Училища Учители

Учат директори как се управлява криза

Директори на училища и детски градини преминаха обучение за управление на кризи.

То е по инициатива на главния експерт в сектор „Образование и култура” в пловдивския район „Източен” Стефка Симеонова, като в него са се включили и шефовете на учебни заведения в „Северен”.

Идеята възникнала след инфарктната ситуация отпреди месец, когато в „Столипиново” плъзна слух, че социалните взимат от училища и градини деца, които не са припознати от единия родител. Тогава близките бяха обзети от паника и се втурнаха да прибират хлапетата.

При възникване на криза трябва да започне работа още в първите часове, тъй като след 72 часа тя се задълбочава толкова, че следват други по-малки трусове. Когато са замесени деца и родители, проблемът отеква в много голяма общност, често достига огромна публика през медиите и може да се получат изкривени интерпретации, научили педагозите от обучителя – доц. д-р Пепа Митева, психолог и университетски преподавател по кризисна интервенция и посредничество при конфликти.

Тя посъветвала школските шефове да изграждат екипи от различни индивидуалности – по-емоционални, по-прагматични, по-действени и по-интровертни хора. А в ролеви игри педагозите се убедили, че човекът, който обикновено реагира най-невъздържано и нагнетява напрежение, всъщност може да е много полезен – защото дава друго решение. Ако управленските екипи са от експерти с близък профил, те действат еднотипно, липсва комбинативност и трудно се стига до алтернатива, която може да е спасително решение.

Директорите и техните заместници минали тренинг как да различават симптомите на наближаваща криза – например тревожност у родители или деца. Проиграли и различни методи за взимане на решения през конкретни примери и споделени практики. Коментирано е и поведението при криза след природно бедствие.

Педагозите са отработили алгоритъм за предотвратяване на кризи, които касаят учители, деца и родители, както и стъпки за ограничаване на последствията, когато проблемът вече се е разгърнал.

След 72-ия час от началото на кризата симптомите у засегнатите вече са на физическо, дори на клетъчно ниво. Това може да причини психическо рухване, а и буквално да разболее. Няма общо обаче с хода, който се прилага масово – взимането на фиктивен болничен и напускане на ситуацията още при възникване на проблема.

В последните месеци образователната система в Пловдив преживя няколко тежки труса. В началото на лятото гръмна новината, че гимназист е бил вербуван от ИДИЛ и е опитал да изработи взривно устройство. После в нета бе разпространено видео на момче, което вилнее в класната стая и заставя учителката си да му пише тройка за годината. Тази есен последва истерия, причинена от слуховете на протестъри срещу Стратегията за детето, че социални отнемат деца, като ги извеждат от учебните заведения. И в момента ДГ „Мир” се тресе от конфликти след жалба на родители, че 5-годишният им син е бил наказван да седи на стол, да мие тоалетни и да не закусва, а противоречията между директорката и екипа доведоха до грозни сцени и взаимни обвинения.

Източник: marica.bg