"Човекът и обществото" в начален курс
Бяхме подхванали въпроса в темата за "матурите", годишни изпити или както и да ги наречем... Ставаше въпрос за неподходящото учебно съдържание в учебниците по "Човекът и обществото". Запазвам си правото на мнение върху Средновековната българска история и как тя е представена в учебниците. Децата се затрудняваха в изброяването на богове, владетели, титли... В главиците им стана каша.Е, има и такива, които разбират. Има такива, които разказват и се опитват (дори за своята крехка възраст) да правят някакви обобщения и изводи. Да, има и такива. Но има и от другите, на които не им става ясно кой, защо, откъде, как е тръгнал и какво точно иска да прави...
Днес трябва да вземам урок "Първите стъпки на свободна България". Публикувам го дословно.
"Границите на свободното Княжество България били определени с решение на най-силните европейски държави. То включвало само земите на север от Стара планина и Софийското поле. В старата столица Търново била приета първата конституция. Според нея начело на държавата стоял княз, който управлявал заедно с Народно събрание и Министерски съвет. Всички граждани получили равни права – да изповядват свободно религията си, да изказват мнението си, да се сдружават, да притежават собственост, да избират свои представители и да бъдат избирани в управлението. Никой не можел да бъде лишаван от свобода без решение на съда.Възрастните били задължени да плащат данъци, младежите – да изпълняват военна служба, а децата – да посещават училище.Народното събрание избрало за княз Александър Батенберг, а за столица на България – град София. На 6 септември 1885 г. князът обявил тържествено Съединението на Северна и Южна България.
Първите политици приели закони, които осигурили бърз напредък на страната. Бележитият държавник Стефан Стамболов полагал грижи за откриване на фабрики и училища, за насърчение на производството и на земеделския труд, за строителство на пътища и железопътни линии. В края на 19.век България укрепнала и заела достойно място сред европейските държави."
Предполагам, че може да ви се видят елементарни понятията, но това е урок за 3 клас. Децата са 10 годишни. С какъв социален опит разполагат, за да осъзнаят поднесената информация? По литература изучаваме вълшебните приказки... ,а в час по ЧО трябва да говорим за политика и държавници... Безумно е...