Какво очакваме от новия министър на образованието?

Публикувана на: 05.08.2009, от Anikolova
Кoментари:20

Предлагам в тази тема да споделим какви са конкретните ни очаквания от министър Фандъкова, какви надежди таим ние, учителите, по отношение на образованието. Ако за миг предположим, че някой властимащ чете от време на време в този форум, може би така ще можем да му помогнем да взема правилните решения. Новият министър не е обременен с вина или с проявено негативно отношение към гилдията, така че нека бъдем оптимисти!Cool

Аз самата не пиша сега нищо конкретно, защото искам още малко да помисля, за да систематизирам в основни точки своите очаквания за по-доброто бъдеще на образованието в България, но вие можете да започвате.Smile

Коментари 20

26.11.2009 Eli_83

Profile

user: zdravkop

. Забравих да кажа, че е руски възпитаник- завършил Санктпетербургския държ. университет, което  не е никаква изненада

  И това какво значение има!? Нали и юпита от САЩ и Англия идваха и идват да ни оправят или тези двете държави са от добрите, а руснаците са от лошите, знам ли вече:)))

  Виж ако си изтеглим военните контингенти, които по време на криза издържаме на хиляди километри от тук и тези пари се инвестират в образование и здравеопазване добре, но нали трябва да им угаждаме именно на тези държави, по предлог, че въдворяваме демокрация да ни обезкървавяват финансово и буквално, защото имаше и загинали българи там! И защо не вземеш да се премолиш на англо-хамериканските си приятели за преференциални цени на горива или други стоки?:))) Аз имам здрави връзки с руснаци и зная, че в личен аспект мога да разчитам всеки един момент на тях, така че не плюй по тях, моля, те не са фалшификати като някои други!

26.11.2009 zdravkop

Profile

 Из потеклото на един министър...

а си призная  името Сергей Игнатов не ми беше познато до момента, в който се заговори как това ще е новият просветен министър, наследяващ  на този пост кметицата Фандъкова.
 
        Гледам -симпатичен мъж бил. Доста даже.
Кратка справка с Гугъл  и... бинго! Човекът бил родом от Видин.
        А така, викам си, най-после видинско присъствие в новия кабинет! Ще имаме сериозно лоби... може и заветния университет да ни направят тука...
        До вчера обаче, когато едно другарче вестникарче ми прошушна: "А запозна ли се с потеклото на министъра? Кърти мивки..."
        Днес,решена да разбера за какво става въпрос,  изнамирам малко семейна биография, оказва се, че тя ни е леко спестена от  големите публични медии, но не и от местните такива, които знаят за какво става въпрос.
      И така- за мой ужас и позор симпатичният ми образователен министър се оказва поредното червено протеже в Бойковия кабинет... Батето, Джидж и другите "навиячи" на ГЕРБ да ме извинят... но когато гледам как в дясната им партия бъка с "червени кадри"... се побърквам от ужас и си казвам: Какво сторихме?
        За сведение ще приложа малко инфо, изкопано от видинската  преса:
        "Новият министър  произхожда от род на номенкратурни кадри на БКП. Неговите дядо и баба Игнат Николов и Цеца Игнатова са активни борци срещу фашизма и капитализма и още по-активни сторители на комунизма във  Видинския край, заемали са различни държавни и партийни постове.
        Баща му - Симеон Игнатов- е първи секретар на ДКМС, след което е бил изтеглен в Сф от члена на БКП  Ал.Лилов, където го издигат до  секретар на ЦК на ДКМС. Заради ИДЕОЛОГИЧЕСКАТА МУ УСТОЙЧИВОСТ  след това е назначен за ген.директор на "Балкантон".  Политическите амбиции на Мони Игнатов избухват през 1991, когато скоро преименуваната БСП го издига за свой  кандидат за кмет на Видин. Изборът на народа обаче не е в негова полза.
       Майката на Сергей Игнатов- Мара Тодорова- е ремсова  и комсомолска активистка. Стоматолог, назначена е за директор на Стоматологичния център в града, а после уредена в Сф, където става преподавател  в  Стоматологичния институт.
      Братът на Сергей Игнатов- Володя Игнатов- е бил първи секретар на ОбК на ДКМС във Видин. След това е бил началник на видинското Шесто управление на ДС.

Е, това е.  Потеклото все още определя битието...

Та как мислите- да се радваме ли или  да плачем, че имаме свой министър в кабинета?

п.с. Забравих да кажа, че е руски възпитаник- завършил Санктпетербургския държ. университет, което  не е никаква изненада.

 

http://miralyub.blog.bg/lichni-dnevnici/2009/11/24/iz-potekloto-na-edin-ministyr.442278

17.11.2009 zdravkop

Profile

 За съжаление се оказах лош пророк. Имаме си вече и поредния министър. В подкрепа на Аниколова бих казал, че в приоритетиет на новия ни министър нашего брата учителя не е споменат. Приоритетите са свързани с висшето образование, което не вещае нищо добро за средното образование. Ето част от казаното на Сергей (защо ли ми навява такива лоши асоциации това име?) Игнатов:

"Той посочи, че няма да иска повече пари за образование между първо и второ четене на бюджета, защото просто пари няма."

 

Всъщност за какво ли са му на образованието пари???

17.11.2009 Anikolova

Profile

Признавам, че вече не съм така оптимистично настроена... Отново човек от висшето образование. Защо ли това ми навява горчиви асоциации?! Hmm

17.09.2009 zdravkop

Profile

 

Ами очаквам да разбера името на поредния нов министър на образованието и тогава да кажа какво очаквам. Старият нов министър беше само за 2 месеца. Сега ще бъде кандитат кмет на София, а след изборите и кмет. Какъв беше смисълът да правиш някого министър, след като отлично знаеш, че ще е бъдещия кмет на столицата? Това определено не е решение, което блести с интелект. Може София да спечели от г- жа фандъкова, но образованието загуби (според мен). А уж приоритет на Герб бил образованието. Може, ама след кметския стол на столицата.

01.09.2009 Deltichko

Profile

Ето писмен запис от разговора:

 

Водещ Юлия Манолова: Казвам сега добро утро на министъра на образованието г-жа Фандъкова. Здравейте и добре дошла в нашето студио.

Йорданка Фандъкова: Добър ден на всички.

Водещ: Аз ви благодаря, че приехте поканата ни, защото се оказа, че има огромен интерес към вашето гостуване. Ние го рекламираме от вчера и на сайта на предаването са пристигнали десетки имейли, с конкретни въпроси, аз ще се опитам да задам част от тях по време на разговора.

Йорданка Фандъкова: Нямам съмнение, че това е така, защото образователната система касае на практика всеки един човек независимо в кое негово качество, дали като родител, ученик или пък преподавател.

Водещ: Да, действително е така. В началото да ви питам дали вечер всичко е готово за старта на учебната година, точно след две седмици започва тя? Доставени ли са вече учебниците, приключиха ли ремонтите?

Йорданка Фандъкова: Всички наши усилия през този един месец, откакто работи нашият екип в министерството бяха насочени именно към това – успешното стартиране на учебната година. Няколко неща бяха много важни, които трябваше да се случат, от една страна да се осигури финансовото спокойствие в училищата в цялата страна, както държавни, така и общинските, смятам че това вече е решено, бяха гарантирани средствата за образованието от правителството и то в дългосрочен план. Започнаха да се отпускат средствата по различните програми, които преди това бяха спрени, така че надявам се, че в това отношение училищата вече усещат известно спокойствие.

Водещ: Няма да има училища, които да посрещнат в ремонт учебната година?

Йорданка Фандъкова: Другата дейност, това бяха ремонтите, нека да кажа, че ремонти се извършват, както в държавните училища и те се организират и финансират директно от министерството, така и в много общински училища, те вече се организират от общините, така че аз мога да говоря съвсем конкретно за държавните училища, над 13.6 милиона са отделени за тези ремонти. Те ще приключат до 10 септември с известни изключения. Аз бих казала, че това не е притеснително, стига директорите и началниците на инспекторатите да организират добре дейността, тъй като знаете базата на места е изключително зле, в тежко състояние, по-добре е наистина по-големи ремонти да се извършват.

Водещ: Базата е зле и остаряла и обикновено тези ремонти са козметични, въпросът е кога наистина ще имаме съвременни класни стаи със съвременно оборудване, благодарение на което децата на практика ще могат да прилагат, това което се учи на теория?

Йорданка Фандъкова: За всички е известно, хората виждат в какво състояние са училищата всички тези години. Повече от 20-30 години в почти всички сгради не бяха правени ремонти. Буквално в последните години започнаха сериозните, основни ремонти, говоря на сериозни системи, като електрическата система в дадена сграда, ВиК, това което се вижда, дограмата, енергоспестяващите мероприятия, това е огромен обем от работа и огромни инвестиции, така че усилията ни ще бъдат насочени към това постепенно базата да бъде привеждана в добър вид. Много важно е и самите училища в рамките на делегираните си бюджети да успяват да отделят, планират добре.

Водещ: Тоест това ще пада върху директорите, да се справят добре с бюджета.

Йорданка Фандъкова: Говорим вътре вече за текущите ремонти, те имат тази възможност.

Водещ: Ще има ли пари за отопление навсякъде тази зима?

Йорданка Фандъкова: Така както върви изпълнението на делегирания бюджет при тази гаранция, която правителството вече заяви категорично, смятам, че няма да има училища, които да фалират, както често ме питат ваши колеги и това не бива да се допуска. Трябва да се търсят причините, да се разглеждат случаите поотделно, но не бива да страдат децата от финансовата криза.

Водещ: Разяснете ни сега промените, които са свързани с приема след 7 клас, много хора се вълнуват от това, като че ли това, като че ли това е единствената промяна, която се предвижда в рамките на тази учебна година по-голяма, нали така?

Йорданка Фандъкова: Точно така, образователната система е изключително сложна, тя включва много хора, както вече казахме, и не е много добре да се правят резки промени. Те понякога крият големи рискове, затова нашето усилие беше насочено към успешното започване на учебната година, спокойно, внасяне на известно успокоение след многото промени, които бяха направени, единственото нещо което си позволихме това е да разгледаме възможността да обединим външното оценяване с приема след 7 клас, тъй като знаете външното оценяване тази година ще бъде вече проведено и за учениците в 7 клас и тогава те биха били подложени на два изпита, които са със сравнително еднакво съдържание, затова вече съгласувахме с всички наши партньори, приехме проекта за наредбата на тристранен съвет заедно със синдикатите, работодателите и тя вече е качена, т.е. този проект е качен вече на сайта на министерството. Това означава, че учениците в един и същи ден ще се явят на един тест по български език и съответно по математика, който ще се състои от две части. Първата част ще обслужва идеята и целите на външното оценяване, а втората част ще служи вече и ще бъде с по-голяма трудност за да служи за идеята за класиране.

Водещ: За класиране в елитните гимназии.

Йорданка Фандъкова: В профилирани професионални гимназии.

Водещ: А тази външна част какво отношение има към приема, към формирането на оценката за прием?

Йорданка Фандъкова: Оценката ще бъде обща, това е нормално, защото нашата идея е постепенно да се върви в посока отказване от изпитите за прием и основаването само на външното оценяване, то всъщност това е и една от целите на външното оценяване. Знаете и за държавните зрелостни изпити, които септемврийската сесия започна от вчера, така че в момента се провеждат и зрелостни изпити. Цялата идея е, че системата трябва да се мери на изхода, а не на входа, това е световна практика и ние сме доста изостанали в това отношение, така че тази година ще бъде една крачка напред по отношение на това външното оценяване да случи след това да има различни цели, включително и за вход за различни гимназии.

Водещ: Как ще се образува балът?

Йорданка Фандъкова: Балообразуването няма да търпи големи промени, то ще бъде така, както и миналата година. Опитахме се да внесем много малка корекция, само за да облекчим децата учениците и техните родители, както и учителите, това е една много голяма организация. Ние ще преведем тази външна оценка по модела на държавните зрелостни изпити, децата ще бъдат в собствените си училища, но квесторите ще бъдат от различни училища, за да създадат по-голяма обективност, прозрачност и да няма притеснение, и също така външни комисии ще проверяват специално тестовете по български език и по математика.

Водещ: Казахте, че тази втората част от теста ще бъде по-трудна, какъв материал, какво ще обхваща тя?

Йорданка Фандъкова: Със сигурност това трябва да бъде материал, който се изучава в училище, но знаете има задачи с различна тежест на трудност, така че в първата част ще бъдат, с така да кажа, със средна трудност задачите и упражненията и въпросите, а във втората част ще бъдат малко по-трудни, защото е нормално след това да има възможност за класиране на децата, които са се справили по-добре.

Водещ: Четох някъде, че ще отпаднат класните работи.

Йорданка Фандъкова: Това беше следващото наше решение, което отново е продиктувано от факта, че всички ще се готвят сериозно за това външно оценяване. Това означава, че в края на втория учебен срок то ще бъде проведено и тогава се губи смисълът от излишното натоварване на деца и учители с класни работи. Това е на практика - мери се същото нещо. Това не означава, че контролни работи няма да има и няма да има оценки, напротив.

Водещ: Това беше един от аргументите на критиците на това решение, че всъщност класното проверява обема от знания за по-кратък период от време, които са придобити.

Йорданка Фандъкова: Всички учители, които са много големи професионалисти, знаят добре, че писмени изпитвания могат да правят, че могат да правят контролни работи, така че всеки, който добре може да планира дейността си, мисля че ще се справи съвсем добре. В края на краищата важно е да имаме определен цел и мерки за нейното следване, а не на всяка цена да държим на това, което е било.

Водещ: Сега ще насоча вниманието ви към въпросите на нашите зрители, които са страшно много. Ето например тук ни питат ще има ли развитие на темата „Парите ще следват ученика” и по-точно за тези деца, които учат в частно училище, къде по-точно отиват парите, полагащи се тези деца?

Йорданка Фандъкова: До този момент средства по единен разходен стандарт за ученици в частни училища не са отпускани, така че те всъщност никъде не са отишли. Знаете, че бяха въведени и за тях доставката на безплатни учебници. Това беше една добра стъпка в посока равнопоставеност на частното и държавно училище. Би било добре държавата да може да си позволи да финансира равнопоставено всички деца. Факт е обаче, че в ситуация на много сериозна финансова криза заявката, че от образование няма да се съкращават средства по никакъв повод, е изключително сериозна. Всички чуваме непрекъснато в какво състояние са другите сфери и другите сектори. Аз смятам, че ...

Водещ: Колко процента от брутния вътрешен продукт ще достигнат средствата за образование догодина?

Йорданка Фандъкова: Тепърва предстои да планираме бюджета за 2010 г. Знаете, че това работим в момента. При всички случаи те ще бъдат малко по-високи, защото при положение, че ние ще се възползваме от резервите, които има системата, и ще се опитаме да вдигнем стандарта, до колкото това е възможно, смятам, че дори ще се покачи малко, но не можем да мечтаем за нещо голямо в тази ситуация.

Водещ: Какво е реалното, според вас?

Йорданка Фандъкова: Не бих се ангажирала с конкретно число. И за мен не това е най-важното. Важното е средствата, които се отделят, да се използват ефективно. Т.е. да се мерят резултати. До този момент ние нямаме анализ всъщност какво се случва в системата реално. Винаги даваме статистика, даваме резултати, знаете миналата седмица проведохме срещата с началниците на инспекторатите и там бяха изнесени доста тревожни числа. Задължително проблемите трябва да се основават на сериозен анализ.

Водещ: Един друг въпрос, мисля че вие вече сте отговаряли на него, но все пак очевидно все още има неясноти. По отношение на матурите – ще има промяна в задължителните матури за 12-ти клас и конкретно ще има ли задължителна матура и по математика или остава, както до сега?

Йорданка Фандъкова: За тази година не предвиждаме никаква промяна в това отношение и за начина на организация, и за съдържанието. Както вече казах, по всички въпроси ние ще направим своите сериозни анализи в рамките на тази учебна година и ще планираме следващите стъпки на база резултатите от тях.

Водещ: Нещо много интересно сега, този въпрос е наболял много отдавна и е един от основните, с който трябва да се справи скоро системата на образованието, а именно професионалното образование, развитие. Как виждате бъдещото на професионалното образование и споделяте ли идеята на своя предшественик, че то е излишно разточителство?

Йорданка Фандъкова: Професионалното образование за мен е нещо много важно. То далеч надхвърля всъщност 5-те години или 4-те години в професионална гимназия. Според мен сме много изостанали по отношение на образованието в предприемачески умения и професионално ориентиране.

Водещ: Както и реалната практическа подготовка на бъдещите специалисти в реалната икономика в полза на бизнеса.

Йорданка Фандъкова: Точно така. Според мен развитието на професионалното образование трябва да се насочи именно към връзка с бизнеса и обучение в реална среда. За това и след няколко дни ще бъдат подписани новите договори с 37 професионални гимназии по програма „Развитие на човешки ресурси” за учебни практики. Това са обучение в реална среда – във фирмите, в компаниите – където учениците, заедно с техните преподаватели се обучават в тези реални условия. По този начин и преподавателите повишават своята квалификация. Мисля, че това е един модел, по който трябва да се върви, а не отказ от това образование.

Водещ: Един въпрос от учител – има ли разпореждане от страна на министерството да се извършват съкращения в професионалните гимназии и колко процента от заетите в средното образование ще останат на улицата?

Йорданка Фандъкова: Може би колегата не се е задълбочил в идеята на делегирания бюджет и в управлението на образователната система. То е твърде децентрализирано. Директорът е работодател на учителите. Той планира своята дейност и то на база на реален брой ученици. Там, където има ученици, ...

Водещ: Т.е. съкращенията ще се решават във всяко училище по отделно?

Йорданка Фандъкова: Да, на място, при точното спазване на трудовото законодателство.

Водещ: Сега в пряка връзка от село Драганово, от основното училище там, ще получим конкретни въпроси на ваши колеги, мисля, че директорът е там.

Репортер: Здравейте от една от класните стаи на училището в село Драганово – родители, учители и директора ще зададат въпроси.

Директор: Г-жо Фандъкова, каква е вашата позиция, ще има ли пари и кога ще бъдат отпуснати за одобрените училища по съфинансиране на общинските инвестиционни проекти?

Родител: Със Закона за държавния бюджет са определени средства за извънкласни и извънучилищни дейности в размер на 15 лв. за всеки ученик. Ще бъдат ли осигурени тези средства и гарантирани и ако е възможно, да бъдат увеличени?

Репортер: Едно притеснение на учителите като цяло от вчерашния ден от всичките ми разговори – министър Фандъкова, има ли вероятност във връзка с кризата и липса на пари, заплатите да бъдат замразени или намалени? Никой не очаква тази година увеличение, но има ли възможност да се случи нещо с гарантираните заплати? Очакват ли се съкращения пак във връзка с кризата?

Йорданка Фандъкова: Съвсем конкретни бяха въпросите на колегите. Най-напред за средствата по програмата за оптимизация на училищната мрежа – тези средства ще бъдат отпуснати, аз очаквам буквално в следващите дни, тъй като проектите наистина са одобрени. Това е една от програмите, по която средствата бяха замразени. Тази отново лошо за нашата система дума вече не се използва. Особено в системата на образованието всички програми се размразяват много успешно от Министерство на финансите, така че колегите ще имат възможност да получат тези средства. По отношение на 15 лв. за ученик, тези средства също са налични. Разбира се, в рамките на 90% общините ги получават. Така че те трябва да се обърнат, също така, към своята община и да видят по какъв начин общината е организирала тази дейност. Това на различните места стои по различен начин.

Водещ: Да се насочим към третия въпрос, той е много важен, страшно много хора се притесняват за хода си и за работата си.

Йорданка Фандъкова: Нека да кажа, че в условията, в които съществува системата за образование, няма опасност заплатите да бъдат намалявани, това е абсурдно.

Водещ: Те и без друго са ниски.

Йорданка Фандъкова: В сравнение с всички останали, бих казала, че са недостатъчни, разбира се, въпрос на гледна точка. Много са различни заплатите в системата на образованието от миналата година вече всичко това зависи наистина от училището, от броя на учениците, които са в него, тъй като финансирането на училището е спрямо броя на учениците. Има училища, в които учителите, за съжаление, получават заплати на минимума, на база на основните заплати. Има училища, в които вече доста добре ...

Водещ: Добре, няма да бъдат намалявани заплатите, а кога, според вас, ще можем да говорим за увеличаване?

Йорданка Фандъкова: Всичко ще зависи от ситуацията в самото училище. Ако има ученици, училището има средства, те могат да бъдат разпределяни както за издръжка, така и за заплати. В това отношение наистина образователната система претърпя една добра промяна, а именно въвеждането на делегираните бюджети. Ние ще вървим в посока тяхното усъвършенстване, защото има доста резерви, които трябва да се използват.

Водещ: За съкращенията, вие частично отговорихте.

Йорданка Фандъкова: Да, това е вече тема, която е много сериозна, и тя зависи наистина от броя на учениците в училище. Ако има ученици, има учебен процес, ако няма – няма.

Водещ: И все пак на базата на информацията, която имате до момента, какво очаквате?

Йорданка Фандъкова: Тази година след продължаване на оптимизацията, т.е. още преди да започнем ние работа в министерството бяха закрити около 50 училища, това означава, че над 440 учители, педагогически съветници, директори ще бъдат съкратени в тези училища. Това е един наистина много тревожен въпрос, който стои пред нас. Лично моето мнение е, че процесът на оптимизация, т.е. на закриване на училища, би следвало да приключва. Трябва да насочим усилия към това да защитим училищата, да не допуснем напускането на ученици, защото това също е голям проблем. Така че, доста са другите проблеми, но не очаквам, за да отговоря съвсем директно, и не допускаме намаляване на заплатите на учителите.

Водещ: Имаше въпрос на родител, на който не отговорихте.

Йорданка Фандъкова: Аз не съм го записала. Но съм готова да отговоря на всички въпроси, които сте получили.

Водещ: Ние сме ги събрали в една папка и ще ви ги оставим, защото има наистина много интересни, конкретни казуси. Продължаваме с проблемите на учителите. Тук има един такъв въпрос – какви мерки ще се предприемат за пресичане на страшната корупция, според нашия зрител, при назначаване на учители в българските училища. Имате ли вие данни за корупция?

Йорданка Фандъкова: Там е проблемът, че много се говори по различни теми, а в края на краищата нищо конкретно не идва при нас. Учителите се назначават, както вече казах, от директорите. Това е нещо, което се решава на място. Аз съм убедена, че повечето директори, повечето учители в системата на българското образование са изключителни професионални, хора, които са отдадени на децата, на тази кауза. Със сигурност, може би, има хора, които злоупотребяват, но не бива да съдим по тях за системата. Много е важно родителите да имат доверие в училището. Тогава биха се получили добри резултати за децата.

Водещ: Имаше и още един въпрос на учители – до кога ще се държат учители на пенсионна възраст в училищата. На мен ми се струва, че част от отговорът е в това, че няма достатъчно млади кадри, които да искат да влязат в системата?

Йорданка Фандъкова: Така е, за съжаление учителската професия е застаряваща. Това сочат всички данни през последните години. Ще търсим начин и за издигане на нейния авторитет. И това е наистина може би първата, най-важна задача, защото не може да има училище без добри учители. Но, в края на краищата децата учат тук и сега и за тях е важно да бъдат осигурени всички преподаватели по всички предмети, така че не виждам нищо лошо в това да работят учители и след пенсионна възраст, стига на това място да няма кандидат, който да е млад човек. Това вече също е в решението на директорите. Аз ги моля наистина да имат предвид, че всеки млад човек, който иска да работи в системата, трябва да бъде привлечен, обгрижен и да му бъдат осигурени добри условия.

Водещ: Като казахте за учителите в пенсионна възраст, е хубаво и важно да се прецени съответно и тяхната подготвеност в съвременната среда, в която живеем, да преподават спрямо съвременните изисквания на живота на икономиката. Тук, да кажем, е въпросът и за кариерното развитие.

Йорданка Фандъкова: Вие току-що формулирахте един от най-важните въпроси за системата. Това е въпросът изобщо за квалификацията на педагогическите кадри, за адаптацията на учебните програми, за това да бъде образованието модерно, актуално, тогава и децата ще остават в училище, защото то ще бъде привлекателно и за тях.

Водещ: Имаше и такъв въпрос – кога най-после ще бъдат променени учебните програми?

Йорданка Фандъкова: Те през всички години се променят, въпросът е обаче да я има цялостната концепция и виждане за това как те трябва да изглеждат. Според мен трябва да има възможност за повече практическа работа на учениците, часове за упражнения, часове за проектна работа, работа в екип.

Водещ: Казвате трябва, а кога ще се случи според вас, това?

Йорданка Фандъкова: Ние вече започнахме да формираме екипите, които да преразгледат, които да ревизират всички учебни програми в гимназиалния етап, оттам ще започнем. Това е дълъг процес, трябва да кажем, че много от промените в образованието не могат да се видят за две-три и за четири години, т.е. в рамките на един мандат, но ние сме решени, че ще заложим всички важни, според нас, промени, които трябва да се случат и в дългосрочен план няма нищо тревожно в това, важно е да се даде посоката, да се работи активно, за да може и българското образование да придобие своите европейски измерения.

Водещ: Тук един въпрос по отношение на издателствата и учебниците. Всички училища имат електронни сайтове, защо не се публикуват издателства и авторския колектив на учебниците преди началото на учебната година?

Йорданка Фандъкова: Разбира се, че това трябва да се случи. Много въпроси, които крият в себе си отговорите се задават, но пак ще кажа системата е доста децентрализирана, трябва да се работи за обучението на директорите, за обучението на учителите, това са около 100 000 души, които работят в системата. Всеки от тях трябва да знае своята отговорност и да я изпълнява, аз лично искам да им пожелая на всички тях много здраве, защото сме в навечерието все пак на новата учебна година и наистина нека да направим така, че училището да стане привлекателно за децата, това зависи от нас от всеки един на място, всеки учител и всеки директор.

Водещ: Темата за учебниците, която засегнахме преди малко ми напомни, че вие дадохте всъщност на ДАНС процедурите за учебниците, какво се случва там с тази проверка?

Йорданка Фандъкова: Очакваме вече докладите,. Мисля, че до няколко дни или поне до една-две седмици ще имаме вече тези резултати, това е важно. Нямам, отново ще кажа, конкретни случаи, които да са ни подадени, но все пак в нашата система не бива да допускаме да вървят слухове, те трябва да почиват наистина на нещо сериозно и конкретно, защото това създава напрежение.

Водещ: Тоест съвсем конкретни сигнали нямате за нарушения, но е хубаво да се провери?

Йорданка Фандъкова: Нямаме, но всеки ден общо взето има някакви оплаквания, без конкретика и е хубаво да се види цялата процедура, тя е много сложна. Знаете, че учебниците се одобряват от учителите на място в училищата, след това тази информация...

Водещ: Знам, че има страшна бъркотия, когато започва учебната година. Всъщност вие как гледате на идеята за държавен монопол върху учебниците?

Йорданка Фандъкова: Всички идеи имат и своите плюсове и минуси. Практиките в Европа, започва се от това да има свободен пазар на учебници и се стига до един учебник, т.е. това е...

Водещ: Може би е най-добре да се избегне варианта, в който има пет учебника по един предмет и в крайна сметка се учи по различни, така или иначе се получава, че се учи по различни програми.

Йорданка Фандъкова: Важна е учебната програма, важно е учебникът да отговаря на тази учебна програма и е много важно също така учебникът да не е единственото средство за обучение. Трябва да има електронно съдържание, трябва учителите да могат да работят с него.

Водещ: Да, но училищата нямат равен старт в това отношение, защото и базите са много различни. Едно училище в София, друго е в някое малко населено място.

Йорданка Фандъкова: Аз мисля, че общо взето материалната база е, така да кажа, най-лесния въпрос за решаване в системата, по-трудно е да бъдат подготвени всички, за да работят в таи среда, това е нашият основен приоритет – квалификация, кариерно развитие, възможности за учителите да се развиват, да работят в системата, да са мотивирани да остават в нея.

Водещ: Ако трябва да обобщим накрая, надявам се, че сме били достатъчно полезни. Опитах се да ви задам максимален брой от въпросите, които сме получили, но останалите са в папката, аз сега ще ви ги събера всички и ще ви ги дам, защото има интересни конкретни казуси свързани с конкретни училища, но накрая да обобщим единствената промяна за новата учебна година е свързана с кандидатстването след 7 клас. Мисля, че бяхме достатъчно конкретни и успяхме да изясним каква е тя.

Йорданка Фандъкова: Надявам се учебната година да започне спокойно и успешно и така и да завърши. Желая наистина на всички успешна работа.

Водещ: Благодаря ви, успешна работа на вас и на вашия екип.

 

31.08.2009 Deltichko

Profile

 Утре Йорданка Фандъкова ще гостува в предаването ,,Денят започва" по БНТ 1.

31.08.2009 Anikolova

Profile

Добре, вече е редно и аз да изкажа своето мнение.

Започвам с по-общите неща, които ми се иска да се случат в образованието:

1. Да се преработят основно учебните програми за всички класове  и по всички предмети и да се гледа на това като на задача с най-висок приоритет, тоест да не се допуска забавяне с години.

2. Да се работи върху мотивацията на учителското съсловие да се квалифицира, като му се предлагат пълноценни и разнообразни възможности за включване в курсове и специализации. Да стане така, че участието в такива мероприятия и прилагането на нови методики на преподаване да оказва по-голямо влияние върху заплатата, отколкото натрупания стаж, тъй като отработените години по специалността не са гаранция за качествена работа, не и в нашата система през последните години. Тук не визирам диференцирано заплащане, а формирането на основната заплата.

3. Да се предложат адекватни промени  в закона, които ще ни помогнат да се справим със следните проблеми: а/ученици, които пречат на останалите в час    б/големия брой извинени отсъствия, особено в 12 клас        в/ празните класни стаи по време на родителски срещи и ниската заинтересованост от страна на родителите към училището, особено след приключването на началната степен.

4. Да се помисли върху възможности за облекчаване на документалната обремененост на класните ръководители, като в тази връзка би могло да се почерпи опит от други европейски държави, където се назначат т.н. помощник-учители, чиято работа се състои точно в това да водят документацията на определен брой учители /същите не преподават и това е едниствената им задача, която те от своя страна със сигурност изпълняват стриктно и качествено/.

5. Да се прегледат основно назначенията на ръководни кадри в сферата на образовението на всички нива: в министерството, в инспекторатите /които пък от своя страна трябва да претърпят основна промяна, ако се реши изобщо да продължат да съществуват/, директори на училища. Да се заменят "окопали се" на поста си кадри, които няма как да не носят отговорност за плачевното състояние в системата. Да се въведе мандатност.

6. Учителите-методисти да имат поне половин норматив и да са действащи учители, а не псевдоексперти /ако не навсякъде, то на доста места/, каквито имахме до този момент.

Сега искам да спомена и някои по-специфични неща, които са пряко свързани с опита ми в училището, в което работя..

1. Надявам се, че г-жа Фандъкова ще се срещне и с директорите на езикови гимназии, за да се запознае и с техните проблеми /както направи с професионалните гимназии/. Надявам се, че тя ще предприеме адекватни мерки да не се затрие една уникална и доказала качествата си образователна форма, поради амбицията на множество училища да въведат чуждоезиков профил на обучение. Те може би са канюнтктурно обусловени, но са негодни да предложат добро качество при изучаването на чужди езици, каквото е налице в институции, градили с години авторитет, традиции и опит, и с преподавателски състав, изграден от достатъчно на брой и квалифицирани кадри по чужди езици.

2. Да се обърне внимание на тенденцията в по-малките области да се сведе изучаването на чужди езици само и единствено до английски език. Ако обществеността не е наясно с предимствата на това да се изучават повече и разнообразни чужди езици, то навярно трябва да се предприеме нещо по въпроса на по-високо ниво в системата на образованието. Преди да разбера, че се предвижда да се премахне план-приемът, щях да предложа точно при него да се въведат някакъв вид квоти на чуждите езици, например поне 25% наличие на паралелки с основен профил чужд език, който не е английски. Иначе някои области, като моята например, до една-две години ще останат с единствен чужд език английски, което е първо твърде недалновидно и тесногръдо, но и второ ще изостри още повече проблема с квалифицираните преподаватели по езици, тъй като, както вече се знае, най-много нередовни и "недообразовани" кадри има точно по английски език. Да не пропускаме и факта, че от няколко години децата не изучават втори чужд език в прогимназиалната степен, така че проблемът е напълно реален.

3. Да се прави ежегодна класация на училищата, в които се кандидаства след 7-ми и 8-ми клас, като се вземат предвид точни и смислени критерии, като например успех на учениците на зрелостните изпити и бала на кандидат-гимназистите от предишната година, участие в проекти, финансиране по проекти, участие на ученици в олимпиади, осъществена дейност по подобрения на базата, извънкласна дейност, преподавателски състав, спечелени награди и т.н. Подобна класация ще е е от изключителна полза на родителите и децата при избора на училище, защото на настоящия етап твърде често им влияят фактори като лобиране от страна на инспекторат, експерти и други влиятелни персони в даденото населено място, агресивна антиреклама от страна на конкурентите и т.н.

Дано не съм ви отегчила с дългия си пост. Запазвам си правото да допълвам, ако се сетя за още нещо. Wink

26.08.2009 zdravkop

Profile

 

Фандъкова амбицирана за нов Закон за образованието

 

В рамките на една година трябва да бъде внесен, обсъден и одобрен нов закон за училищното образование.

Това обяви министърът на образованието, младежта и науката Йорданка Фандъкова по време на заседанието на Парламентарната комисия по образованието.

До половин година този проект на закона трябва да бъде представен, съобщава БНР.

По думите на министър Фандъкова това ще бъде рамков закон, обхващащ предучилищното и училищното образование, включително и професионалното образование, както ще има и препратки към висшето образование.

Припомняме, министър Даниел Вълчев от правителството Станишев в продължение на година прави неуспешни опити да прокара нов Закон за образованието, който предизвика недоволство от страна на ДПС.

В отговор на въпрос министър Фандъкова каза, че санкциите в закона ще зависят от възрастта на учениците и не трябва да има едни и същи мерки например за първокласниците и за учениците от 10-ти клас.

По думите й, трябва да има санкции за учениците, когато правилата вече са ясни и те не ги спазват.

Министър Фандъкова каза, че се в момента се обсъжда дали да има оценка за поведение в училище.

25.08.2009 zdravkop

Profile

 

НЕ СЪМ ПРИВЪРЖЕНИК НА ПО-ВИСОК ПРОЦЕНТ ОТ БРУТНИЯ ВЪТРЕШЕН ПРОДУКТ ЗА ОБРАЗОВАНИЕ

 

ИНТЕРВЮ НА ГЕОРГИ КОРИТАРОВ С МИНИСТЪРА НА ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА ЙОРДАНКА ФАНДЪКОВА.

ГЕОРГИ КОРИТАРОВ: Как ще изглежда българското образование в условията на финансова криза?

ЙОРДАНКА ФАНДЪКОВА: Българското образование всъщност години наред е било в условия на финансова криза. Така или иначе образователната система през всичките години на прехода е на практика недофинансирана. Така че не бих казала, че нещо по-различно се случва. Важното обаче е това, че за нашия екип в новото правителството образованието е изведено като много ключов сектор и в условията на криза има гаранция, че от образование няма да се съкращават средства. Това ни дава глътка въздух да можем да структурираме добре бюджета на системата, така че да постигаме цели и задачи с тези средства. Много по-важно е да говорим как и за какво се влагат средствата, и какво постигаме с тях, отколкото за самоцелно увеличаване на средствата. Аз например не съм привърженик на непременно да се залага по-висок процент в брутния вътрешен продукт за образование.

Г. К.: Но това, което казвате, означава, че в най-оптимистичния вариант пропорцията на образованието спрямо брутния вътрешен продукт ще бъде същата както и досега, не и по-висока.

Й. Ф.: В момента страната е в тежко състояние, имам предвид държавния бюджет. Това състояние със сигурност ще бъде тежко и през следващата 2010 г. Вече сме почти в края на 2009-та. Едва ли можем да говорим за някакви сериозни размествания в бюджета и това според мен не е разумно. Ние трябва да сме отговорни изобщо към развитието на страната, а не всеки да тегли чергата към своя ресор. И затова аз мисля, че е много по-коректно да огледаме възможностите на системата. Според мен в нея има много резерви. Да използваме максимално възможностите на външното финансиране, на европейските програми, защото ние можем да изпълним много от задачите чрез това финансиране и на практика това ще означава сериозно увеличание на бюджета за образование. Ние хората от образователната система сме отговорни да си увеличим средствата, ако сме подготвени да можем да разработим съответните проекти и да привлечем средства за конкретни и дейности и задачи, които са важни. Това засяга и квалификацията на учителите. Нещо, което в нашата програма е заложено като приоритет номер едно. Компютрите, техниката, средата са изключително важни за доброто образование. Но най-важното са подготвените хора, които работят с нашите деца и затова например за квалификацията на учителите има достатъчно средства и достатъчно възомжности да бъдат привличани. Тогава защо е необходимо да искаме пари от бюджета, когато ние можем да се възползваме от тази солидарност, която можем да ползваме като членове на ЕС?

Г. К.: Кои ще бъдат основните разлики между Вашата образователна концепция и тази на предшественика Ви Даниел Вълчев?

Й. Ф.: Мога да кажа, че ние залагаме на една приемственост в няколкото реформи, които бяха започнати. Те са важни. Говоря за финансовата децентрализация, делегираните бюджети от една страна и от друга страна външното оценяване – нещо, което е много важно за системата. Но ще заложим на това да включим при тази промяна всички сфери. Образованието има нужда от комплексен подход, от комплексен поглед. Качествено образование не се постига само с една мярка. То се постига с комплекс от мерки. Най-общо казано – подготвени, мотивирани, квалифицирани учители, добри учебни програми, модерни методи на преподаване и добра материална среда.

Г. К.: От гледна точка на учениците обаче интерес представлява тезата да бъдат премахнати конкурсните изпити преди кандидатстване за езикови гимназии и изобщо бариерата между степените на тези нива на образованието. Как ще изглежда това на практика? Стоите ли зад тази идея?

Й. Ф.: Категорично. Това е единственото нещо, което започнахме да правим спешно като промяна, въпреки че моето виждане е, че промените в средното образование трябва да се правят малко по-бавно, защото системата е огромна и тя трябва да бъде подготвена. Но категорично съм привърженик на това, че трябва да има по-лесен вход и по-труден изход, отколкото обратното и в този смисъл работим за отмяна на приемни изпити. Това е  вариант, който да обедини външното оценяване след седми клас с приемните изпити, за да няма много стресови ситуация за родители и ученици. Нека не забравяме, че децата се готвят за една реализация няколко години, а не само една. Т.е., те трябва да са наистина подготвени за липсата на приемни изпити, а и самата система като реализация трябва да бъде подготвена. Това е нещо, по което работим активно и преди 15 септември ще имаме решението за провеждането на тестовете за външно оценяване и приемните изпити – две в  едно, както ги наричаме, за да можем да облекчим децата и родителите. А през следващата година вече да можем наистина да използваме външното оценяване като вход за следващия етап. Това важи разбира се и за матурите и университетите.

Г. К.: Матурите обаче остават и тестовете остават.

Й. Ф.: Категорично. Системата за външно оценяване е важна не само като оценка за резултатите на учениците, а като външно оценяване на цялата система, за да бъдем наясно с това какво правим и какво трябва да променим. За да се получи по-високо качество трябва да имаме оценка на тази система и анализ, което липсва в момента. И аз само ще се върна на предишния Ви въпрос за разликата с предишните колеги в министерството. Аз бих казала, че ако в предишния мандат се заложи на финансовата дисциплина и до голяма степен се постигна тази цел – това беше важно, ние ще заложим на съдържателната страна на образованието.

Г. К.: Ще има ли закриване на училища и съкращаване на учители?

Й. Ф.: В момента завършва една процедура, която е започнала преди няколко месеца. По предложение на общинските съвети се закриват още училища, което означава, че  над 400 учители ще бъдат съкратени. Нашето виждане е, че този процес трябва да бъде вече преустановен. Там, където няма ученици, естествено не може да има училище и учители, но аз не съм привърженик на закриване на училища само по финансови причини. По-скоро трябва да се инвестира малко повече, ако има затруднение в дадени райони, но да не се затварят училищата само по финансови причини, защото това в дългосрочен план е доста опасно. Учителската професия в много специалности е на изчезване. Не може да има модерно образование без информационни технологии и използване на чужди езици. В същото време хора, които са подготвени и могат много лесно с малки ивестиции да се преквалифицират и да ги губи системата мисля, че не е правилно.

Г. К.: Можете ли да дадете категоричен отговор на предположенията, че ще бъдете кандидат за кмет на София, издигнат от ГЕРБ?

Й. Ф.: Категоричен отговор никой не може да даде за нищо, защото в момента аз имам важна задача – в качеството ми на министър на образованието и науката да подготвя и екипите и доста сериозни промени и реформи, особено в сферата на висшето образование и науката. Това готвим в момента активно. Когато започне да се обсъжда следващия въпрос вече тогава ще може да се говори на тази тема. В момента не е актуална.

Г. К.: Не е актуална, но отворена врата ли е това за Вас? Бихте ли мислили върху такава възможност?

Й. Ф.: Аз освен експерт в образованието съм и активен и много мотивиран член на ГЕРБ и съм категорична, че за да изпълним всички ангажименти, които сме поели, трябва да имаме виждането, че там, където сме най-полезни, там трябва да работим. За мен всичко това са задачи. Наистина не сме говорили на тази тема. По-скоро коментирам нещо, което излиза в медиите. Не е актуален за мен въпрос.

Г. К.: Но, ако партията реши, ще отидете?

Й. Ф.: Така казано звучи много смешно. Не става въпрос партията да реши, а да видим какви са важните и най-актуални задачи в момента, и да обсъдим най-добрите решения. Това е въпрос на задачи и на работа, а не на някаква партийна дисциплина

Г. К.: Но бихте приели, ако има такъв възложен мандат.

Й. Ф.: Ако получа предложение, ще го помисля и тогава ще го обсъждам.

 

Казаното от г- жа Фандъкова за процента от брутния вътрешен продукт леко ме притесни.