за учебниците

Публикувана на: 20.10.2007, от Eti
Кoментари:10

Мисля, че голяма част от въпросите опират до учебниците- и за матурите, и за конкурните изпити и за частните уроци...

Имам чувството че пак сме "побългарили" чуждия опит. Няма да се спирам на качеството - съдържание, стил, грешки... Вярно е, че в европейските страни има много учебници по един предмет, но те са за различни видове училища и специфика на обучение, т.е. учебник за СОУ, за профилирани училища, за професионални училища, а реални гимназии, за гимназии и т.н. Тогава ще се въведат както е в Европа две степени за зрелостни изпити - за задължителна подготовка, които няма да са вход за ВУЗ, но са достатъчни за получаване на диплома за зрелост и второ ниво - вход за ВУЗ по учебници за профилиращи предмети. Там, където желаният предмет не е профилиращ се изучава допълнотелно в ЗИП или СИП. Само че на ВУЗ-овете това не им харесва, защото ще останат без курсове и частни уроци. Навсякъде по света завършването на съответна образователна степен става в институцията, осигуряваща завършването на съответната степен. Иначе кой ще оценява държавните изпити и дипломните работи на завършващите студенти?Средното ли училище  ?

Коментари 10

17.01.2008 anilenas

Profile

      Какъв по-ясен знак за недомислици в най-чист вид. Безхаберие предназначено за вундеркиндчета.

17.01.2008 sv_damyanova

Profile

user: Anikolova

А на какво се дължи това според вас? Не са ли причина най-вече безумните учебни програми, спускани от министерството, които просто прехвърлят програмите от 7-ми клас в 6-ти и т.н? Не виждам причина издателствата преднамерено да правят учебниците толкова трудни и академични- нали те имат интерес споменатите проекти за учебници да бъдат избрани от учителите и да попаднат в онези три, които Министерството ще одобри и по които ще учат децата. Поне такава е системата в момента с учебниците до 6 клас, които вървят по новите програми. Такава е тенденцията и за по-горните класове.

Съвсем истински случай от родната образователна действителност.

Колежка по английски език. Предава в 6 и 7 клас. Коментира ученик от 7 клас, който се справя по-добре от съучениците си, свършил си бързо самостоятелната си работа и тя решила да му уплътни времето като му даде допълнителна работа. Казва: "При мене беше и учебника за 6 клас и мислех да му дам нещо от него. Ама не става, защото в 7 клас още не са взели минало продължително време."

?!?!?!Hmm

Оказва се, че по новата програма в 5 клас се взима ЦЯЛАТА английска граматика. Как ли тези деца се оправят като все още не са взели цялата БЪЛГАРСКА граматика?

17.01.2008 anilenas

Profile

   Писането на учебници е занятие изискващо професионализъм в работата с деца. Нищо не може да оправдава наличието на научни трудове за опитни мишлета, използувани за личен старт в бизнеса, който осигурява печалба независимо от качеството.

15.01.2008 Anikolova

Profile

А на какво се дължи това според вас? Не са ли причина най-вече безумните учебни програми, спускани от министерството, които просто прехвърлят програмите от 7-ми клас в 6-ти и т.н? Не виждам причина издателствата преднамерено да правят учебниците толкова трудни и академични- нали те имат интерес споменатите проекти за учебници да бъдат избрани от учителите и да попаднат в онези три, които Министерството ще одобри и по които ще учат децата. Поне такава е системата в момента с учебниците до 6 клас, които вървят по новите програми. Такава е тенденцията и за по-горните класове.

15.01.2008 anilenas

Profile

   Аз съм виждала и учебник по литература, някъде от средата на миналия век/от приятелка на майка ми/. Написан е като приказка. Всичко е толкова кресиво и едновременно разбираемо поднесено. Удоволствие е да се чете, не само да се учи. Мъдростта е свързана с простота. Нещо, което съвременните автори на учебници не желаят да разберат. Научните трудове не са за деца, чиято цел е да завършат средно образование. Години наред не преставам да се изумявам и от учебниците по физика в горен курс. Съжалявам, но те просто са осакатяващи. Спирам дотук, защото подобни оценки масово се дават и по други дисциплини. Какво целим с това? Да изглеждами по-умни пред света или наистина децата ни да знаят важните неща за живота...

14.01.2008 kenkal

Profile

Съгласна съм. така е. Много на брой и все на академично ниво учебници :(

Виждали ли сте учебник по математика от началото на ХХ век? Аз - да. В него всичко е простичко обяснено, ДОСТЪПНО и всичко е с практическа насоченост. Хората са ходели до ІV отделение на училище, обаче са смятали проценти, печалби, дялове и какво ли не още. Днес всичко е много сложно обяснено, с трудни многословни термини (включително и в моята дисциплина - БЕЛ) и учениците се объркват, става им досадно и безинтересно и като следствие от това си остават неграмонти и неуки!

11.01.2008 radivdani

Profile

 Абсолютно съм съгласна с Вас.Смятам ,че голяма част от проблемите в цялата система се коренят в учебниците и учебното съдържание.Ние учителите сме се превърнали в преводачи  и за друго време не остава.Преподавала съм от учебници ,чието съдържание не се различава от лекциите ми от Софийския университет в3 и4 курс /когато, разбира се, са ми преподавали съответните автори на учебника/. По мое мнение днешните ученици са претоварени със свръх доза академизъм,който е напълно излишен, предвид целите на средното образование.На заден план остават наистина важни неща, които трябват в живота. А учениците , колкото и голямо желание да имат  да научат нещо, в един момет вдигат ръце и просто се предават, защото просто не могат да се справт.

user: anilenas

Високият стил на повечето учебници е умопомрачителен.Той убива всякакъв ентусиазъм у горките деца.И това е от много, много години. Няма ли да има край някога това ненужно мъченичество.


01.12.2007 anilenas

Profile

Високият стил на повечето учебници е умопомрачителен.Той убива всякакъв ентусиазъм у горките деца.И това е от много, много години. Няма ли да има край някога това ненужно мъченичество.

30.10.2007 uchenik

Profile

user: kastelani

Не разбирам защо трябва да има различни учебници по еднаквите предметии.Може би е нправено с цел да се затрудняват родителите.Не може една математика да бъде различна ,защото това е точна наука.Просто това е направено с цел да печелят разните издателства,които слагат безбожни цени.Едното ми дете е в трети клас и има 4 различни помагала и сборници ,в които има едни и същи задачи .Просто не виждам смисъл в това по СИП,ЗИП и основен предмет математика да решава едно и също ,но да носи различни помагала.Образованието куца от всякъде.

Това нещо се нарича конкуренция. В нормалние общества конкуренцията прави качество. Но в БГ явно не е така. Всеизвестен факт е, че свестните книги на научна тематика са писани преди повече от 20 години. За жалост, явно след избухването на демокрацията всеки е решил, че може да пише учебници. Тъй като обществото го позволява, в момента пазара е залят с учебници. За мен има няколко следсствия:

 конкуренция -> много издателства -> много учебници за един и същ клас -> голям избор -> малка ползваемост на един вид учебник -> малък тираж на същия учебник -> малки печалби -> ниско качество и висока цена.

 За жалост сме малък народ и не можем да предложим на издателствата голямо потребление и влизаме в порочен кръг :(

30.10.2007 kastelani

Profile

Не разбирам защо трябва да има различни учебници по еднаквите предметии.Може би е нправено с цел да се затрудняват родителите.Не може една математика да бъде различна ,защото това е точна наука.Просто това е направено с цел да печелят разните издателства,които слагат безбожни цени.Едното ми дете е в трети клас и има 4 различни помагала и сборници ,в които има едни и същи задачи .Просто не виждам смисъл в това по СИП,ЗИП и основен предмет математика да решава едно и също ,но да носи различни помагала.Образованието куца от всякъде.