Ученици Училища Учители

Хаос в учебните програми по математика в прогимназиален етап

Учебните програми по математика за 5, 6 и 7 клас ще бъдат преразгледани с цел да бъдат облекчени.
Както Teacher.bg писа, това съобщи министърът на образованието и науката Красимир Вълчев преди дни пред депутатите от парламентарната просветна комисия. Основната посочена причина е натрупването на изоставане в голям брой ученици. Сформирана е неформална група, която ще направи преглед къде може да се облекчат учебните програми в прогимназиален етап по предмета. Според просветния министър програмата е „прекалено бърза, амбициозна“.
Учебните програми по математика за изброените класове действат от три години. Резултатите от Националното външно оценяване за тази година, представени от Министерството на образованието и науката, са следните: средният брой точки от изпита по математика е 33.62 при максимални 100 точки, а по български език и литература – 53.06 при максимални 100. Приравнени според публикуваната от МОН в наредба формула към шестобалната система, тези резултати означават среден по математика и добър по български език.

На тазгодишното НВО бяха подложени първите, обучавани по новия закон, коментира преподавателят по математика във видинската гимназия Камелия Иванова:

„Прекалено бърза и амбициозна програма – изказване, което търси причини за слабите резултати. Вярно, учебните програми бяха леко променени. Не са направени по-тежки. Имаше обективни обстоятелства, които няма как да бъдат заобиколени. В пети клас випускът нямаше учебници, защото не бяха създадени, когато законът влезе в сила. Децата са чели старите учебници по новата учебна програма, което е странно. Помощните материали също не следваха учебната програма. За учителите също е било трудно. Тази година, когато предстоеше НВО, в началото се обяви нов формат, задачите станаха 25. Обяви се, че изпитът ще е единен, за 150 минути. По-късно стана ясно, че няма да е единно, а ще е на две части, но без да се знае как точно. Нямахме коректна яснота. Министерството, дори не официално, а из медиите, обяви че в първата част на НВО ще има 20 задачи, а другите ще са във втората. Това го научихме от медиите, а не както е редно – в началото на учебната година“.

Липсва време за упражнения в часовете по математика от 5 до 7 клас – около това мнение се обединиха учители и учени от Българската академия на науките по повод заявката на просветното министерство. Според тях проблемът с трудното усвояване на математиката може да се реши чрез повече време за упражнения и чрез преместване на част от учебния материал в по-долни класове.

Проблемът е комплексен, продължи Камелия Иванова:

„Проблемът с упражненията беше решен преди. В класовете 5,6 и 7 математиката се изучаваше с пет часа седмично. Материалът беше повече, а сега е облекчен. Часовете пък са по-малко. И да, няма часове за упражнения, но не е новост. В сборник за 7 клас срещнах материал, който сега се изучава в 8 и 9 клас. Не можем да кажем, че материалът е наблъскан, програмата се разтоварва. Учебниците не са лоши. Много фактори трябва да се променят, защото резултатът е комплексен. Не е само функция на учебника или на учителя. В МОН трябва да свършат много неща и тогава да търсят причина“.

Николина Керемедчиева- Димитрова е майка на шестокласник. Нейните впечатления са за „липса на упражняване на новоусвоените знания“.

„След 4 клас моят син изпитва трудности по математика. Претендирам, че той е буден и ученолюбив, вървят му всички предмети. Това ме навежда на мисълта, че материалът за усвояване за 5 и 6 клас е прекалено много като обем – нещо, което са ми споделяли колеги учители. Съответно те нямат необходимия на брой часове, с които да упражняват материала, няма достатъчно време за разясняване. Така се препуска през материала. А резултатът е, че детето рано или късно започва да изпитва затруднения. На прекалено сложен език е материалът по математика. Неприятната истина е, че без допълнители уроци детето не би се справило днес. Нали знаете, че в България оценката е водещ фактор, а децата трябва да разбират материала, от който да натрупат знания. Колеги по математика споделят, че материалът за сегашния шести клас трябва да се учи нагоре. Моят син работи с допълнителен учител. А това като цяло не е окей – рано е за уроци, но пък това са допълнителни средства, които не всеки родител може да си позволи. Ами ако имаш 2 или 3 деца? Аз не мога да му помагам толкова – не съм компетентна… И така се появява сивата икономика. За математиката си трябва специалист. Преди 10 години на уроци се ходеше, когато идваха кандидатстудентските изпити“.

Лили и Кристиян са осмокласници от от видинската ППМГ „Екзарх Антим“ I. Как протичат часовете по математика през техните очи?

„Програмата си мисля, че не е трудна, госпожата ни преподава добре. Упражняваме се, схващаме нещата. Времето е добре разпределено… Не е сложна със сигурност, но пък дори да липсват часовете, всеки може да се упражнява вкъщи. Учителите дават задачи за вкъщи. Аз лично не търся помощ от родителите си. Не познавам системата, но госпожата винаги обяснява подробност и дори задълбава – ако нещо не е научено, то се повтаря отново“.

Има ли зададена цел българското образование? Какво се случва с резултатите от матурите и какво мерят те – грамотност, нива на разбиране или докъде е стигнато спрямо някаква цел? Само упражненията ли са виновни за историческото дъно, до което стигат резултатите днес?
Източник: bnr.bg