Мнения

$ 8 млрд. ползи за 45 г., ако цифровизираме социално слабите младежи

Миналата година Майкрософт България направи проучване, което не е свързано с областта, в която компанията работи – информационните технологии, но чрез него са диагностицирани седем области, в които България трябва да положи повече усилия, за да бъде по-конкурентоспособна, пише computerworld.bg.

От компанията са предпочели три от посочените седем области, в които като организация и с помощта на партньорите си, Майкрософт България може да работи и да подпомогне различните национални институции.

Две от тези области са свързани с образованието – от една страна началния, основния, гимназиалния курс и висшето образование, от друга – образованието за хора, които попадат извън тези институции и обучението през целия живот.

Информацията разкри Георги Ранделов, изпълнителен директор на „Майкрософт България“ по време на конференцията Bulgaria: Business Up, организирана от Novinite.com на 11 май.

В рамките на инициативата Shape the Future, изследването е проведено в световен план и резултатът е, че Microsoft Corp. и анализаторската и изследователска компания The Arnold Group създават финансов модел. Моделът е аналогичен на този, на който всеки финансов инвеститор разчита, когато прави анализ къде да вложи съответните ресурси, поясни Георги Ранделов.

Моделът залага на младежите под нивото на бедност, които няма възможност да посещават училище и нямат достъп до ИТ, и които в процеса на живота си изискват все повече внимание от страна на държавата. Липсата на основно образование и на базисни ИТ познания и умения водят до трудности при реализацията на подрастващите, натоварват се социалната и здравната система, хората започват да разчитат на помощта на държавата. На база на финансовия модел, ако се предоставят достъп до Интернет и до компютър (тук се включват Windows-базирани персонални компютри, оптимизирани за ученици, широколентова Интернет връзка, образователен софтуер на Microsoft и обучения за базови умения за работа), в рамките на 45 години (средният живот на работоспособност на един човек в България), държавата би извлекла ползи от около $ 8 милиарда. За обхващането на тази група от млади хора, изключени от образованието и от цифровата реалност, е необходима инвестиция от $ 300 милиона, посочи Ранделов.

В сумата от $ 8 милиарда са включени приходите, които всеки млад човек ще реализира, когато се включи в образователната програма; приходите от данъци, които държавата ще удържи от възнагражденията на младежите, когато започнат да работят; социалната система няма да бъде натоварена, защото няма да е необходимо да се изплащат социални помощи за безработица; икономии биха се реализирали и след като тези млади хора не влязат в затвора; ползи би имало и за системата на здравеопазването; не на последно място, има предимства и за електронното правителство.

„Приемете презентацията ми като подаване на ръка, за да може да реализираме тази инициатива в България. Идеята е една трета от необходимата инвестиция да бъде поета от държавата, а останалите дялове от по една трета да се разпределят между частния и неправителствения сектор“, заяви Ранделов.

През септември 2011 г. Microsoft обяви продължението на програмата си Shape the Future („Как да изградим бъдещето“) чрез нова инициатива, която има за цел в рамките на 3 години да предостави на 1 милион учащи от семейства под социалната линия на бедност в САЩ софтуер, хардуер и широколентова Интернет връзка. За изминалите 5 години по световната програма Shape the Future технологичната компания е осигурила технологии и Интернет връзка на над 10 млн. ученици по целия свят.

В САЩ около 9,5 милиона учащи са цифрово изключени извън училищата си. Според Федералния резерв на Щатите, тези ученици имат между 6 и 8 процентни пункта по-нисък успех от средното училище, в сравнение онези, които имат достъп до Интернет вкъщи. Ефектът е значителен – държавата губи доходи в размер на $ 825 млрд., приподи от данъци от $ 123 млрд., а социалната тежест за икономиката надхвърля $ 125 млрд. Според проучването на The Arnold Group за 2011 г., цялостният ефект от цифровото включване за учениците към щатската икономика достига $ 32 млрд. всяка година, а за целия работоспособен живот на тези учащи надхвърля $ 1,2 трилиона.

Източник: computerworld.bg