За стачката..... част 5

Публикувана на: 29.10.2007, от hristina
Кoментари:103

/ продължение от "За стачката..... част 4" /

Преобладаваща част от регионалните стачни комитети не са дали мандат на синдикатите за подписване на предложеното от правителството споразумение.

Около 55% от стачкуващите отхвърлиха предложението на правителството от 26.10.2007г.

Стачката продължава, тя е ефективна и безсрочна.

Коментари 103

05.11.2007 Eko

Profile

  Не мисля, че стачката ще отшуми ей така, от самосебе си!!! Няма подписано Споразумение, което да ни удовлетворява, а НИЕ сме в стачна готовност!!! Всъщност СТАЧКАТА продължава, но под друга форма!!! Това, че МЕДИИТЕ тържествено обявиха края и си е абсолютно техен проблем!!! А и някои хора през първите седмици от стачката ни се правеха, че няма стачка и сега продължават да се правят, че ВСИЧКО е наред, но проблемите продължават да стоят НЕРЕШЕНИ!!!

  Така, че стачката не е свършила изобщо!!! 

04.11.2007 crocsi

Profile

mediapool.bg

Похвално слово за българския учител

- Мълчете! - казваше понякога майка ми. – Имам да готвя урок.

- Толкова години не ги ли научи тези уроци? - занасяше я добродушно баща ми.

Майка ми е учителка по математика. Не учех в нейното училище, но ако направех някоя дивотия, моите учители ми казваха: “Не те ли е срам! Учителска дъщеря!”.

Да си учителска дъщеря не беше лесно. Хем трябва да защитаваш достойнството на учителите (защото си “учителска дъщеря”), хем пък няма как като “стачкува” целият клас, тоест като бяга от час, ти да седиш с предателите натегачи. В крайна сметка от цялото това двойствено положение някак си научих, че винаги има и друга гледна точка, не само моята. Научих се и да си плащам цената на избраната позиция (хем пак “двойно” - в училище, и вкъщи, като “учителска дъщеря”).

По-късно станах и аз учител. Още помня колегите ми, които напускаха вбесени или дори разплакани часа си с думите: ”Тези деца са невъзможни!”. Те пък бяха забравили какви невъзможни деца бяхме самите ние.

Бях на 26 години и безумно си обичах работата. В междучасието петокласниците, някои вече колкото мен на ръст, ме заобикаляха да си говорим - беше им интересно да ме питат за каквото им хрумне, защото никога не им казвах: малки сте още, гледайте си уроците сега, като пораснете, ще разберете.

Беше най-прекрасното, най-щастливото време.

Да си учител не е лесно. По 18-25 пъти на седмица трябва да говорите пред взискателна, супер критична и присмехулна аудитория. Трябва да успеете да задържите вниманието й, трябва да знаете много, да го разкажете увлекателно и артистично, трябва да внимавате не само за съдържанието, но и за стила и за правоговора. Всяка неволна езикова грешка се заплаща жестоко. Ако нямате здраво чувство за хумор, ще излизате разплакан по средата на часа.

Учителят не може да си позволи да е разсеян, да е уморен, да “не е в час”. Той трябва да умее да обясни материала и да провокира интерес към него. Трябва да има бързи реакции, силно развито периферийно зрение, контакт с учениците.

Учителят трябва да спечели доверието на своите ученици, но и да знае да поставя граници - какво и докъде може. Учителят трябва да е добър психолог, добър оратор, добър преподавател, трябва да е артистичен. Трябва да притежава завидно самообладание. (През ранната пролет на 1990, в момент, в който над 50 деца бяха събрани в класната ми стая, училището се разлюля от земетресение. Учителят трябва да умее и това: да действа и в извънредна ситуация, да овладее положението и бързо, без паника да изведе децата на безопасно място).

Учителят стои до среднощ да проверява писмени работи. Представете си купчина от 100-120 тетрадки с гъсто изписани нечетливи и разкривени почерци. Като прочетете за 15-ти път “история” написано със “з” и посягате към речника: “да му се не знае, да не би аз да бъркам?” След това с ужас забелязвате, че пишат “очи” с “у”, но “училище” с “о” и””лодка” с “т”, а “сватба” с “д”.

На сутринта отивате със зачервени от умора очи и им заявявате, че тая няма да я бъде и че никой няма да премине в шести клас, ако прави повече от две правописни грешки на контролно от три страници.

Никой не вярва, но става, каквото е казал даскалът. В края на пети клас пишат без груби правописни грешки и само ние си знаем какво ни е коствало взаимно. Пристигат с огромни букети. Най-красивите букети на света.

Вкъщи никога не можех да се оплача от учител. Никога майка ми не взе моята страна. Учителите се уважават. Точка.

Имах прекрасна учителка в първи и втори клас. Тактична, добра, търпелива и невероятно, но факт: всички нейни ученици пишеха без грешки. Когато напуснахме Родопите и се върнахме в София, се оказа, че моят правопис е най-добрият в класа. В четвърти клас започвам спор в междучасието с две отракани мои съученички - пълни отличнички. Казвам им, че “стаичка” се пише с “и”, а не с “й”.

Те не отстъпват, а целият клас ги брани (ей така заради сеира, а и аз съм “нова”). Обаче и аз не отстъпвам. Влиза учителката и всички се обръщат за арбитраж към нея. Тя казва, че можело и по двата начина. Страшно се ядосвам. Напускам своеволно часа, хуквам презглава към къщи, измъквам един правописен речник и победоносно се връщам в час. Сега ще видите вие!

- Ето! - показвам на учителката най-тържествуващо.-  Пише се с “и”, а не с “й”.

И какво мислите, че става? Получавам наказание, че съм отпрашила ей така по средата на часа? Или че съм си отворила “голямата уста”? Или пък учителката ме намразва дълбоко, защото съм я унижила пред всички?

Ами! Застава тази невероятна жена пред класа и казва:

- Даниела наистина е права: пише се с “и”. Вижте, деца, тя вече се е научила да работи с речник. И да отстоява мнението си. Браво!

Ето как учителите, дори ако бъркат правописа, могат да предадат незабравим урок по достойнство!

До утре мога да разказвам за учителите си. Цяла галерия от образи - с различни характери, с повече или с по-малко талант, със завидно чувство за хумор или напълно лишени от такова, учители с широк или с по-тесен кръгозор, учители чешити, учители сковани от принципи,  добродушни или строги, учители ведри и учители мрачни. Но от всички съм научила много и не мога и не мога да се сетя дори за един лош, травмиращ спомен. Едни от учителите си обичахме, от други научавахме да мислим нестандартно, с трети споделяхме вълненията си, на четвърти треперехме в часовете като трепетлики.

Днес моите някогашни учители вече са пенсионери. Но днес стачкуват моите колеги, моите приятели. Години наред работиха срещу унизително и мизерно заплащане, което не стига дори за най-необходимото: ток, вода, отопление, храна, облекло. Вече пета седмица те стачкуват, а 34% от педагозите в България са учителски семейства и са лишени от каквито и да било доходи.

По стар комунистически навик управляващите и част от медиите се опитаха да окарикатурят българските учители, да противопоставят родители на учители, ученици на учители, да използват добре култивираната през годините на съветския режим наглост профани и маргинали да дават оценка за интелектуалния труд на другите. Чуха се обобщения от сорта: учителите били некадърни, не заслужавали повече. Във всяка професия има всякакви хора – способни и неспособни. Но в едно може да бъдете сигурни: учителската работа е подложена на невероятен стрес и най-важното: на ежедневна оценка и контрол от най-критичната възможно аудитория, която не прави компромиси. И ако наистина никак не те бива за учител, просто не може да останеш в професията.

Вчера получих това писмо:

“В момента стачката върви към провал. Правителството не желае да удовлетвори нашите искания. Синдикатите също ни предават. Ние сме поставени в много трудна ситуация: медиите не отразяват обективно проблема и определено не са на наша страна. Особено Канал 1 на БНТ. Общественото мнение и особено родителите се настройват срещу нас. Нямаме стачни фондове, които да ни подкрепят материално. Един голям процент от училищата се върнаха на работа. Вероятно правителството на това разчита - стачката да отшуми от само себе си и да затихне. Мислиш ли, че има международна организация, към която ние може да се обърнем за подкрепа. Имам пред вид морална подкрепа. Да изпратим писмо призив за синдикална солидарност. Ние се учим сега на демокрация и много неща не ни са ясни. Международният отзвук би помогнал може би. Ние стачкуваме повече от месец и това заслужава вниманието на европейците. Ти знаеш, че родители ни заплашват с международни съдилища.”

Синдикати без стачни фондове? Тогава това не са синдикати, а псевдосиндикати. Заплахите пък на “група разгневени родители”, че щели да съдят учителите, освен че демонстрират балкански бабаитлък, са и израз на правно невежество. Учителите имат гарантирано от Конституцията право на стачка и никой не може да ги съди за това. Цинизмът на управляващите и конкретно на министър Орешарски не трябва да се толерира. Всъщност, същият този господин Орешарски, когато бе издигнат от СДС за кандидат за кмет на София, припкаше по срещи с Васил Божков-Черепа, за което лидерът на СДС Надежда Михайлова оттегли подкрепата на СДС за него. И правилно. Помня как този същият господин на забележките ни, че “седенките” му със съмнителни родни бизнесмени не говорят добре за моралните му устои, се подсмихваше и закачливо отговаряше, че трябвало да свикваме.

С кое, господин Орешарски, да свикваме? С липсата на морал на българските политици, с цинизма им, с арогантността им?

Претенциите пък на някои анализатори, че учителите били виновни за незапочналата реформа в образованието са смехотворни. Това е работа на Министерството на образованието, което трябва да зададе рамката и да инициира широка обществена дискусия, вкл. с участието на учителите и да извърши по същество самата реформа.

Исканията на българските учители са справедливи и българското общество трябва да ги подкрепи. Заплащането на труда им е смехотворно и трудно позволява нормално съществуване. А работната седмица на един учител далеч надвишава регламентираните 38 часа за един държавен служител.

Уважаеми учители, поклон пред труда ви, за който малцина си дават сметка

03.11.2007 Eko

Profile

 Г-жо Колева, би трябвало като ИСТОРИК да ме разберете!! Очаквахме справедливост, бяха ни обещани съвсем други неща, а целите ни бяха също съвсем други!!! Мога да сръвня това унизително предложение, което се опитват да ни наложат, с Букурещкия мирен договор от 1913 година!!!!! Е, надявам се сега да разберете!!! Аз поне така го чувствам в душата и сърцето си!! Всеки си го възприема по свой собствен начин!!! Като ИСТОРИК се надявам сега да разберете огорчението ми!!!! 

03.11.2007 crocsi

Profile

Емокини : No, учудване, изумление, мълчание, внимание, слънце , Wilted Flower

03.11.2007 koleva

Profile

Госпожо Crocsi , отдавна съм изгубила интерес от разговор с Вас. Ще добавя само няколко финални щрихи. Интересно как може от всяка дума да изпадате в истерия. Уви, за някои неща само гол ентусиазъм и революционен плам не са достатъчни. Щом Ви е приятно продължавайте да се надъхвате сама колко сте умна, колко недооценена, колко неразбрана и всички останали приказки за чест и достойнство.Само Вие имате чест   и достойнство, другите нямат. Няколко родители в този форум се опитахме да покажем , макар и в остра полемика, как стоят нещата от другата страна, защото имаме отношение към проблема.Мисля , че е  по-добре да изразя отношението си , дори и критично , отколкото да се подпиша някъде си и да чакам стачката да спре.

Специално за Вас ще повторя : Ако не исках да има деца в къщата ми , нямаше да ги създавам.

Желая Ви всичко добро, макар че оставам с впечатление, че Вие сте от хората, които никога не са доволни от живота и все някой друг е виновен за това.

03.11.2007 crocsi

Profile

 

  • 17:35 Имало софийски училища, които може да продължат стачката 
  • 15:57 Учителската стачка спира, във вторник всички на училище 
  • Учителите ще организират национален митинг-протест при приемането на бюджета за 2008 година.

    Какво  да  добавя към всичко ,което вече съм калала: и е казано при новите условия :

    Синдикатите  чакат  последните дни от агонията на учителската стачка! (Излъгаха ли ни? Има ли положение, в което да не се почувстваме излъгани?; Свиж "Смешен плач")

    Правителството пак се зае с реформа в образованието ! Съкращението не прави реформа! ( българското правителство тепърва ще открива електричеството !)

    Учителската стачка : ГРАЖДАНСКАТА ЕНЕГИЯ , КОЙТО  ЩЕ ОСТАНЕ В НАЙ - НОВАТА ИСТОРИЯ НА БЪЛГАРИЯ !Yes ( сравнима с изригването на вулкан  и последствията от него ! )

    ТАЗИ ЕНЕРГИЯ, трябва да се влее а образоването , но за целта ни е необходима обща кауза! Такав в момента нямя !


     

    03.11.2007 crocsi

    Profile

    Какво има още за обяснение ! Вдигенете главя г-жо Колева и вижте какво  казва младиятOgiDogi ( едва ли е учил тоолкова години, за да бъде например строителен работник?) , излязъл от анонинмост ( ! ) , застанал с личността си пред обществото ! Еко  също стои пред всички открито от самото начало !?.Вие която ни намерихте работа на всички и ни дадохте съвети, сложихте ни едно лице и едино поведение, едни качества , омаскарихте ни , без да се спрете пред никакви доводи, без де се вслушата в ничие мнение!? Какво смятате , че правите в момента   - сипвате сол в раната, за да докажете правотата си?Idea Аз не се чувствам ранена и победена ! Надявам се , че и другите знаят какво стана и става ! Не е  ли достаъчно! Какво пак  е  нерезбрано и недоразвито положенито !CoolНе  мога да Ви съдя- нито Вас , нито когото и да било !  От всичките неща, които писахте ( освен за обощения образ )  целта и искането ви беше - дето  ви да  е "прибрано" в училище ! То ще е там , погледнете учителите му и им кажете всички  проблеми .Помислете може да научихте нещо и от  нас. Всеки има  приема мнение, критика, направление в живота , но само от хора, на  които държи.  Angry

     За стачката четете пресата и гледайте медиите , но тук нека да коментираме  и даваме по конструктивни преценки !

    03.11.2007 koleva

    Profile

    Скъпа госпожице EKO, моля Ви , когато имате време да ми обясните как точно си представяхте изхода от тази стачка в личен план.Обръщам се най-добронамерено към Вас , защото този момент ми убягва. Поставихте въпроса за увеличение на заплатите , добре, мисля че все пак постигнахте нещо, може да не  е било колкото очаквате, но все пак е нещо.Понеже споменахте , че сте историк, би трябвало да Ви е ясно , че в момента правителството / симпатично или не  / е стабилно , поради което може да си позволи да бъде категорично. Още повече , че е с широка социална база, опозицията е слаба , така че няма предпоставки за широк социален протест, поради което вашето недоволство остава изолирано. На мен лично не ми е ясно /  и аз съм историк/ какво точно очаквахте и защо толкова е накърнена учителската чест ?

    03.11.2007 damyanek

    Profile

    Не знам какво да ви кажа?!?Пих за вас тази вечер!Искренно съжелявам ,че не стана на вашата!От друга страна аз ви го казах почти в самото начало!Кофти ми е ,че за пореден път излязох прав,но най вече ме е яд заради хората които трябва да издържат семейства!Аз не знам какво е (и честно да ви кажа не мисля и да разбирам).Никога не съм вярвал в вашите действия и никога не съм ги подкрепял-няма да си кривя душата!Яд ме защото щом вие не успяхте-значи няма надежда за другите!!! :( Успех за напред!И да!НАЗДРАВЕ И лека нощ!

    03.11.2007 Eko

    Profile

      Скъпи колеги, днес е последният ден от ефективната ни стачка!! Ден, в който безчестието и несправедлимостта частично възтържествуваха!!! Все пак преминаваме в СТАЧНА ГОТОВНОСТ така, че надежда има все още!!! Миналата седмица НИЕ отхвърлихме срамното предложение на Кабинета!!! Не признахме, не признаваме и няма да признаем неговата юредическа стойност!!! Опитаха се да погребаг УЧИТЕЛСКАТА ЧЕСТ, но това не им се отдаде и аз съм много горда с ВАС, мили колеги!!! Сега ще се оттеглим и ще си дадем малко почивка!! Голяма част ат НАС са и финансово обезкървени!! Да, борбата беше тежка и неравна, но ние няма да позволим безчестието, неправдата, унижението да възтържествуват напълно!! Лично при мен БОЛКАТА е страшна! Единствено ме крепи мисълта, че НИЕ няма да допуснем това унизително предложение да бъде реализирано!! Не мога да повярвам, че за това си били всичките ни усилия!! И така колеги, желая Ви успех на всички!!!!