"Човекът и обществото" в начален курс

Публикувана на: 18.03.2008, от atlantic
Кoментари:23

Бяхме подхванали въпроса в темата за "матурите", годишни изпити или както и да ги наречем... Ставаше въпрос за неподходящото учебно съдържание в учебниците по "Човекът и обществото". Запазвам си правото на мнение върху Средновековната българска история и как тя е представена в учебниците. Децата се затрудняваха в изброяването на богове, владетели, титли... В главиците им стана каша.Е, има и такива, които разбират. Има такива, които разказват и се опитват (дори за своята крехка възраст) да правят някакви обобщения и изводи. Да, има и такива. Но има и от другите, на които не им става ясно кой, защо, откъде, как е тръгнал и какво точно иска да прави...

Днес трябва да вземам урок "Първите стъпки на свободна България". Публикувам го дословно.

"Границите на свободното Княжество България били определени с решение на най-силните европейски държави. То включвало само земите на север от Стара планина и Софийското поле. В старата столица Търново била приета първата конституция. Според нея начело на държавата стоял княз, който управлявал заедно с Народно събрание и Министерски съвет. Всички граждани получили равни права – да изповядват свободно религията си, да изказват мнението си, да се сдружават, да притежават собственост, да избират свои представители и да бъдат избирани в управлението. Никой не можел да бъде лишаван от свобода без решение на съда.Възрастните били задължени да плащат данъци, младежите – да изпълняват военна служба, а децата – да посещават училище.Народното събрание избрало за княз Александър Батенберг, а за столица на България – град София. На 6 септември 1885 г. князът обявил тържествено Съединението на Северна и Южна България.

Първите политици приели закони, които осигурили бърз напредък на страната. Бележитият държавник Стефан Стамболов полагал грижи за откриване на фабрики и училища, за насърчение на производството и на земеделския труд, за строителство на пътища и железопътни линии. В края на 19.век България укрепнала и заела достойно място сред европейските държави."

 

Предполагам, че може да ви се видят елементарни понятията, но това е урок за 3 клас. Децата са 10 годишни. С какъв социален опит разполагат, за да осъзнаят  поднесената информация? По литература изучаваме вълшебните приказки... ,а в час по ЧО трябва да говорим за политика и държавници... Безумно е...
 

Коментари 23

11.03.2011 bossevam

Profile

 Колега, Чудесно е, че сте изработили интективен ресурс, за да облекчите преподаването, но моля Ви, недейте да учите децата на грешни неща! Трите лъва в сегашния български герб не символизират Мизия, Тракия и Македония, дори в уикипедия го пише. А и едва ли ще ги облекчите, като въведете три нови историко-географски понятия, които не им говорят нищо. Освен това институцията се нарича Президент, а не Президентство.

С най-добри чувства - колега историк.

Много често се прави и грешката върху националния флаг да се поставя гербът  - в бялото поле. Това е напълно погрешно. Вижте в сайтовете на НС и МС закона.

Цитат от уики: Често трите лъва от герба се интерпретират като трите главни части на България — Мизия, Тракия и Македония, което схващане е неправилно според хералдическата наука, тъй като лъвовете-щитодръжци имат само допълнителна роля в блазона на герба, както и останалите елементи като постамент и девизна лента. Също така според извадката от закона за герба на страната короната над щита и над лъва е корона на Второто българско царство (1185-1396), съществувала преди падането на България под османска власт, което според историческата и хералдическата наука е невярно, тъй като няма данни за съществуването на такава корона. Това определение за короната в българския герб е отразено в закона от политически съображения, за да се избегне асоциацията с Третото българско царство и монархическия режим на Сакскобургготската династия, властвала до 1946 година.

05.05.2008 milenkova

Profile

Позволявам си да пусна два материала, които направих в началото на учебната година - дано са ви от полза и на вас...

http://www.de-sita.com/test1/geo.swf - ГЕОГРАФСКИ ОБЛАСТИ

http://de-sita.com/test2/parlament.swf - ДЪРЖАВНИ ИНСТИТУЦИИ

30.03.2008 loni

Profile

Истината е, че докато не поработиш в клас не можеш да прецениш всичко. Докато оценявахме учебниците нямаше време да четем всички уроци. Варианти на по- неизвестни издателства въобще не бяха класирани до следващия етап.Наистина учебниците и помагалата трябва да се пишат от работещи учители, а не от хора, които никога не са работили в клас.Но кой ще допусне това да стане!!! За мен старата програма беше по- добра. Там имахме по няколко часа на тема. Сега за цялата династия Асеневци се говори в един урок. Какво по- напред да разкажеш?С по едно изречение се споменават всички владетели и въобще не се задълчават знанията зя нито един от тях.

23.03.2008 radivdani

Profile

user: Anikolova

Зная, че нямаш никаква вина за случилото се, но това е пълно своеволие.Angry Как така не иска някой да си прекъсне отпуската, като знае, че той после ще работи с избраните учебници и то години наред? Това е необяснима за мен липса на ангажимент и заинтересованост. Точно заради подобни случаи ни излиза лошо име в обществото. Извинявай, ама съм ужасно възмутена!! Би трябвало директорът да определи комисия за всеки предмет, която да изрази компентентно мнение и оцени проектите, както трябва. Два или три дни..., простете ,не е редно така знам, но това не е оправдание! Аз бих свършила работата съвестно, защото резултатът касае мен лично и децата, с които работя. А то после- дай да мрънкаме, че учебниците не ни харесват..., пък ние даже не сме ги погледнали!

  Абсолютно си права! Аз също бях възмутена ,но нямах избор. Всъщност не съм сигурна ,дали изобщо ръководството на училището беше уведомило началните учители за провеждането на оценяването. За помощник-директора ,който ми изготви заповедтта, беше по-важно да се отчете дейност.

  Въпросът е обаче дали минестерството одобрява класираните от оценяване учебници или използва други критерии. 

23.03.2008 Anikolova

Profile

user: radivdani

Аз също искам да споделя , че съм присъствала на такова оценяване. Бях дежурна през август и замествах дефакто шефа. Изведнъж ни затрупаха с разни комплекти учебници и учебни помагала и безброй протоколи. В рамките на два дена трябваше да се направи въпросното класиране, с което ръководството на моето училище натовари МЕН /учител по география/ и секретарката.???????????????????????? /Никой друг не пожела да си прекъсне отпуската/??????????????????????????????. "Одобрихме" всички материали на "Просвета" по заръка на помощник -директор.????????????????????? "Оценявахме" учебници мисля за четвърти клас.

Зная, че нямаш никаква вина за случилото се, но това е пълно своеволие.Angry Как така не иска някой да си прекъсне отпуската, като знае, че той после ще работи с избраните учебници и то години наред? Това е необяснима за мен липса на ангажимент и заинтересованост. Точно заради подобни случаи ни излиза лошо име в обществото. Извинявай, ама съм ужасно възмутена!! Би трябвало директорът да определи комисия за всеки предмет, която да изрази компентентно мнение и оцени проектите, както трябва. Два или три дни..., простете ,не е редно така знам, но това не е оправдание! Аз бих свършила работата съвестно, защото резултатът касае мен лично и децата, с които работя. А то после- дай да мрънкаме, че учебниците не ни харесват..., пък ние даже не сме ги погледнали!

 И все пак не разбрах, какво мислите вие като специалисти за ДОИ и учебните програми по този предмет, въвеждането на задължителни понятия по дадена тема, спуснати от министерството? От друга страна определения брой часове по предмета...достатъчни ли са или обемът от знания е голям?Indifferent

Хубаво е, че тази година ще можете да смените учебникът по ЧО с някой на друго издателство /одобрен все пак/, ако не ви харесва...Hmm

21.03.2008 atlantic

Profile

По учебника, който работим в моето училище всичко написано по-горе е поместено в три теми (извинете ме, но вече не ми се пише, затова само ще маркирам):

- Първите будители - Паисий и Софроний

 - Новото училище и църква - д-р Петър Берон, Васил Априлов и самостоятелната българсква църква

- Апостолите и пътят към освобождението - главно създаването на комитети от Васил Левски и маркирано за Г.Бенковски, Хр.Ботев и Априлското въстание.

Учебникът е отново на изд. "Просвета" (Сия Стоянова, Лилия Манева)

И въпреки това... невинните детски главици се затрудняват.

21.03.2008 atlantic

Profile
"Борци за свобода  

 

Напредъкът на българите в занаятите, търговията и просветата породил у тях ново самочувствие. Те вече започнали да вярват, че могат като други европейски народи да имат отново своя собствена държава. На делото за освобождението посветили живота си борците за свобода.Георги Раковски пръв създал план за освобождението на България. Той смятал, че в съседна държава трябва да бъдат подготвени въоръжени отряди. Вярвал ,че когато те преминат в българските земи, населението ще се вдигне на освободително въстание. Раковски организирал в Белград обучението на млади българи във военни умения. Заради делото му го нарекли „баща на българската революция”.И Любен Каравелов също като Раковски търсел път за освобождението на страната. В Букурещ той издавал вестник „Свобода”. В него призовавал на борба срещу властта на турското правителство. Говорел за обща държава на балканските християнски народи. Около него се събрали привърженици на въоръжената борба. Под ръководството му те създали български революционен комитет. Сред основателите му бил и Васил Левски.С името на Левски е свързано най-високото постижение на борците за свобода. Той създал мрежа от тайни комитети за подготовка на народа за всеобщо въстание. Като обикалял страната, той привличал в комитетите учители и свещеници, търговци и занаятчии. Левски събуждал в хората увереност в собствените им сили. С изключителната си смелост и съобразителност той пленявал сърцата им.Левски не разпалвал омраза към другите. Той искал всички народи в Османската империя – българи, турци, евреи, и други да живеят в братство и равенство. Народът разбрал идеите му и с обич го нарекъл Апостол на свободата.Христо Ботев призовавал българите незабавно с оръжие в ръка да извоюват свободата си. Той мечтаел за равенство между хората. Когато през 1876 г. в България избухнало Априлското въстание, той организирал чета и се притекъл с нея на помощ на въстаниците.Един от апостолите, които подготвили въстание, бил Георги Бенковски. С конна чета, известна като Хвърковатата чета на Бенковски, той обикалял селата около Панагюрския край и организирал дейността на въстаниците.

Борците за свобода подготвили освобождението на България."

   „Човекът и обществото” 3 клас изд. „Булвест 2000”

 

21.03.2008 mimi70

Profile

Прочетох урока с усилие.

Тъй като трябваше да се опитам да разбера написаното, в един момент ми стана скучно и ми се искаше да спра четенето.

Май аз не съм по-умна от един третокласник!

А как ли третокласникът ще научи урока си?

Аз мисля, че писането на учебници и книги е дарба и призвание на определени хора. Това е като музикалния талант.

Както народът го е казал-"От всяко дърво свирка не става."

Мисля си, как ли се чувстват авторите на тези учебници? Или те, ако биха се замислили, не биха ги написали така?

Отговарят ли си на въпроса-"Свърших ли си работата докрай?"

Аз не бих се гордяла с труда си.

Отнася се за "Борбите на българите"

21.03.2008 atlantic

Profile

Горната тема в следващия учебник е разделена на 2 части...

"І тема Време на промени. Будителите  

 

Нарастващото самочувствие  усилило желанието на българите за промени. Първият призив за достоен живот отправил монахът от Хилендарския манастир Отец Паисий. В края на 18.век той написал „История славянобългарска”. В нея разказал за славните дела на българските владетели, възхвалил делото на Кирил и Методий и техните ученици.Епископ Софроний Врачански продължил делото на Отец Паисий. Той убеждавал българите да си отварят училища на роден език. Първият български Буквар съставил д-р Петър Берон. Търговецът Васил Априлов заедно с други богати българи открил в Габрово първото светско училище. В него габровци поканили за учител монаха Неофит Рилски. Български училища се появили в много селища. Учителката Анастасия Димитрова открила в Плевен първото училище за момичета.През 19.век с упоритост и последователност българите водили с мирни средства битка за своя самостоятелна църква. През 1870 година султанът признал автономна българска църква – Екзархия. Така властта признала българите за отделен народ сред другите християни в Османската империя. Те започнали да се стремят към отделна държава.   

 

ІІ тема. Апостоли на свободата

 

 
Докато едни българи разпалвали свободолюбието на народа със знание и вяра, други подготвяли въоръжен бунт срещу султана. Георги Раковски от Котел пръв изработил план за освобождение. Големият родолюбец и смел водач Васил Левски от Карлово, наречен Апостол на свободата, създал комитети за подготовка на общо въстание. В тях влизали достойни хора:свещеници, учители, занаятчии. Левски вярвал, че в свободна България всички ще бъдат равноправни. Султанската полиция заловила Апостола. Съдът го осъдил на смърт чрез обесване. Присъдата била изпълнена на 19 февруари 1873 г.
През 1876 г. смели младежи, наречени апостоли, подготвили въстание. То пламнало през април в Копривщица и Панагюрище и околните села. На белия си кон войводата Георги Бенковски повел „Хвърковатата чета” от село на село, зовейки на бунт. Въстанали отделни селища в Родопите, Габровско и Търновско. Краят на Априлското въстание настъпил бързо. Били избити хиляди невинни жени и деца, изгорени селата. В Румъния Христо Ботев подготвил чета. Тя слязла на брега при Козлодуй, но по пътя към Врачанския балкан била разбита. На 1 юни загинал войводата.Българската свобода се приближавала.  

 

 Въпрос след урока: 5. Какво знаеш за датите 19 февруари и 2 юни?”

 

 „Човекът и обществото” 3 клас изд. „Просвета” (Мария Радева, Мария Манева, Милка Русинчовска - Мандова)

 

21.03.2008 atlantic

Profile

И така... Понеже стана въпрос за оценяване и избор на учебно съдържание от страна на учителите... Ще се опитам в няколко поредни поста да ви запозная с учебното съдържание на една и съща тема, разработена в различните варианти, които ни бяха предложени.

"

Борбите на българите

Османското завоевание лишава българския народ не само от независима държава, но и от самостоятелна българска църква.Търновската патриаршия е унищожена. В българските земи пристигат гръцки духовници, които извършват богослуженията на гръцки език. Българските свещеници и монаси, които отказват да проповядват на гръцки, са преследвани и отстранявани от църквите. Българите са принудени да плащат и различни църковни данъци, които непрестанно се увеличават.

 

Борба за независима българска църква

 

Движението за независима българска църква започва с прогонването на гръцките духовници и замяната им с българските. Много български патриоти – духовници, учители, занаятчии ,се включват в борбата за самостоятелна българска църква. Начело на движението застават Неофит Бозвели, Иларион Макариополски, Стефан Богориди и др.На 3.ІV . 1860 г. по време на великденската служба в българската църква „Св. Стефан” в Цариград Иларион Макариополски тържествено провъзгласява отделянето на българската църква от Цариградската патриаршия.През 1870 г. султанът издава ферман, с който официално признава учредяването на самостоятелна българска църква.

 

Борба за свободна българска държава

 

И днес още се разказват легенди и предания за защитниците на българския народ – хайдутите. Различни са причините, накарали хайдутите да излязат в планината: да отмъстят за накърнена чест, отнет имот или убит от турците роднина. През първите векове от чуждото господство хайдутите са единствените закрилници на българския народ. Народните песни възпяват много хайдушки войводи като Чавдар, Момчил, Румяна и др.В годините на Възраждането става ясно, че разпръснатите и слабо въоръжените хайдушки дружини не могат да се противопоставят на османската войска. Будни българи разбират, че само една революционна организация може да обедини усилията на българския народ в борбата му за освобождение. Пръв Георги Раковски разработва план за освобождение на България. Той предвижда в Сърбия да се създаде добре въоръжен полк (легия) от обучени български патриоти. През 1862 г. Георги Раковски създава в сръбската столица Белград Първата българска легия. Скоро обаче под натиска на сръбските власти легията е разпусната.Един от най-близките съратници и последователи на Раковски е Васил Левски. Той е роден в родолюбиво семейство от гр.Карлово. Подобно на много български патриоти Васил Левски се отправя за Белград, за да се присъедини към Първата българска легия. След разпускането на легията той участва в четата на Панайот Хитов. Васил Левски разбира, че с отделни чети българите не ще могат да извоюват свободата си, а е необходимо всеобщо и добре организирано въстание. С тази цел той тръгва из българските градове и села, за да създава тайни комитети, обединени от Вътрешна революционна организация. В комитетите участват занаятчии, търговци, духовници, селяни и дори  заможни българи. Левски непрекъснато повтаря, че българския народ се бори не срещу турските селяни, които също страдат от произвола и насилието, а срещу османската власт.По същото време българските революционери в Румъния, обединени от Любен Каравелов, създават в Букурещ Български революционен централен комитет (БРЦК). Благодарение на Левски и Каравелов усилията на Вътрешната революционна организация и на БРЦК се обединяват в името на общата цел – освобождението на българите. Но във Вътрешната революционна организация настъпва провал и Левски е заловен. На 19 февруари 1873 г. Левски е обесен край София. Смъртта му предизвиква дълбока криза в революционното движение.Революционната организация преодолява кризата с усилията на младите революционери, обединени от пламенния поет и публицист Христо Ботев. На страниците на издаваните от него вестници той призовава българите на всеобщо въстание." 

„Човекът и обществото” 3 кл. Изд. „Планета 3”