РАБОТА В ЕКИП И КООПЕРАТИВНО УЧЕНЕ В ПОДГОТВИТЕЛНА ГРУПА НА ДЕТСКАТА ГРАДИНА

Публикувана на: 03.03.2010, от marsi
Кoментари:3
Чувам – забравям, виждам – помня, правя – разбирам!”Китайска поговорка  

Съвременните деца, независимо от това, къде живеят, трябва да се изправят пред промените - социални, политически, в околната среда, в науката, индустрията и т.н. Промени, които оказват влияние върху начина на живот на цялото ни общество и в частност на всяко конкретно семейство.

Ето защо е необходимо да се насърчават и развиват характеристики, които ще са необходими на децата в бързо променящата се действителност,като например способността:

·         Да посрещат промяната и да се справят с нея

·         Да мислят критично и да правят избор

·         Да откриват и решават проблеми

·         Да бъдат творци с развито въображение и находчивост

·         Да се грижат за общността, страната, околната страна

Нови са и изискванията, които  динамично развиващото се общество поставя пред образованието.

Старият училищен модел на пасивно изучаване на факти и изложението им извън контекста не е достатъчен да подготви подрастващите за предизвикателствата на времето.Факт е, че той отчита единствено възрастовите, но не и индивидуалните особености на децата.И макар, че има универсални, предсказуеми следствия от растежа, които настъпват през първите седем години, те не стават в един и същи ден, едновременно за всички деца.

Разрешаването на комплексни проблеми изисква децата да развиват у себе си фундаментални умения – групова / екипна / работа, разрешаване на проблеми, проучвателски умения, използване на модерни техники и технологии.С тази комбинация от умения, те постепенно ще се превърнат не само в субекти на педагогическото взаимодействие, но и във водещи в процеса на учене, напътствани и подпомагани от опитни учители.

Учители – новатори, които изграждат приобщаваща учебна среда, която признава и утвърждава всички деца, така, че те приемат себе си и другите.Среда, в която малките са равнопоставени членове на екипа, с чувство за принадлежност към определената група и в същото време с усещането за личностна значимост, идентичност и собствена стойност.Занималня превърнала се в обучаваща и възпитателна среда с център детето.

В този смисъл пред педагозите също са поставени нови предизвикателства.Те трябва да притежават дълбоки познания за детското развитие, да си поставят подходящи цели за отделните деца и за групата като цяло,да познават и уважават индивидуалните им сили и потребности.Педагогическото взаимодействие е организирано върху основата на екипността и кооперативното учене.Работата в малка група осигурява възможността децата да получат предизвикателства на собственото си равнище на развитие. Те се чувстват добре, с желание проучват нови идеи  и дейности, експериментират, интересуват се от научаваното.Груповата работа дава възможност да се работи върху общи проекти за постигане на общи цели.Този вид учебен опит помага на децата да се сближат с техните връстници, да се научат да си сътрудничат,да се научат да избягват самоцелни критики, както и да се уважават взаимно като индивиди.

Кооперативното учене се основава на теорията на Ж. Пиаже за активното учене, или т.нар. учене в действие, въз основа на вече съществуващия опит.Този вид учене дава възможност на децата да се сближат със своите връстници, да се научат да си сътрудничат,да избягват самоцелните критики,както и да се уважават взаимно като личности.Работата в малка група улеснява изграждането на здрави екипи и поражда атмосфера на доверие, чувство на принадлежност към общността, любезност и толерантност към различията..Създава се положителен климат,чрез включване, споделяне и заинтересованост, насърчаване и участие  и високи очаквания за всяко дете.

Формирането на общност изключително много се засилва, когато учителят се премести от положението на „всезнаещ” при фронталната форма на обучение, към положението на „помощник” в една интерактивна среда.

Кооперативното учене замества егоцентризма и самотната работа и се превръща в сътрудничество между децата.Особено важно е, че те спокойно и естествено могат да говорят за своята работа, да изразяват мнението си и да се радват взаимно на успеха на целия екип.

Най-общо можем да кажем, че кооперативното учене притежава следните компоненти

·         Позитивна взаимна зависимост

Всички са отговорни за общия резултат

                   ·         Взаимодействие лице в лице

Организацията на средата за работа да предлага разположението на участниците така, че всеки да вижда всеки.

                  ·         Индивидуална отговорност

Да се изгради индивидуална отговорност у всяко дете, както и разбиране, че всеки отговаря за научаваното от другия при позитивна взаимовръзка.                 ·         Умения за работа в екип                ·         Групов анализТова е особено важен компонент при кооперативното учене.Добре е децата да споделят как са работили в групата.Имало ли е човек, който е доминирал, да осъзнаят сами, че ако работят позитивно, дейността ще е добра.Да помислят и да споделят, какво може да се направи, за да се подобри екипната работа.

Кооперативното учене дава възможност на подрастващите до голяма степен да поемат отговорността за собственото си учене.Отговорност, означава да си отговорен за нещо, което е под твой контрол.А какъв по-голям дар биха могли да дадат на децата от групата си педагозите, ако не да ги научат на отговорност – в собствения си живот и обществото.

При кооперативното учене еднакво важни са както крайния резултат, така и качеството на работа вътре в групата.

За по-лесно управление и ефективна работа на малката група, децата могат да изпълняват различни роли.Педагогът подпомага децата при избора на роля,съобразявайки се с техните индивидуални възможности, потребности и интереси. както и със социалните им умения.

Възможен вариант са следните роли в екипа :

·         „Умна глава” – това е т.нар. генератор на идеи.Децата с лидерски позиции в общуването много често избират тази роля.Другите също им я преотстъпват, защото такива деца знаят къде, какво и как трябва да се намери, направи, използва, за да се постигне общия замисъл.

·         „Свързочник”:Другите не са ни съперници, а помощници.Първо търси помощ от тях, а след това от учителя.

·         „Измерващ времето”:Следи за скоростта на работа и напомня на групата колко време остава.

·         „Показващ посоката” – показва стъпките, технологията на изпълнението, обяснява как да се започне, с какво да се продължи и т.н.

·         „Говорител” – следи развитието на процеса, правилността на действията и докладва за цялостното изпълнение на задачата.

Въвеждането на роли се извършва постепенно, в зависимост от възрастовите и индивидуални особености на децата и тяхната готовност и опит за екипна/групова работа.

Кооперативното учене е процес ориентиран към детето.Учителят влиза в ролята на помощник, сътрудник, участник в този процес, „учещ се учител”.Дейностите предлагат гъвкавост на заниманията, т.е. те не са ограничени във времето, не се подчиняват на строги методически изисквания, работи се индивидуално и групово, а не фронтално.В хода на дейността се генерират знания, има мултидисциплинарност, а не диференциране на отделни ядра и учебни предмети.

В заключение бих искала да кажа, че занималнята, в която учителят стимулира децата да разбират света, да не се притесняват, че не винаги всичко им е ясно, да търсят отговорите на своите въпроси, е занималня, която зачита уникалността и ценността на всяко дете.., независимо от неговия произход, социална принадлежност, стил на учене и т.н.

Превръщане на групата в общност и изграждането на работещи екипи изисква време, внимание и търпение и най-вече,зачитане на възможностите на всяко дете, на неговите уникални характеристики и качества.

         

ИЗПОЛЗВАНА ЛИТЕРАТУРА:

  

1. АЛЕКСИЕВА,М., Учителят за малкия ученик,К, „ИРИТА ПРИНТ”,2007

2. БУЗОВ,Е.,Ефективното училище,С,2004

3. ФОНДАЦИЯ „ПРОГРАМА СТЪПКА ПО СТЪПКА”,”програма за деца от ПУВ и техните семейства”,С,2000

4. МАТРА,”РАВНИ ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА РОМСКИТЕ ДЕЦА ДО КАЧЕСТВЕНО ОБРАЗОВАНИЕ”,Индивидуализация,С,2008

 

Коментари 3

20.03.2010 lex0707

Profile

ЗДРАВЕЙ МАРИАНЧЕ, ЕТО ОЩЕ ЕДНО МЯСТО ЗА СРЕЩА. ТАЙНО СЕ НАДЯВАХ ТОВА ДА Е НЯКОИ ОТ НОВИТЕ КОЛЕГИ, НО ИЗПИТАНИТЕ БОЙЦИ СА НАЛИЦЕ.

 

20.03.2010 marsi

Profile

Скъпа Еми, това съм аз, Мариана, а това е презентацията  от втората конференция на Матра в Търново.Ще се видим скоро, нали?!Поздрави и прегръдки от мен за теб!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

19.03.2010 lex0707

Profile

Здравейте колега,

Радвам се да видя вашета публикация.

Предполагам, че сте участник в проект МАТРА. Поздравявам ви за идеята да споделите опит придобит в проектка.

С поздрави Е. Лещарова - съавтор на модул "Индивидуализация"