Ученици Училища

Униформите в училищата са полезни, категоричен е просветният министър

Въвеждането на униформи е училищна политика, коментира министърът на образованието и науката Красимир Вълчев. Той обясни, че „униформите са полезни, защото създават отношение, култура към училището и намаляват усещането за различие между учениците“.

Повод за коментара му беше въведеният в Английската гимназия в Бургас задължителен дрескод, което доведе до недоволство сред възпитаниците й. Със заповед на директора в училището може да се ходи само в четири цвята, без нарязани дънки, надписи и щампи по дрехите.

По думите на министъра МОН няма намерение да предлага задължителни униформи във всички училища, една такава политика е полезна, но тя трябва предварително да бъде обсъдена с родителите във всяко училище. Когато се предвижда въвеждането на униформи в гимназиите, трябва те да се обсъдят и със самите ученици, защото са големи, отбеляза Вълчев.

На въпрос дали трябва да има изисквания за „дрескод“, за да не ходят учениците със скъсани дънки в училищата, министърът каза, че „за всички – и за учениците и за учителите, облеклото трябва да е благоприлично и да съответства на това, че са ученици, а на учителите – да съответства на служебното им положение, защото училището е образователна институция и е нормално да има правила“.

По повод едносменния режим на обучение в страната Вълчев обясни, че близо 300 са училищата, в които сега се учи на две смени, като тези училища са в 65 общини. За да се премине на едносменен режим на обучение в училищата, е необходимо в най-големите градове да се построят допълнително училища, както и в някои по-малки градове. Всички училища в страната са около 2400. Столичната община започва проект за строежа на четири нови училища. Някои училища ще се достроят, ще има и опция за преразпределение на приема.

Приемът на ученици след седми клас е свързан с избора на профили и професии от учениците и МОН иска да насочи седмокласниците в по-голяма степен към профили и професии, които са свързани с техниката, математиката и природните науки, обясни министърът, цитиран от БТА.

По думите му това преструктуриране на приема не е свързано с фаворизирането на тези учебни дисциплини, а защото се очаква у нас да има най-голям недостиг на технически кадри, на студенти и специалисти с инженерно-техническо образование и на кадри от природните науки, необходими са също педагогически и аграрни специалисти.

Затова сме взели мерки за преструктурирането на приема, за отпускането на допълнителни стипендии и на допълнително финансиране на професионалните гимназии и висшите училища, които обучават в тези професионални направления, отбеляза министърът.

В отговор на въпрос министър Вълчев каза, че не е запознат защо Испанската гимназия в София ще приема с една паралелка по-малко след седми клас, но предположи, че е заради едносменния режим.164-та Испанска гимназия в София е в една сграда с основно училище. Ако в гимназията приемът е с една паралелка по-малко, това не би трябвало да повлияе на развитието на училището, заяви образователният министър.

Източник: dnes.bg