ИЗРАСТВАНЕ В РОДИТЕЛСТВО

Публикувана на: 03.03.2010, от marsi
Кoментари:2
Трудностите, но и радостите при възпитанието на децата са безбройни и толкова разнообразни, че не могат да се вместят в правила, нито да бъдат обхванати с няколко думи.Значимостта на практическата реализация на Проект  „Равни възможности за ромските деца до качествено образование” за мен лично е в позитивната  промяна в нагласите, отношенията и поведението на родителите към собствените им деца от една страна, и към детската градина,от друга, не толкова като необходима социална институция, колкото като партньор и сътрудник в нелекия път на възпитанието.Смисълът на всички съвместно реализирани дейности бе, да се оцени детето като ценност – за учители, за родители, за самото общество, да се признае, че то е толкова специално, че заслужава, да се отделят време и сили, за да се превърнат възрастните в необходимите за него възрастни.Целта на добрата педагогическа практика, за която ще стане дума, е да си спомним в крайна сметка, че „ в процеса на опознаване и разбиране на детето не е добре да си самотен бегач.Никой и в никоя дейност, най – малко във възпитанието, не е застрахован от грешки, неуспехи, трудности.Признаването и обсъждането на проблема са сериозни крачки в решаването му.Разбира се, това не става в монологична форма, а в диалог, за който са нужни поне двама: възрастен – възрастен, възрастен – дете.”Като учител на малки деца съм дълбоко убедена, че семейството притежава неизчерпаем   възпитателен потенциал и ние педагозите, загрижени за детското развитие, имаме уникалния шанс да го използваме, включвайки родителите в цялостния възпитателен процес , подпомагайки развитието на тяхната лична педагогическа компетентност.Естествено, това не става с магическа пръчка, нужно е много време, много усилия и огромно желание от страна на учители и родители…но си заслужава в името на детето, с главно „Д”. Във века на информацията и отворената комуникация обучението в родителство е по-ефективно в условията на взаимодействие и сътрудничество с другите.Откритият характер на отношенията, свободата на мисленето и изразяването, оказването на подкрепа,творчеството правят процеса на обучение и развитие естествен, полезен и приятен. Предлагам модел за повишаване на педагогическата компетентност на родителите, който   приложих на практика в ЦДГ “Никола Вапцаров” - Асеновград.И колкото и нереално да звучи, той действа. Действа, защото учителят в мен е упорит да докаже, че семейството е най-важно за хармоничното детско развитие, действа, защото родителите са разбрали своята уникална значимост, действа, защото детската градина и семейството , макар и самостоятелни сами по себе си институции, доброволно са обединили своите усилия и отговорности по отношение на детското развитие – превърнали са се в значимите  за малкото възрастни. Прилагането му доведе до развитие на родителските умения  за общуване, разбиране, съпричастност към собствените им деца.При апробацията му осигурих инициатива и водачество на всеки родител.Майките и татковците получиха предложения да се включат и участват в индивидуални и групови дейности, където да учат останалите на опита, който вече имаха, или да се учат от опита на другите.В основата на модела ми са залегнали няколко фундаментални теории, една от които е теорията на Ж. Пиаже за „ Активното учене .Според мен човек се учи най-добре, тогава, когато активно взаимодейства с учебната среда.”Да разбереш, означава да изобретиш”, казва Пиаже, да “ …извършиш теорията на практика”.Друга важна теоретична постановка беОбучението чрез преживяване”. Същността да учиш “ чрез преживяване” е "поставящо проблеми" образование, при което "хората развиват своите способности за критично възприятие на начина, по който съществуват в света, в който се намират.Моделът предполага индивидуализирано взаимодействие, отношение и обучение, осигурява съобразяване с индивидуално - личностните потребности и интереси на членовете на семейството.Разчита се на разбиране, учене и надграждане,чрез опит – личен и на групата. Изгражданите умения включват правене на все по-детайлни наблюдения на детското поведение, добиване на все по-голяма компетентност в общуването с малките.Уменията се научават чрез практикуване, затова осигурих много възможности на родителите да наблюдават, слушат, разговарят и пишат.Апробацията на разработения  модел показа, че възрастните учат най-добре чрез активно участие в един адекватно планиран  процес, който да отразява техните интереси, да съдейства за развитието на способностите им  за взаимно общуване. Моделът  за израстване в родителство има следните характеристики :·              обучаемите са активни участници в процеса;  ·              обучаемите конструират новите знания и умения на базата на подходящи за тях  занимания; ·              обучаемите са насърчавани да правят прогнози за обучението си и да се самооценяват; ·              обучаемите работят в групи; ·              ученето се изразява в активна дейност от страна на обучаемите;·              обучаващите признават съществуването на различни стилове на учене;·              водещият обучението помага на родителите да се справят с трудностите, задавайки им насочващи въпроси с отворен отговор, така че те сами да стигнат до заключение или решение, което да е задоволително за тях; ·              обучението е активно търсене, конструиране на знанията, а не пасивното им приемане; Ефективна за мен система  за развитие на компетентността и израстване в родителствo е    тренингът.Добре е тренинг обученията да се осъществяват поне веднъж месечно, под формата на тематично ангажирани родителски срещи ( Виж приложения Модел), в удобно за семействата време. Той е система от интерактивни дейности и средства за развиване, усъвършенстване и преустройство на социални нагласи и  умения за ефективно взаимодействие.Ползотворно е на него да присъстват и учителите ( каквато обикновено е практиката в ЦДГ „Н. Вапцаров”- Асеновград ), защото това съдейства за подобряване на общуването семейство – детска градина. Предлагам някои интересни отговори на въпроса “Какво е това тренинг?”,получени по време на мозъчна атака от учители и родители : (атрактивен, нестандартен начин  за общуване, премахва бариерата между участниците, ефективно взаимодействие, учиш се от другите, изграждат се умения за работа в екип, положителни контакти и взаимодействия, обмяна на информация, провокира вниманието, развива въображението,  свободно изразяване на мнения, атмосфера на доверие между участниците и т.н.).Ако вникнем внимателно в същността на тези характеристики ще открием същността и на самия тренинг – първо, че той е процес, второ, че има ярка връзка между цел и резултати, трето, откроява се единството между теоретично знание и практическо умение, единството между интелектуалната и емоционалната сила и енергия. В настоящата разработка и  от работата ми със семействата, разбирам тренинг процеса като форма на интерактивно учене. Разработеният от мен модел за израстване в родителство не се задоволява само с придобиването на знания, неговата цел е по-далечна - възпитанието към зачитане на човешките права не може да остане на ниво информация, то изисква приемането и в оптимален вариант усвояването на демократичните ценности.Опитвала съм се да  редувам разнородни методи на работа. Тренинг методите могат да се обособяват по различен начин: Дискусионни методи (обхващат всички форми на дискусия по различни теми) ; Постановъчни методи (представят изпълнението на роли, моделирането им, симулирането на игри и ситуации.) ; Игри с педагогически и психологически потенциал (обществени игри, имащи заряд, използван за постигане целите на тренинга) ; Методи на културните изразни средства (това се методи, заети от множество художествени области) ; Методи  за   автентичен   опит  (представят  методи,   при  които   става  въпрос  за опосредстване на автентичен опит) ; Анкетни методи (обхващат разнородните техники на въпросниците, анкетите и др.); Техники за релаксация (представляват различни упражнения за релаксация и концентрация, за “разчупване на ледовете” и при преминаване от модул в модул, игри, които подпомагат отпускането и удобството).Според мен, тренинговите методи имат три общи черти - основават се на двупосочната комуникация (не само от водещия към участниците, но и обратно), използват елементите на груповата динамика и предоставят ново качество на авторитета.Всеки тренинг има тристепенна структура и компоненти, които се явяват фази на работа : Предварителна подготовка;Реализация на темата ; Пренасяне на наученото в практиката.Предварителната подготовка е от изключително важно значение защото от нея зависи ефективността на целия тренинг и дали резултатите от него ще бъдат добри.Най-общо тя включва събирането на информация за участниците, за техните знания и опит по темата, взаимоотношения, степен на познанство.Друга важна задача, която вадещият трябва да осъществи в предварителната подготовка е да разбере мотивите за участието на родителите в семинара, техните нагласи, потребности, вътрешна убеденост, че желаят да бъдат обучавани точно по тази тема.Получената информация ще насочи вниманието на треньора към съдържанието на тренинга, какво е нужно да включва той.От значение за развиване отношения на доброжелателност, откритост, сплотеност на членовете в групата са т.нар.  техники за представяне и за стопяване на дистанцията между хората, които водещият ще използва.Те имат за цел да помогнат на участниците да научат своите имена, да са запознаят с различни положителни страни от живота си, да се позабавляват и отпуснат.В заключителната част на всеки модул и обобщено в края на самия тренинг е особено важно да се потърси обратната връзка с аудиторията.Тя е показател за това до колко и как проведеното е било в полза на участниците.Обратната връзка се планира предварително, още при проучване на потребностите на участниците в тренинга и познанията им по темата.Обратна информация се получава в края на всеки ден (ако тренингът е концентриран в последователни дни), в края на тематичен модул и в края на самото обучение.Целта е водещият да се ориентира не само в настроението, но и в резултатите – междинни и крайни.Важно е, в началото на следваща среща, модул или сесия водещият да намери време за разискване и отговори на въпросите или проблемите, описани от участниците в обратната информация.Не е достатъчно просто да се чувстваме удовлетворени от даден учебен семинар без да му направим оценка.Пренебрегването на оценяването показва липса на интерес и на професионализъм.Оценяването на обучението е важна и неразделна част от ефективното обучение.Целта на оценяването е да се подобрява непрекъснато предлаганото обучение.                               Съществуват три аспекта на оценяването: оценяване на курса; оценяване на треньора (самооценка); оценяване на обучаваните.Предложения модел е примерен, и е съобразен с потребностите и интересите на родителската аудитория в ЦДГ “Никола Вапцаров” - Асеновград.Той е за период от една учебна година.Тематичното разпределение се основава на принципите за приемственост в съдържанието, насоките, формите на взаимодействие  и стила.Така подпомогнах социално - педагогическото израстване на родителите в родителство.    МОДЕЛ ЗА ПОВИШАВАНЕ ПЕДАГОГИЧЕСКАТА КОМПЕТЕНТНОСТ НА СЕМЕЙСТВАТА

 

тема
 форма   целевагрупа
Детското  развитие”Модули:„Индивидуално и възрастово развитие”„Аз не съм добър, ти си добър”„Аз не съм добър, ти не си добър”„Аз съм добър, ти не си добър”„Аз съм добър, ти си добър”     Тридневен тренинг      Родители и учители 
„ Какво е това  да си дете”Модули:„Виждам”„Докосвам”„Чувам”„Чувствам”„Съпреживявам”   Практическа лаборатория   Родители
„Детето и семейството”Модули:„Кой как възпитава”„Родителски стратегии”„Добрият родител е”„Идеалното дете”„Аз и другите”„Бащата в семейството”„Майката в семейството”„Близнаците”„Детето и телевизията”„Разкажи ми приказка”      Тридневен тренинг      Родители
“Феноменът ОБЩУВАНЕ”Модули:“Същност”„Възприятие и реалност”“Видове общуване”“Компоненти на общуването”“Равнище на общуване”„Бариери пред ефективното общуване”“Техники за активно слушане”         Тридневен тренинг        Родители 
„Конфликти”модули„Конфликт: същност, източници, видове”„Език на конфликта”„Цикъл на конфликта”„Стилове на решаване на конфликтите”„Възможни грешки”„Стратегии за преодоляване на безизходни ситуации”      Тренинг      Родители и учители
Развитие на лидерски умения”Модули:„Лидерство”„Определяне на лидерския стил”„Модели за ефективно лидерство”„Власт и лидерство”„Влияние на лидера “   Лектория с включване на психолог и интерактивни техники     Родители и учители
„Израстване в родителство чрез кооперативно ученеМодули:„Същност и основни характеристики на кооперативното учене”Стъпки на успешното сътрудничество”„Кооперативно планиране”„Етапи”    Практически семинар    родители
„Всички сме неповторими”Модули:„Детето е индивидуалност”„Детето и възрастните”„Детето и връстниците”„Не мога и не знам”„Самостоятелност и  самоинициатива”„Всичко, което трябва да знам”     Тридневен тренинг    Родителииучители
„Детето и играта”Модули:„Генезис на играта”„Учене и игра”Играта и детското развитие”„Да поиграем”   Тренинг с лектория и практическа лаборатория   Родители и учители
„Сътрудничество ДГ – семейство”Модули:„Взаимодействие ДГ – семейство”„Изграждане на сътрудничество”„Учителят – новатор”„Работа в екип”„Стратегии за съвместни дейности”   Обобщителен тридневен тренинг     Родители и учители

Коментари 2

20.03.2010 marsi

Profile

Благодаря Ви много, трудно е човек да прави нещо, в което се чувства сам, но когато намери съмишленици...вярата ми, че не правя всичко напразно се удвоява.Моля, ако искате да си бъдем полезни да си разменим идеи на имейлите. Моят е:mery_71@abv.bg.Поздрави и усмихнат ден!!!!!!!!

18.03.2010 blueana

Profile

 Много ми хареса написаното. Радвам се да видя, че все още има хора, които оценяват родителя като първи и най-значителен учител в живота на детето. Аз провеждам точно такива тренинги за родители на местно ниво, в  Калифорния. Тук ние вярваме и работим с родителите от момента на раждане на детето  и им помагаме да станат по-добри родители. Ако някой е заинтересуван от такива тренинги моля свържете се с мен. Един от тях е на международна организация на която съм членка. Отново поздрави за написаното.