За олимпиадите по информатика

Публикувана на: 28.09.2008, от hristov_b
Кoментари:15

         Преа следващото лято България е домакин на международната олимпиада по информатика. Смятам за напълно уместно в сайта на учителите новатори да се коментират въпроси, свързани с кръговете ( общински, областен и национален ) на олимпиадата по информатика, задачите давани там и подготовката на собствените си ученици за успешно участие. Или трябва да считаме, че учителите новатори са една категория, а подготвящите състезатели - друга. Ако е така, как следва да се наричат другите.

        Когато чета коментарите по темата "Какво преподавате по информатика като профилиращ предмет в 10, 11 и 12 клас, оставам с впечатлението, че много от часовете предвидени по информатика се превръщат в часове по информационни технологии и се предоставя възможност учениците да диктуват какво да се прави, вместо да се изучават алгоритми и структури от данни, да се решават задачи, давани на олимпиади и състезания по информатика. Онези от вас, които са готови с отрицателен отговор, ще ги посъветвам да се замислят върху въпроса - какво означава профилирана подготовка по информатика.

         Олимпиада по математика се провежда във всяко едно училище и с приличен брой състезатели. Какво пречи така да бъде и по информатика.

         Помислете и ако има какво да кажете - споделете.

Коментари 15

25.10.2010 lexx

Profile

 Моето лично мнение е, че олимпиадите са на ниво, а нивото на учениците които се явяват по тези олимпиади се определя главно от добрата подготовка по математика на учениците до 7 клас, макар и да имат нищожни познания по информатика!

А слабото изучаване на състезателни задачи си проличава веднага след регионалния кръг, а понякога и още на него!

09.03.2010 imho

Profile

 Аз пък напоследък разцъквам NetBeans IDE 6.8 .

08.03.2010 ilarionov

Profile

 Да, правилата за Международната олимпиада по информатика 2010

ще бъдат обявени през апри 2010, както твърди официалния сойт на олимпиадата

http://www.ioi2010.org/rules.shtml

 

Едновременно с това в регламента на Националната олимпиада по информатика 2009/2010

има категоричен запис за програмиране единственно на C/C++.

 

Е на това му викат съобразяване с още непубликуваните правила на

Международната олимпиада по информатика 2010.

 

А ето и едно интересно четиво от официалния сайт на проведената в България

Международната олимпиада по информатика 2009.

http://www.ioi2009.org/GetResource?id=3

 

За тези който имат склоност към анализ и сравнение могат

да прочетат и указанията за Националната олимпиада по информатика 2009/2010 от

 http://www.math.bas.bg/infos/index.html

http://www.math.bas.bg/bantchev/pew/ides.html

07.03.2010 zelenkroki

Profile

Получава се, че отново четем Евангелието както Дявола.

Темата за олимпиадите по информатика продължава да се смесва с ДОИ и учебните програми за редовните часове. Такова отдалечаване между състезателното програмиране и задължителната подготовка по предмета си остава традиция в нашето училище.

Когато се говори за регламента на олимпиадата по информатика, не бива да забравяме, че той е тясно съобразен с регламента на Международната олимпиада по информатика, чийто домакин България беше през 2009г.

По отношение на средите за програмиране в чест на Международната олимпиада в Пловдив, и не само, е направено огромно улеснение за всички, които имат желание да са в крак с последните актуализирани възможности. На български език това е обяснено много подробно. Има подготвени инсталационни файлове, с подробни указания как да се извършат в компютърната зала, има разгледани "за" и "против" на всяка от възможностите.

Моля за извинения към онези, които са приели, че Code::Blocks и Dev-C++ все още са решения!

Позволявам си да цитирам автора на приспособените за български състезатели по програмиране, учители и ученици архиви:

 "И като редактор, и като интегрирана среда Vim в този комплект превъзхожда всички други решения. gcc + Vim е и моят личен избор на работна среда, и в Linux, и в DOS/Windows."

Защо, за пореден път спираме до първото познато и не дотам подходящо изменение, а после се чудим къде сме ние, къде са другите в съвремието - нямам разумен отговор.

Носталгия плюс мързел е вероятната причина.

За мене проблемът с подготовката за олимпиадите по информатика се праща изцяло при извънкласните форми за работа и няма смисъл да очакваме обучението по информатика да започне в 8 клас, пък и да има отношение към олимпиадите. Пластичният преподавател-новатор (а още по-добре консерватор!) ще си работи с материала, спуснат за часовете, независимо какви са подходите му за учениците, участващи на олимпиади. Абсурдността на този факт е повече от традиция. Който може да съчетае двете дейности - браво на него!

Спокойно добруване на всички!

06.03.2010 ilarionov

Profile

 Защо да е странно че пазарната среда за

последните 10-тина години се е изменила?

 

Не е ли странно че регламента на олимпиадите по информатика

не се е променял адекватно през тези години?

 

Да тези олимпиади са за обучение на кодери.

 

А какъв е пазарът на труда за кодери?

 

Още по странен е националният регламент

за използване само и единствено на C/C++.

 

Дали се наемат програмисти единствено и само на C/C++?

 

Защо обучението по информатика трябва да развива

единственно уменията за програмиране на C/C++

като това да е закрепенно с ДОИ по информатика?

 

E въпроси без отговор и определенно

решавани без обсъждане в обществото.

 

04.03.2010 vazova

Profile

 Здравейте!

Олимпиадите по информатика са наистина на ниво. Следва Регионалния им кръг за тази година - на 06.03 ще се проведе. Задачите ще бъдат публикувани на http://www.math.bas.bg/infos/. Тук се публикуват и новините, касаещи олимпиадите.

За мен обаче е много странно защо в новите предложения за Държавни образователни изисквания за 8 клас по информатика са застъпени теми, които отдалечват обучението от олимпиадите. Така не лишаваме ли учениците от възможност да се изявят в най-висшия форум?

Прилагам предложението за ДОИ в 8 клас.

 

ДЪРЖАВНИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ИЗИСКВАНИЯ ПО ИНФОРМАТИКА ЗА ЗАДЪЛЖИТЕЛНА  ПОДГОТОВКА  

Степен на образование: Средна                                                  Етап: Първи гимназиален

Ядра на учебно съдържание Знания, умения, отношения (в края на VIII клас) В резултат на обучението по информатика в края на първи гимназиален етап ученикът:
Информатика ·      Познава предмета  и ролята на информатиката при моделеиране на обекти  ·      Има представа за различни подходи  на програмиране ·      Посочва примери на обекти и явления, при които е практически полезно да се използват средствата на обектно ориентирано програмиране за моделиране и програмна реализация
Обектно ориентирано програмиране ·     Умее да прилага обектно ориентиран подход  при създаване на несложен графичен компютърен модел·     Знае основните етапи при създаване и изпълнение на компютърна програма·     Владее основните способи за създаване, изпълнение и тестване на програмен проект  в интегрирана среда за разработка с използване на визуални графични средства ·     Спазва добър стил на програмиране·     Знае да използва библиотеки от готови компоненти
Графичен потребителски интерфейс ·      Знае да моделира и разработва графичен потребителски интерфейс с визуални средства и обектно ориентиран език за програмиране·      Умее да избира подходяща графична компонента в съответствие с необходимата  функционалност на графичния интерфейс·      Умее да настройва свойствата на графичните компоненти·      Знае да програмира подразбиращи се събития за основни компоненти от графичния интерфейс  
Алгоритми и структури от данни ·     Умее да разграничава различни типове примитивни данни.·     Определя съответен примитивен тип и области на валидност в съответствие с произхода и естествените характеристики  на данната. ·     Знае да структурира примитивни и текстови данни в едномерен масив·     Знае да чете и да записва примитивни данни и низ от символи посредством текстов файл. ·     Познава същноста на понятието алгоритъм ·     Знае основни конструкции за разклоняване и цикъл  ·     Познава основните алгоритми за намиране на сума, минимален/максимален елемент, средно аритметично и др.
Софтуерни приложения ·      Умее да използва визуално програмиране за решаване на несложни задачи·      Умее да създава програми за графично изобразяване на геометрични обекти със стандартни средства  ·      Умее да създава програмни приложения с мултимедийни компоненти

24.01.2010 iv_2007

Profile

 

Днес наистина беше общинския кръг на олимпиадата по информатика. ТУК откривам задачите.

24.01.2010 hristov_b

Profile

        Според мен днес трябваше да се проведе общинския кръг на олимпиадата по информатика.

       Други години задачите можехме да свалим от Infoman. Тази година там ги нямаше.

       Знае ли някой, откъде може да се свалят, ако действително днес е имало олимпиада.

26.01.2009 hristov_b

Profile

      В неделя се проведе общинския кръг от олимпиадата по информатика. Бяха публикувани авторовите решение и тестове за проверка на ученическите работи. Почти съм сигурен, че има млади колеги, които не са наясно, как точно да реализират проверката и поради това предлагам да се придържат към следната  

Процедура за тестване на програма, реализираща олимпийска задача

 

I.Обща идея

- във всяка папка tests се намират 11 входни файла (име.двуцифрено число.in), 11 изходни файла ( с разширение .sol ) и два *.bat - файла ( c.bat и ch.bat );

- в същата папка се намира и твърде важен source - файл с име int.checker.c; чрез него се сравняват два текстови файла ( изходния файл от тестваната програма на ученика - *.out и същия файл, получен след изпълнение на програмата, съдържаща авторовото решение);

- горната програма се стартира чрез c.bat с параметър името на програмата;

- файлът ch.bat организира цикъл за многократно ( 11 пъти ) изпълнение на c.bat.

 

II. Процедура, която трябва да се изпълни от комисията, проверяваща работите на учениците.

  1. в използваната от ученика среда за програмиране се създава програма / проект с име int.checker, като кодът се взима от файла int.cheker.c
  2. компилира се програмата, създава се файла int.checker.exe и същият се копира в папката tests.
  3. в папката tests поставяме и файла име.exe на ученика, който ще тестваме.
  4. преминаваме в конзолен режим на работа и се придвижваме до въпросната папка tests ( добре е този път да бъде по - къс)
  5. стартираме ch.bat, като след > въведем ch и като параметър посочим името на програмата; в резултат се изпълняват 11 теста и върху екрана се извежда резултата, който трябва да въведем в протокола ( без първия - с номер 00, който е даден в условието на задачата)

08.11.2008 imho

Profile

Колега, лесна е вашата. Аз с 10 часа на седмица предавам 5 предмета...

За олимпиадите - хубаво е да се плаща. Само има колеги, дето въобще не подготвят учениците, децата сами всичко си правят, и накрая да вземат пари... Много интересно ако един ученик има ЗП Математика при един учител, ЗИП при друг, школа при трети, как ще се разделят заслугите и парите :P