Дали пък наистина знаем български?

Публикувана на: 02.03.2008, от kenkal
Кoментари:22

 Премествам тази тема, защото ми се струва, че е важна, а само един отговор по нея имаше на старото и място.  Надявам се, колеги, да се позамислим върху проблема "Употреба на словото и родния език"

 Повечето, регистрирани в този форум, като че ли са учители. Повечето от нас претендират, че знаят български и го използват добре и правилно. На мен обаче ми прави впечатление, че много мнения подлежат на редактиране по отношение правописа и пунктуацията. Според мен е от първостепенна важност учителят да не допуска грешки. Ако пък е допуснал, то да е ясно, че грешката е техническа. По-надолу привеждам примери за груби грешки. Подборът ми е съвсем случаен и твърде непълен. Но затова пък показателен.

  •  По-добре споделете методическата разработка на вашият урок
  • От тук нанатък за всяко нещо ,което се изпречва на пътя им  всъщност те сами си поставят въпроси ,които "измъкват" от  паметта им теоретичният материал и го подават кам творческото им мислене ,за да създадът модел водещ за решаване на практическа задача.
  • веднага ще поставя въпросът
  • многополезен контакта

Надявам се всеки пишещ да проверява писанието си преди да го предостави за четене. Така, както обмисляме добре изказванията си пред ученици и родители, така да редактираме собствените си писмени изказвания.

Ако в приведените примери нещо не е ясно, ще обясня. 

Живей посвоему, но с мяра

 

Коментари 22

25.05.2009 daskal77

Profile

 Ели, доколкото знам такова степенуване се допуска със стилистична насоченост, за да се акцентира върху  казаното. В този смисъл " най-българският празник" е правилно. Ще се радвам да видя и други мнения на колеги.Smile

25.05.2009 Eli_83

Profile

   Здравейте, аз имам един въпрос касаещ степенуването на прилагателните имена! Доколкото зная те са качествени и относителни, относителните не подлежат на степенуване! Например не можем да кажем дървен, по-дървен и най-дървен или стъклен и най-стъклен, тъй като това са относителни прилагателни имена! Въпросът ми е свързан с това, че по телевията много често чувам доста начетени хора да казват  "най-български празник" например, това не е ли е относително прилагателно име? Може ли да се каже български, по-български и най-български или турски, по-турски и най-турски? Тук за някакво изключение ли става въпрос?

08.05.2009 Eli_83

Profile

Smile Ха-ха..този пост обаче ме кефи....:)))))))), няма нищо страшно или опасно..аз в началото какви постове плясках...направо да паднеш!:))))) Всъщност да се пише на клавиатура е доста по-различно, защото се губи автоматизмът на ръката!:))) В началото като се съмнявах за някоя дума как се пише ми бе по-лесно да я напиша на някое листче и после да я преписвам тук:)))))))))

 П.С. Малеееейй дано само да не съм направила някоя грешки и в този пост, че.....ъъ..:)))))))))))))

03.05.2009 das56

Profile

Computerтака е ну разбирам какво ви хапе щъркела и защо

тук сме да си казваме мнението и да се аргументираме-макар че не се плаша от вашите критики

така и не получих редактиран вариант с обеснение за грешките си-техническите не броя*пиша бърззо и гласните се бавят-това е програмата на РС или се  захващат съседни букви

хайде и лолитакта да ми направи редакция-може пък да има основание

злобата никога не ме е стряскала-тя ме е съпътствала

самочувствието ми е основателно- от третия месец на практиката ми при посещение от инспектор в 3  7 класа на един урок и по различен начин поставен акцента-оценката му беше няма какво зда учиш за методиката в момента-знаеш го,остава да го прилагаш винаги

та това е момичета и момчета+ оценката на двете бивши директорки с нашата специалност наа двата института за усъвършенстване за моята квалифицираност и десетчеленна комисия /Розалия Ликова, Константин Попов и др.от този ранг/ при защита на // кл.свалификация през 1986г. и т.н..

включително и участише при разработка на нормативни документи,които  истинските професионалисти и до днес ценят и ползват вкл. и примерни разпределения

но наистина ще ми е любопитно да напишете редакцията на моя текст с посочнети е граматични,правописни и стилистични грешки

това е моята провокация и надежда за ваш аргумент с доказателства за основателността ви

02.05.2009 lilita

Profile

user: das56

Работих доста години като преподавал и няколко като експерт по Български език.

Наистина е тъжно,когато учителите  по предмета са недостатъчно  грамотни и не искат да се развиват.Не четат предговора на Праволиписен или Правоговорен речник и др.п.Дори е не си подготвят старателно урока по предмета-за повече от 20г. преподаване съм сигурна,че  колкото и да ти е познат урока-класът, в който влизаш е различен-затова е необходимо да го обмислиш като вариант.

Наистина  съм участвала в обсъждания и изготвяне на документи за нормативи- реформата от 1984 г. беше най-добрата - 8ч на 4 клас+2 ч за самоподготовка от преподавател*едната от причините да отпадне е мързела на учителите да стоят 2 пъти в седмицата  церия ден и неграмотността на Янка Такева + такива като нея,които се застъпиха за учителите по техничисеки дисциплини-така станаха брой часове по тях повече от основните-няма таково съотношение по света-там заниманиято по избор са за спорт и музика изобразително и др.р. и са за самостоятелна форма или  нещо от рода на нашите секции

Измислицанта,че разтоварвала е абсурд-аз лично не мога да пея и ресува-никак не ме е разтоварвало това занимание и към не го ме върна реплика на моя ученичка-след 2 ч. натоварена работа по български език-подхвърлих" сега ще си починете малко по рисуване", а нейният отговор беше" не мога да рисувам и го мразя този час"-тогава за каква почивка говорим. И втората ми теза е,че богатите плащат да се деградира образованието по света-защото малообразованият лесно се манипулира.

Тъжно е,че заради личните сметки на учители и преподаватели се мъкнат неграмотни учащии така излизат  малограмотни учители по Бългорски и не мога да учат дори сподсобни и старателни ученици.

Но брой часове по предмета по-малко от 6 си е пилеене на времето за обучение, като посочвам и намаления обем-то няма как да станат  гработни без лични занимания. Тук не говоря за частин уроци-там пък е килийно училище , ужасих се като научих истините. Списъци с преподаватели,които проверяват и се правят машинации,по няколко ученика  в кухнята и се диктува домашната работа и т.н. А частнията урок е важен и задългжително трябва да се познава личното ниво на ученика и да допълва пропескште и да изпреварва в обучението-такова нещо мисля досега не съм видяла.

Всички крещяха за заплати-сега като получават добри как работят-на старото ниво и дори по-лошо.Жалко,но не парите са определеящи за професионализма, макар да би трябвало да станат мотив и отговорност за ниво.

Но началните учители нямат знания за 4 клас,но го върнаха към тяхната степен-също недомислица...

 

Простете, но по-неграмотно написано мнение рядко може да се срещне не само в този форум.

Вие сигурна ли сте, че сте работили като преподавател и още повече като експерт по български език?!Indifferent

25.03.2009 ivo

Profile

user: das56

Наистина е тъжно,когато учителите  по предмета са недостатъчно  грамотни и не искат да се развиват.Не четат предговора на Праволиписен или Правоговорен речник и др.п.Дори е не си подготвят старателно урока по предмета-за повече от 20г. преподаване съм сигурна,че  колкото и да ти е познат урока-класът, в който влизаш е различен-затова е необходимо да го обмислиш като вариант

Колега, имам една молба - хайде изпълнете собствените си препоръки за грамотно писане и редактирайте грешките в поста си. Бихте могли, например, да отстраните съвета си за четенето на "Праволиписния" речник.

Пробвайте и да редактирате финала си, който звучи така:

 

user: das56

Но началните учители нямат знания за 4 клас,но го върнаха към тяхната степен-също недомислица...

 

Успех!

25.03.2009 ema58

Profile
Vladi_Kat, дори не съм виждала този речник от преди четвърт век, но съвсем интуитивно пиша тези имена с главни букви. Всичко е въпрос на четене - ако многократно ги виждаш изписани по определен начин, то подсъзнателно ще свикнеш с правилото. Нали втълпяваме на децата /чуждите и своите/, че езиковата култура се придобива предимно чрез много четене, а не толкова чрез механично заучаване на правила. Не съм учител по БЕЛ, не знам какво е синекдоха и сказуемно определение, но се смятам за средно грамотен човек и много се дразня от грубите грешки в болшинството от писмените работи, които чета по моя предмет. А като стане въпрос за учители, нямам обяснение и нямам коментар. Само погледнете поста преди моя - вярвате ли, че това е учител по БЕЛ и бивш експерт? За да изискваме от учениците, трябва първо ние да бъдем грамотни. В мрежата е пълно с тестове по български език за най-различни нива и класове. Апел - нека да решаваме по един на седмица. Все ще е от полза!

25.03.2009 das56

Profile

Работих доста години като преподавал и няколко като експерт по Български език.

Наистина е тъжно,когато учителите  по предмета са недостатъчно  грамотни и не искат да се развиват.Не четат предговора на Праволиписен или Правоговорен речник и др.п.Дори е не си подготвят старателно урока по предмета-за повече от 20г. преподаване съм сигурна,че  колкото и да ти е познат урока-класът, в който влизаш е различен-затова е необходимо да го обмислиш като вариант.

Наистина  съм участвала в обсъждания и изготвяне на документи за нормативи- реформата от 1984 г. беше най-добрата - 8ч на 4 клас+2 ч за самоподготовка от преподавател*едната от причините да отпадне е мързела на учителите да стоят 2 пъти в седмицата  церия ден и неграмотността на Янка Такева + такива като нея,които се застъпиха за учителите по техничисеки дисциплини-така станаха брой часове по тях повече от основните-няма таково съотношение по света-там заниманиято по избор са за спорт и музика изобразително и др.р. и са за самостоятелна форма или  нещо от рода на нашите секции

Измислицанта,че разтоварвала е абсурд-аз лично не мога да пея и ресува-никак не ме е разтоварвало това занимание и към не го ме върна реплика на моя ученичка-след 2 ч. натоварена работа по български език-подхвърлих" сега ще си починете малко по рисуване", а нейният отговор беше" не мога да рисувам и го мразя този час"-тогава за каква почивка говорим. И втората ми теза е,че богатите плащат да се деградира образованието по света-защото малообразованият лесно се манипулира.

Тъжно е,че заради личните сметки на учители и преподаватели се мъкнат неграмотни учащии така излизат  малограмотни учители по Бългорски и не мога да учат дори сподсобни и старателни ученици.

Но брой часове по предмета по-малко от 6 си е пилеене на времето за обучение, като посочвам и намаления обем-то няма как да станат  гработни без лични занимания. Тук не говоря за частин уроци-там пък е килийно училище , ужасих се като научих истините. Списъци с преподаватели,които проверяват и се правят машинации,по няколко ученика  в кухнята и се диктува домашната работа и т.н. А частнията урок е важен и задългжително трябва да се познава личното ниво на ученика и да допълва пропескште и да изпреварва в обучението-такова нещо мисля досега не съм видяла.

Всички крещяха за заплати-сега като получават добри как работят-на старото ниво и дори по-лошо.Жалко,но не парите са определеящи за професионализма, макар да би трябвало да станат мотив и отговорност за ниво.

Но началните учители нямат знания за 4 клас,но го върнаха към тяхната степен-също недомислица...

24.03.2009 Vladi_Kat

Profile

Много отдавна, може би от правописния речник на БАН от 1983 г. Дон Кихот, Бай Ганьо и други герои, при които първата част от името вече е станала част от самото име, това е норма, аналогично на Кума Лиса, Баба Меца, когато става дума за имена на герои. Недопустимо е да не се познава нормата и да се изразява съмнение, когато учителят компетентно си е свършил работата. И понеже проверявам матури, ще кажа, че за грешка ще се приеме, ако  името е изписано с малко буква.

28.08.2008 valerika

Profile

Привет!

Знаета ли,че проверих и в правописни речници на БЕ относно изписването на подобен род литературни герои или известни личности.Новоприетото е ,че щом един герой е станал нарицателен,то тогава титлата вече се изписва с главна буква:Дон Кихот,Патриарх Евтимий,Бай Ганю.Обаче нашето училище като си е по-бедничко/ползваме си по-стари издания на речниците/, а там............парадокс:всички тези "Дон,Бай,Патриарх" са с малка буква...............Хайде сега ограмотявай учениците-ти самият да не знаеш как да работиш.А относно натовареността на учениците и заплатите на учителите.....................Безспорно учителският труд трябва да бъде заплатен.ОБАЧЕ:действително вложен труд.Аз работя в селско училище,в смесен район.Не ми се иска да засягам никого,но имам колеги/българи,между другото/,които разговарят на страхотен диалект с учениците си и изобщо не го приемат като нещо ненормално,а дори между тях визирам двама,които на това отгоре преподават бълг.език.CryingНе мисля,че такъв тип колеги трябва да са заплатени/направете си извод какви часове карат/.Но при нас....така е:"Бог мисоко,цар далеко"А относно натовареността на учениците................ами ако бяхянаистина толкова натоварени,колкото се оплакват родителите им,нямаше да има 20% двойки на матурата по БЕ/те бяха наистина много елементарни,нашето поколение щеше да ги приеме като обида за интелекта ни.Помните какви матури имаше допреди 20г,нали?/.Да не си прочел нито едно произведение от програмата и да се смяташ за натоварен................е,хайде стига де.Tongue Tied