Ученици

PIRLS ще проверява четвъртокласниците за “четене с разбиране“ догодина

Четвъртокласниците ни ще участват в поредно издание на международното външно оценяване PIRLS догодина, информира „Стандарт“.

За разлика от учениците в осми клас, които по традиция остават назад в класирането на оценяването за ученици на тяхната възраст PISA, малките обикновено ни представят добре. Тази година за първи път Центърът за контрол и оценка на качеството на образованието публикува примерни задачи, чрез които преподавателите могат да тестват десетгодишните преди изпита.

Целта на този тест е „четене с разбиране“, както и проверка на способността на малките да извличат информация от текст. От децата се иска както да си извеждат преки заключения от текстовете, които им се предоставят, така и да интерпретират данни и да покажат умение да обобщават получената информация.

Всеки ученик работи върху тестове в книжка, съдържаща два текстови „блока“. Времето, предвидено за работа върху всеки от тях, е 40 минути, като това включва и прочитането на зададения текст.

Има два типа въпроси – с избираем отговор, при който са дадени четири възможни варианта, от които само единият е правилен. Другият тип са със свободен отговор, като към тях има специално зададени критерии, по които оценителите ще поставят определен брой точки. Всеки въпрос може да носи 1, 2 или 3 точки.

Ако ученикът показва, че не разбира текста или поставения въпрос, получава 0 точки. Въпросите към примерните разказчета, върху които трябва да разсъждават децата, са 16. Напоследък и тестовете от националното външно оценяване на малките са на принципа на текстовете от PIRLS, така че с тези текстове децата могат да упражнят умения и за миниматурите.