уч. стая -се използват за:
-работа с документация
- работа с ученици
- работа с родители/при нужда/
Има толкова работа , която може да се свърши.
Anikolova, подкрепям изцяло това, което си написала. Мненията ни съвпадат напълно, само че ти си го написала много по- добре от мен. Точно това имах предвид и аз, когато писах на Пепи- че организираното под строй провеждане на ДЧК е неефективно и безсмислено. Важното е родителят- който и да е той, когато и да се обади за среща с класния, да осане удовлетворен, а не да се изпълнява поредното лишено от смисъл изискване в някой нормативен документ.
Проблемът е в това, че няма как на всички родители да им е удобно по едно и също време, а иначе за учителите това може даже да е по-удобно, но за жалост изобщо не е ефективно. Никой от нас не затваря телефона на родител и не го връща, ако той го потърси рано сутрин, късно вечер или в някое междучасие. А от друга страна съм убедена, че този час ще се превърне в час по седяне и раздумка на учителите в класната стая, т.е. чисто губене на време и вероятно мръзнене в студените месеци. Доколкото познавам родителите посещаемостта му ще е някъде под 1 родител на клас / и това даже е много ако става въпрос за всяка седмица/. Ами че те два пъти в годината не идват на родителските срещи, та камо ли всяка седмица. Така че тук става въпрос за това има ли разумни доводи в полза на подобна "организираност", а не за това, дали директорът се чувства дръжен да изпълнява точката и запетаята на някоя нова недогледана наредба, натоварена единствено с добри намерения и с нулева практичност. Или отново се изхожда от презумпцията, че учителите така и така нямат никаква работа, след като си "изпеят" уроците, ами дайте да им "уплътним" работното време, та да е доволно обществото. В тая връзка би било полезно да се знае точно номера на нормативния документ , уреждащ това. Станала съм направо непривично любознателна в това отношение.