Деца със СОП и изготвяне на индивидуалните им програми.

Публикувана на: 02.10.2008, от zarina0101
Кoментари:8

Колеги, моля да споделите опит от вашето училище, за това кой изготвя индивидуалните програми на децата със СОП. От 2 години в нашето училище това бе вменено на класните ръководители, които имат такива деца в паралелките си. Програмите,  общо взето са една голяма бумащина, която едва ли помага някому. Те могат да бъдат опростени, но в същото време по-полезни за екипа, който работи с тези деца. На мен лично те не ми помагат с нищо. В по-голяма част на програмите е написано те да се изготвят  в екип, но при нас ресурсните учители ги дават на класния, че и срок му поставят. Имам 3 деца със СОП в класа, а всяка програма изисква доста време. В същото време ресурсният учител едва ли има толкова задължения колкото класния ръководител, а и не знам как ще изпълнява програма сътворена от друг.

Ще ви бъда благодарна да споделите вашия опит по проблема.

Коментари 8

28.05.2015 stassy79

Profile

давам си сметка, че попадам на тези коментари след доста години, но имам време и желание да споделя това, което видях и разбрах в практиката си в училище. надявам се, че вече сте разбрали как да се справите с проблема, без да си навлечете нови проблеми с колегите. аз съм ресурсен учител. разбирам опасенията, недоволството и претенциите на хората. работих и като класен ръководител в едно училище, с клас, в който имаше двама ученици със СОП, но нашият ресурсен център и специалистите в него бяха решили, че те нямат СОП. беше трудна година, четвърти клас, НВО и само 5 месеца, за да се справя абсолютно сама с положението.. резултатите бяха повече от забележими, колегите уважиха 2 открити урока в края на учебната година и изразиха удовлетворение от това, което направих с този клас сама за 5 месеца - учениците със СОП от аутсайдери се превърнаха в приятели на останалите в класа, на откритите уроци отговаряха на въпроси, по които останалите мълчаха и се чудеха какво да кажат, отговаряха вярно, това изуми колегите.. а на мен ми доказа, че няма невъзможни неща, когато има желание нещо да стане реалност, то става. убедена съм, че ще намерите общия език с ресурсния си учител, най-малкото защото и той е човек, седнете и поговорете - проведете неформална екипна среща - това е човек, който не идва при вас, за да ви съди или пречи, а тъкмо обратното - за да ви помогне и да подпомогне детето със СОП, което обучавате; на тази среща споделете с него опасенията си, че ви е нужна помощ от него, че не сте изготвяли програма, нека ви покаже как става, отделете 10 минутки в някое голямо междучасие, за да видите защо и какво липсва на колегата, че ви е помолил да направите това. най-после вие като класен ръководител сте председател на екипа, който работи с този ученик, имате правото и отговорността да искате екипна среща по такива въпроси, за да се решават общо и всеки член на екипа ви да има своя принос, така вие няма да се чувствате в безизходица и да носите лична отговорност за индивидуална програма, по която трябва да работят всички членове на екипа, а тази отговорност ще бъде обща - на целия ви екип. ресурсният учител няма право да отказва да участва в екипна среща по изготвянето на документацията, дори има отговорността да уведоми останалите специалисти, ако има такива, които работят с този ученик, ако по някакви причини те не могат да присъстват на тази среща, би следвало да се съобразите с тях и да я насрочите в подходящото за всички ви време и място. не сте длъжни да я проведете точно в училище, има и по-приятни места. работете като екип - индивидуалната програма се попълва не само от класен ръководител - вие имате само една част от нея, в която трябва да впишете с какво се справя ученикът - силните и слабите му страни по точка 6."Оценка на знанията, уменията и компетенциите /от учителите в детската градина, общообразователното или професионалното училище в съответствие с държавните образователни изисквания за предучилищното възпитание и подготовка и за учебното съдържание/:", по останалата част имат да вписват ресурсният учител, логопедът, психологът и друг специалист, ако има призован да работи с ученика. критериите за оценка на резултатите ги уточнявайте заедно с всички членове на екипа. моят опит ме научи да се разбирам чудесно с колегите си, като спазвам тези правила и принципи в екипната работа, дори в момента работя в прекрасен колектив в село Тулово, община Мъглиж по проект "Включващо обучение" като ресурсен учител. съвсем нямам претенцията, че разбирам всичко в образователната система, не мисля, че е моя отговорността да организирам провеждането на екипните срещи, но правя каквото е по силите ми, за да се разбираме с колегите и да работим заедно, през учебната година учениците по проекта показаха резултати, каквито не бях отразявала в практиката си на ресурсен учител, наистина съм щастлива, че се сработихме с всички учители и с останалите специалисти по проекта в общата дейност - тя наистина е обща, индивидуалната програма не служи само в индивидуалната работа с ученика със СОП, а и в работата му в класната стая, това означава, че неговите задачи в учебния час трябва да са съобразени с тази индивидуална програма - с целите и задачите в нея, а резултатите от работата му трябва да се оценяват по критериите, заложени в индивидуалната програма. индивидуалните тематични разпределения по учебните предмети, по които този ученик не покрива минимума на ДОИ, трябва да са със съкратено и адаптирано учебно съдържание, а целите и задачите в тях трябва да са съобразени с целите и задачите в индивидуалната програма - индивидуалните тематични разпределения, според наредбата вече са естествено продължение на тази индивидуална образователна програма, по която работите в класната стая с ресурсния учител, когато е определено това, по тях работите и без него, по тях работи и той в индивидуалната си практика в ресурсния кабинет. аз оформям документацията, в която всички вписваме резултатите, всеки специалист поставя цели и задачи в началото на учебната година, а класните ръководители ми помогнаха да поставя постижими цели в програмата на всеки ученик, имала съм в практиката си на ресурсен учител и колеги, които не само не се интересуваха от обучението на учениците със СОП, но и ми заявяваха "каквото напишеш" - съгласяваха се с всичко и ми прехвърляха отговорност, която не е по силите, нито се оправдава от позицията, която заема един ресурсен учител, който основно ПОДПОМАГА обучението и възпитанието.

13.10.2008 roshe

Profile

user: zuzzaa

За съжаление много от колегите не са запознати с интегрираното обучение и стават смешни с писанията си тук!
 

Много сте права, zuzzaa!

НО и аз бях като в ,,небрано лозе",когато ми съобщиха , че ще имам деца със СОП в класа.Това не бе съобразено нито с предварителна  моя подготовка,нито с някаква специализация.И отказ не може да има!!

Мисля,че не редно.При такива деца в клас се понижава общия брой на учениците,общината изплаща доп. средства на у-щето/трябва/.А при мен децата са максимума+ две със СОП.Добре е,че нямам проблеми !!Много е отговорно!

 Трябва да има подготовка и за класния!Мен ме ,,интегрира" ресурсния,но и аз ИМАХ  желанието.Ето там е проблема!!Stick out tongue

11.10.2008 zuzzaa

Profile
Отговор на Caprice65: "Между другото споделила със социалния асистент, че не било нейно задължение да го учи по математика - затрудненията на детето са главно по този предмет. А на кого е задължение, ако не нейно? "- Естествено, че не е нейно задължение да го учи. Вие го учите, а тя го подпомага! За съжаление много от колегите не са запознати с интегрираното обучение и стават смешни с писанията си тук! Между другото, Вие класните ръководители в начален курс сте хората, които знаете настоящото ниво на детето и можете да заложите целите и задачите за настоящата учебна година. В горен курс това го прави всеки учител по предмет, по който детето не покрива ДОИ.

11.10.2008 zuzzaa

Profile
Отговор на zarina010: Индивидуалните програми се изготвят от екипа, който е назначен със заповед на директора на основание чл. 37 ал.3 и ал.5 от ППЗНП, в който екип ВИЕ г- жо класен ръководител сте председател и отговаряте за изпълнението на заповедта, независимо от това дали Ви харесва или не!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! В различните часове трябва да работите върху целите и задачите, заложени в индивидуалната програма на съответното дете, а кой познава по- добре детето от Вас, та да му залага той цели и задачи за изпълнение!?

04.10.2008 roshe

Profile

 Виждам,че сте много ядосана и натрупала доста негативни емоции.Е,аз нямам такива сблъсъци с ресурсния.Попаднах на точен и акуратен човек.Работим заедно и в екип.Точно това не се получава при повечето,явно.Но ми направи лошо  впечатление предубедеността, с която посрещнаха този начин на работа и с тези хора ,и деца голяма част от колегите.Те също се противопоставиха точно чрез този ,,тих" протест-- не ни стига времето.В екип резултатите,ако не в учебен,то в морален план ,са  радващи и за децата ,и за нас,Все пак ние сме им учители.!!Отделно,че несъгласието ми беше като  глас в космоса-защо да се ,,нервя" ,като мога да помогна.!?Left HugYes

04.10.2008 Caprice65

Profile

 Имам такова дете от три години. Първата година ресурсният учител си изготви програмата, аз само се подписах. Все пак ресурсният учител е специалист. Втората година го смениха и ресурсната, която дойде се опита да пробута на мен тази задача, но просто не е познала. Тази година отново загатна, че трябвало да изготвим индивидуалната програма за детето, но й казах, че това не е мое задължение. Както тя не ми прави разпределенията и  програмите за мойте часове, така и аз няма да правя това, което сама трябва да подготви. Между другото споделила със социалния асистент, че не било нейно задължение да го учи по математика - затрудненията на детето са главно по този предмет. А на кого е задължение, ако не нейно? А ние, класните, кога да се занимаваме индивидуално с тези деца, след като си имаме норматив, а тази индивидулна работа не влиза в това и никой не го плаща. Мина времето, когато се работеше без пари. Колежката е права, че не срещаме разбиране от родителите и те изобщо не им обръщат внимание вкъщи. Смятат, че преподаденото в училище е достатъчно и те нямат никакви ангажименти към децата си. Че те като намят, аз ли ще имам? Ние сме учители, а не обучители. Крайно време е да се разбере това и от родители и от горните нива. Стига са ни хулили, унижавалии принизявали към нищото.

04.10.2008 roshe

Profile

 Работя с такива деца и наистина от мин.година си  изготвям план за максимума който биха могли да постигнат.Ресурсния ми учител е много съвестен и отговорен.Проблема е,че работят с повече от едно училище и времето е  крайно недостатъчно.Отделно,че тяхната бумащина надвишава и нашата , а е безполезна половината-по мое мнение.Само  ми се струва,че цялото това начинание е ,,преливане от пусто в празно".Голям ефект няма , а и системата ни не е пригодена никак, ама никак, да поеме тази огромна стъпка.Става една напред-две назад/че и три/.Тази интеграция е недообмислена!!Geeked

02.10.2008 marr

Profile

В нашето училище с тези програми се занимава главно ресурсният учител,а колегите се опитват да помагат, но по принцип има много малко време в часа за да обърнем по-голямо внимание на децата със СОП.Работим индивидуално . Проблем е че не срещаме помощ от родителите, които не признават, че детето им не може да се справи и така става още по-трудно, защото те си искат количиствената оценка.