Учителите в Европа изпитват потребност от продължаващо обучение

Публикувана на: 08.12.2009, от vasilisaprekrasnaia
Кoментари:2

 Вижте на каква статия попаднах:

http://www.karieri.bg/karieri/824491_uchitelite_v_evropa_izpitvat_potrebnost_ot/

 

За съжаление, според мен, отново трябва да кажем, че държавата ТРЯБВА да се погрижи И за това, тъй като нашият труд не е "производителен" по дефиниция и инвестициите в него не дават пряка полза роду. Само добрата воля и финансиране от държавата може да ни поддържа на европейско ниво. Или...?

Коментари 2

26.01.2010 vasilisaprekrasnaia

Profile

 Много подробен отговор. В голямата му част го подкрепям. Истина е - придобиването на ПКС си е чист патриотизъм! Smile Обмислям явяването си на 3та ПКС от две години, но като чуя една цена от мин. 350 лв, почвам да пресмятам колко години трябва да работя, за да я "изплатя", че и да почна да "бера плодовете й"! Много неща има да се "дооправят" в системата ни изобщо и отново да кажа: "Уви, когато материалното е твърде ограничено, то за съжаление превъзхожда духовното!" - обратното на всички математически и физически закони.

Лично аз само мога безкрайно да съжалявам, че Йорданка Фандъкова не остана образователен министър... Tongue Tied

25.01.2010 nkehayov

Profile

 Аз съм на мнение, че учителите в България също изпитват потребност от продължаващо обучение. Според мен съществувот няколко основни проблема, които би следвало да попаднат на вниманието на отговорните за квалификацията на учителите институции:

  1. Към настоящия момент не съществуват сериозни стимули, които да мотивират учителите към продължаващо обучение. Единствената такава система е Наредба №5 от 29.12.1996г. за условията за повишаване на квалификацията на учителските кадри в системата на народната просвета и реда за придобиване на професионално квалификационни степени. Няма съмнение, че един от водещите стимули за повишаването на квалифищацията е получаването на адекватно парично възнаграждение. За съжаление възнагражденията за ПКС не са променяни от 1989 година насам и поставят учителите в крайно унизително положение. Елементарния баланс на приходите и разходите за извършване на квалификационна дейност по смисъла на цитираната наредба показва многократно превишаване на разходите за индивидуална квалификация в сравнение с получаваните  приходи. При сегашното равнище на учителските заплати желанието за придобиването на допълнителна квалификация е чист патриотизъм. В систематана делегираните бюджети не се предвиждат средства за финансиране на учители за придобиване на ПКС. Следователно мога да си направя извода, че след като в останалите държави на ЕС квалификацията на учиелите е въпрос на личен изброр, то очевидно тези наши колеги притежават необходимия паричен ресурс за индивидуална квалификация и нещо повече, те добре знаят, че по-високата квалификация ги прави по-конкуретни и им донася по-високи трудови доходи.
  2. В системата на образованието следва да се изгради подходяща нормативна база, която да стимулира учителите към придобиването на по-висока квалификация. Например учителите с ПКС следва да заемат своята достойна позиция в системата на кариерното развитие, защото правенето на кариера е процес пряко свързан с квалификационните способности на учителя.
  3. Учителският труд все още не е нормиран и няма подходяща система за измерване на неговата ефективност. В това отношение МОМН е длъжник на учителите, защото без измерване на ефективността от труда на учителя е немислимо да прилагаме какато и да е система за кариерно развитие.
  4. Институтициите, които са сертифицирани да провеждат квалификацията с учителите предлагат програми за обучение, които не могат дасе ползват масово от учителите, поради високата и неприемлива цена на услугата. Следователно въпрос на държавна политика е да се предвидят програми и проекти за обучение на учителите, вместо да се закриват УПЦ-та.