След като дания и германия са въвели обучение по делфи и борланд с от 5 години с помощ от микрософт

Публикувана на: 19.09.2007, от alex98
Кoментари:36
защо такова обучение не е въведено при нас споделете мнението си поздрав дани николош

Коментари 36

05.05.2008 ilarionov

Profile

 Здравейте,

 

Благодаря за прецизирането на формулировките.

 

Създаването от учениците на програма за компютърна игра

е прекресен илюстративен материал , тъй като игрите могат да

са логически, математически, менаджерски и т.н..

 

Игрите са емоция за децата,

която даскалът може да използва като

мотив за учене.

 

Да, между-предметните връзки

просто ги няма в средното образование.

 

Като резултат студентите трудно се справят

с интер-дисциплинарни проекти.

 

Idea

05.05.2008 Avatara

Profile

Здравейте,

Мисля, че освен игри може да използваме създаването на програми като илюстративен материал. Това би довело не само до интерес, но и ще демонстрира пред учениците колко е важна връзката между различните дисциплини.

Благодаря ви за интересните разсъждения.

С уважение

Avatara

 

01.05.2008 ilarionov

Profile

Да, езиците за програмиране и учебниците са

полезни инструменти при обучение на програмисти.

 

За да ги ползват децата с интерес,
просто те имат нужда от работа по интересен за тях проект,
например сами да си програмират сравнително проста компютърна игра.

 

Това би довело до развиване както на математическата им подтотовка,
така и до неформално въведение в програмирането и
прилагането на различни технологии за програмиране.

 

Къде отиваш даскале?

 

Wink 

01.05.2008 Avatara

Profile

Здравейте,

Определено aspect-oriented programming е хит, но все пак съгласете се, че то е свързано с промени, в готовия код. Всъщност идеята за “точки за вмъкване” (insertion points), е доста стара. Подобни неща се срещаха още в безфайловите бази данни. Идеолозите на този подход Грегор Кишалес и Чарлз Симони са ми добре познати, не само като публикации.

За мен е важно нещо друго. Промени се правят там, където се налага.

Дори в редица направления на т.н. "граждански системи" (като регулиране на ядрени процеси, медицинските информационни системи, контрола на полетите и др.) грешките са да кажем недопустими, защото цената там се измерва с човешки живот. За военните няма да споменавам, макар цифровите филтри използвани в съвременните ЕКГ и ММГ/ЕЕГ апарати да са аналог на тези на сонарите.

Напълно съм съгласен с Вас, че учителят трябва да има право на избор какво и как да преподава на своите ученици. Подкрепям Ви, че това трябва да бъде облечено в някаква административна форма. Правото на избор е от изключително значение. Но според мен на сегашният етап е важно преподавателите да получат достъп до съвременни средства за разработка. Мисля, че това би могло да се реализира по много различни пътища. Извънкласните форми и подкрепата на неправителствени организации не са за пренебрегване.

Ако ми позволите ще се спра на един аспект от Вашия пост. Цитирам: "Вземете и мнението на работодателите (търсят се например процесни техници, тест инженери и т.н в електрониката)".

Това е много интересен пасаж. Вие безпорно сте прав, ако визираме фирми, занимаващи се с подръжка, асемблиране, software outsourcing или подобни дейности. А какво би се случило ако фирмата разработваше custom design (софтуер по поръчка)?

Отново се връщаме на темата за базата, която се формира в средното училище (за висшето образование мога да говоря много, защото там съм по-добре запознат, но това е друга тема). В Германия и Дания, както и в други страни се залага на практическата насоченост. Това, обаче което е важно, че не може практиката да се откъсне от определени теоретични постулати. Теорията ни помага да вникнем в същината на това, което правим. Синтезът между теория и практика е това, което е нужно да се формира в обучавания. В съвременният мениджмънт през последните години се говори за диктат на креативните компании. При управлението на подобен тип компании се прилага т.н. Z-модел. Всъщност той е се заражда в Япония. Принципът е много прост. Има три неща, които трябва да се направят: идея, реализация, краен продукт. Това, което е важно продуктът да предлага нови технологични възможности и да е с висока степен на надежност. 

Как изглежда това в софтуерните компании на Япония?

Преди години те ползваха много интересен подход. Първоначално програмите се правеха на BASIC. Тестваха се, а окончателният код се пренаписваше на C. В онези години в България думата BASIC беше мръсна дума. Многократно не само аз, но и уважавани от мен колеги от Германия са се опитвали да обясняват на българските специалисти, че има и промишлени компютри, така както има и хидравлични такива. Днес същите тези хора твърдя, че от Visual BASIC по-добро няма. Ние кротко повтаряме, че не езикът за програмиране, а подхода към решаване на проблемите са важни, но не би. Към момента Китай и Япония залагат на разработката на патентно чист софтуер. Така е и в Канада. Още преди години там се появи една доста интересна графична среда TEGL. Днес тя е в основата на много медицински уреди. Забавно е, че изцяло е написана на Pascal, който ние отричаме.

С риск да се повторя ще задам отново простичък въпрос: Кажете ми как точно се прави аркадна игра?

Ето това би събудило интереса в едно дете към програмирането. Когато има интерес в подрастващите те сами ще изберат своя път. Не е нужно да създаваме поредния потребител. Такива има предостатъчно. Важно е да се формира заинтересованост към познанието и неговата реализация.

Какво друго да кажа ...

Обичам Илф И Петроф, но любимият ми руски автор е Чингиз Айтматов ("Голгота"). Да си призная дори успях да прочета всички трудове на Кнут, но така и не разбрах кой е главния герой ... Wink

Не крия, че с Вас е удоволствие да се дискутира дадена тема. Въпреки, че имаме различия е приятно, когато се срешнеш с търсеща личност.

Ще се радвам да продължим и май наистина да вземат да ни спретнат местенце за споделяне на опит. Имам много въпроси към Вас, отговорите на които биха ми били от полза.

С най-добри пожелания

Avatara

P.S. А този горе с шапката е от "Бялото слънце на пустинята". Главният герой. Трябва да преведе един харем от точка А до точка Б, а той през цялото време си мечтае как ще се прибере у дома, при съпругата си. Ханъмите бяха невероятно възмутени, че мъж с мустаци може да има само една жена. Направо изпаднаха в ужас. Невероятен филм, с много интересна история. Smile

30.04.2008 kr_bozhinov

Profile

Привет Аватара,

 И аз обичам да чета Илф и Петров.... :)

Чудно ми е защо съм съгласен с вас......

проблема се крие някъде другаде.......

Какво е ефективно и ефикасно за обучението на ученици в училище(цялостно обучение)......

 

user: Avatara

 Ще оставя коментарите за вас. Не крия, че обичам чисто практическите приложения с висока ефективност.

 Въпросът наистина е в "пейзажа", в който се намира училището като цяло.......

user: Avatara

Алгоритмите са много важно нещо. Много важно. Те са основата на всичко. Останалото са подробности от пейзажа.

Проблеми с финансиране....много често се използват нелицензирани нещица, макар това да не е проблем за образователна институция, която иска все пак всичко да е законно :)

Иначе и аз харесвам аспектното програмиране, както казах вече и на г-н Иларионов, или пък АИ с дедуктивните бази данни .... и като цяло "сайфай ченъла" затова съм все още учител в българско училище със всичките простотии измислени от умните глави........

Учителят и ученикът обаче трябва да имат ПРАВО НА ИЗБОР какво да преподават и респективно да изучават - това да бъде административно облечено в някаква приемлива  форма.....

Вземете и мнението на работодателите(търсят се например процесни техници, тест инженери и т.н в електрониката)

За различните сфери различни специалисти(квалитетни) училището априори с неговата "днешна!?!?! парадигма?!?!?!?" не е в състояние да отговори...

та такива ми ти неща от философията на 21 век :) :) :)

Лека вечер.... и дано този път сте ме разбрали правилно :) :) :)

30.04.2008 Avatara

Profile

Здравейте,

 

Напълно съм съгласен с Вас, но искам да внеса малко пояснение.

Delphi е изключително скъп продукт. Имайте в предвид, че за да работите "нормално" ще са ви нужни около 5000 EU. Това е завод, за производдство на софтуер, а не компилатор. Трудно ми е да го обясня. Тук съм поставил малка част от книгата ми "Въведение в разработката на игри". Примерите са изцяло на Delpphi. В увода подробно съм пояснил защо съм избрал този език. В първата книга с мои примери "Компютърна графика" използвах C++. Резултатът бе отчайващ. Провалих се изцяло. Съвършенни като техника примери, от които никой нищо не разбра. Още изпитвам срам за тази глупост, която направих.

Delphi е прекрасен език за описание на алгоритми. За да програмирате на Delphi обаче е нужно да познавате Pascal в детайли. В Delphi се работи само с обекти, фреймове и компоненти (за Windows и ActiveX контроли). Delphi ни учи как да правим пазарен продукт с невероятен интерфейс.

Хубаво е да се изучава в училищата. Не във всички, но в специализираните такива и в паралелките със засилено изучаване на информатика е задължително.

Що се отнася до алгоритмите ...

Знаете ли какво се получи, когато в български форум за "програмисти" едно дете запита как се реализира изометрична проекция на екрана?

Не спряха да му се подиграват. Наричаха го "идиот", "кретен" и какво ли не още. Стана ми жал и му дадох няколко статии по темата. В началото му бе трудно, но само след месец се справяше със системи линейни уравнения за да реализира стрелба в 3D симулатор.

Алгоритмите са много важно нещо. Много важно. Те са основата на всичко. Останалото са подробности от пейзажа.

С уважение

Avatara 

 

30.04.2008 margomalinova

Profile

 Виждам, че някои колеги се опитват да споделят, колко много знаят и могат,но затова може да се отвори нова тема!Мисля, че ще е полезно за младите учители!

Да се върнем на въпроса на Дани Николов "Защо не е въведено обучение по Делфи в България?"

На въпрос, ще отговоря с въпрос:-Колко учители знаят и могат да преподават Делфи?

В нашите училища има недостиг на учители по Информатика и Информационни технологии.В момента се преквалифицират всякакви кадри с висше образование за такива учители.На каквото ги обучават, това ще преподават. Те искат учебници ,но не за учениците , а за тях самите. Не осъзнават, че Интернет им дава възможност за всякаква информация, която им е нужна.

Обучението по Информатика си поставя за цели да формира логическо и алгоритмично мислене,да създаде умения за описание и реализация на основни информационни и алгоритмични конструкции, като използва Алгоритмичен език, а информационните технологии си поставят за цел да дадат на учениците умения за практическо приложение в други предметни области.

Мисля, че най-важното е да се формират ЛИЧНОСТНИ качества у учениците, като се запали искрата за САМООБУЧЕНИЕ! 

Обучението не е пълнене на кофа, а запалване на огън! 

30.04.2008 Avatara

Profile

Здравейте,

Категорично не мога да се съглася с мнението изразено от колегата kr_bozhinov.

Преди всичко искам да поясня, че Delphi не е език за програмиране, а сложен набор от визуални и невизуални средства и инструменти за изграждане на приложения. Delphi е продукт на Borland.

Синтаксисът на Delphi е изключително близък до този на pascal (дори бих казал идентичен). Pascal е обектно ориентиран език от високо ниво. Той се причислява към групата на т.н. езици на Вирт (Никлаус Вирт - Niklaus Wirth).

Да се твърди, че Delphi (Pascal) няма място в съвременните комуникации е меко казано несериозно. Извинете ме, но в .NET Remoting (неделима част от инструментариума на Delphi) се използват неща като сокети, RPC, Java RMI (някой спомена за Java), CORBA, XML, DCOM, SOAP и др.. Ако не греша това са неща доста тясно свързани с комуникациите.

Вярно, че знам кои са Алекс Линди, Тор Макгавърн, Дон Рийми, Дейв Риц и др., но знам и кои са Керниган и Ричи и Хавиер Пачеко. Не крия, че понякога попрочитам и Dr.Dobb's но не го бъркам с д-р Хаус. Embarrassed

Но нека поговорим за друго.

Нещо много простичко, което се забравя.

Какъв финансов и времеви ресурс е нужен за изграждане на крайно приложение?

Нека да опитаме това при мобилните терминали с лазерно сканиране на фирма като Motorola и след това на база полученият резултат да се върнем към дискусия по темата.

Нужно ли е да споменавам за надежността при приложения написани на C++ и Delphi?

При C и C++ (има различия) се използват общи синтактични структури, базирани върху т.н. "обратен полски запис". В редица случаи това води до "нечетливост" и лошо структурирани програми. Все пак нека не забравяме, че C  е създаване като език за системна подръжка на UNIX машини.

Колеги, аз приемам това място за академична среда а не за говорилня. Нека не изказваме мнения, които биха предизвикали снизходителни усмивки.

И тъй като винаги съм подкрепял думите си с примери, ето ви един малък пример на Delphi (Pascal)> За какво служи ще си отговорите сами.

const 
 INTERNET_CONNECTION_MODEM = 1;              // Връзка през модем 
 INTERNET_CONNECTION_LAN = 2;                   // Връзка през Lan
 INTERNET_CONNECTION_PROXY = 4;              // Използване на Proxy сървър 
 INTERNET_CONNECTION_MODEM_BUSY = 8;    // Компютърът не е свързан

function InternetGetConnectedState (lpdwFlags: LPDWORD; dwReserved: DWORD): BOOL; stdcall; external 'WININET.DLL';

// Функция, която проверява дали компютърът е свързан към internet.

function TForm1.IsConnectedToInternet: Boolean;
var
 dwConnectionTypes: Integer;
begin
 try

   dwConnectionTypes:= INTERNET_CONNECTION_MODEM + INTERNET_CONNECTION_LAN + INTERNET_CONNECTION_PROXY;
   if InternetGetConnectedState(@dwConnectionTypes, 0) then Result := Тrue
   else
     Result:= False;
   except
     Result:= False;
 end;
end;

Използване:

If IsConnectedToInternet then
  // Извършваме някакви действия в случай, че сме свързани с internet
else
  // няма активна връзка

Ако сте решили, че този код ви позволява да проверите дали компютърът е свързан към internet не сте сгрешили. Stick out tongue

И още няколко реда, които могат да ви бъдат полезни:

procedure NetReg;
var
  R: TRegistry;
  S: TStringList;
begin
  R:=TRegistry.Create;
  S:=TStringList.Create;
  WriteLn (R.RegistryConnect ('\OtherPC'));
  WriteLn (R.OpenKeyReadOnly ('Software'));
  R.GetKeyNames (S);
  WriteLn (S.CommaText);
  S.Free;
  R.Free;
end;

Ще оставя коментарите за вас. Не крия, че обичам чисто практическите приложения с висока ефективност. Party!!!

С уважение

Avatara

P.S. FORTRAN се изучава и днес, но това се прави в специализирани аудитории. Залите са клетки на Фарадей. Все пак ползваме спътникова навигация и комуникации, нали? Както вече съм писал "Оставете ги да вярват". Това е най-добрата защита.

А, да. Годината е 2008. Все пак говорим за "визуално програмиране". За обектноориентираното, четох доклад на една конференцияв във Велико Търново преди 25 години. Само където не ме пребиха с камъни. Твърдяха, че съм идиот. Приех го като комплимент. Значи мога да генерирам идеи ...

23.04.2008 ilarionov

Profile

Образователните цели са различни за различните възрастови групи (ученици, студенти).

 

При различни цели нормално е да се ползват и различни инструменти.

 

Да в тогавашните ситуации и Паскал и C++ са решавали експлоатационните проблеми,

но Паскал е създаван с оглед обучението на програмисти, а не за решаване на експлоатационни задачи.

 

С какво се е променила задачата за знанията и уменията необходими за програмирането?

 

С оглед на днешната ситуация, защо да не се започне обучението направо с Java или с Ruby?

 

Wink 

23.04.2008 kr_bozhinov

Profile

user: ilarionov

ПАСКАЛ е създаван за целите на обучението.

Привет,

Правилно сте се изразили(глагола+времето:) :))....

За "тогава" може би е бил подходящ този език с оглед на тогавашната ситуация с развитието на езиците и компютърнате технологии(да не говорим за Интернет )

user: ilarionov

Нормална житейска практика е

да се използва инструмент съобразен с поставените цели.

Отново сте прав :) :)

Каква е днешната ситуация.......

Студентите ми спокойно си работят с Майкрочип спецификациите- на пик 16 и 17 ;) :)и си програмират на с и с++ като стой та гледай(някои не са изучавали Паскал и ми прави впечатление, че донякъде се справят по добре с програмирането)