Институции Ученици Училища

Християнството и ислямът влизат в училище

В 1-и клас, когато най-малките учат и затвърждават буквите от азбуката, се разяснява, че Божието име е свято.

Затова е важно децата да знаят какво точно означава то и как да го изписват правилно – с две букви “Ии”! Иисус = Спасител .

Това е виждането на Светия синод как най-невръстните ученици да бъдат въведени в изучаването на религия.

На 30 и 31 януари издателствата внесоха в МОН подготвените от авторски колективи проекти на учебници от 1-и до 5-и клас по предметите религия (християнство – православие) и религия (ислям), както и неконфесионално обучение от 1-и до 3-и клас – изучава се не канонът, а културните и моралните основания на религиите, пише „24 часа“.

Процедурата беше открита от министър Красимир Вълчев след одобряване на новите учебни програми по предмета религия през юли 2018 г. А днес на открито заседание ще се разгледат документите. След това проектите ще се дадат на оценителите – 7 по съдържанието и по 3-ма за графичния дизайн и полиграфическото изпълнение. Ще участват преподаватели и учители.

Новите учебници ще са в системата от учебната 2020/2021 г. Религия ще се учи във факултативните или в задължително избираемите часове, обясни шефката на дирекция “Учебници и училищна документация” в МОН Пенка Иванова.

В проекта на синода в учебника за 2-и клас има красиви картинки, на които децата да посочат постните храни, с които правилно подреждаме трапезата на Бъдни вечер. Има и кръстословица, в която да открият имената на библейските личности и местата, свързани с Рождество Христово.

Третокласниците пък трябва да разберат разликата между вяра и суеверие На децата се обяснява защо вярата в Бога ни прави уверени, силни и смели, а суеверията – неуверени, слаби и страхливи. Илюстрации с вярващо и спокойно дете в храма – за разлика от символите на суеверията: черна котка, подкова, числото 13 – все бездушни и безсилни неща, които не могат да влияят на нашия разум, на свободата ни, на живота ни, разкриха за “24 часа” запознати с проекта експерти.

По какво иконата се различава от снимката и художествения портрет, пък разбират в 4-и клас. В учебника има богати илюстрации с икони на водещи български иконописци. Предвиждат се упражнения с практически дейности върху десетте Божи заповеди и детската съвест – среща между любовта на Бога към нас и нашата любов към Бога и ближните.

Под формата на екипна игра пък е предвидено едно дете да започва да казва дадена Божия заповед, а друго довършва думите. Дава се възможност децата взаимно да си помагат, това ги прави по-активни в общуването, по-градивни в отношенията и по-сплотени.

В 5-и клас вече се изяснява значението на свещенството и монашеството като вид подвиг в служение на обществото. Разказва се за големите български манастири като огнища на вяра и духовност. Изяснява се същността на молитвата – разговор, в който се доближаваме до Бога, както разговорът с другите хора ни помага да ги разберем по-добре и да ги опознаем. Общуването е потребност на всеки човек, а общуването в любов и вяра е най-висшето и най-добродетелно, ще научат децата.

А тези, които ще учат ислям, в 1-и клас трябва за знаят, че Аллах е единственият Създател и Мохамед е Пратеник, избран от Аллах.

Източник: marica.bg