Ученици Училища

Със 78 000 са намалели учениците в професионалните паралелки

Със 78 000 са намалели учениците, които са учили по програми за професионално образование през учебната 2016/2017 г. спрямо тези, които са се записали през 2001/2002 г.

В началото на 21-ви век е имало 186 135 деца в професионалните гимназии и техникуми докато преди 2 г. те са били под 110 хиляди. Това съобщи във вторник шефът на Съюза на работодателите в системата на народната просвета в България Самуил Шейнин по време на дискусия, посветена на професионалното образование, в Перник.

За учебната 2017/2018 г. обаче, след промяната на държавната политика по отношение на приема на професионални паралелки броят на учениците, които са се записали в такива класове, е повече спрямо всички предходни години, обясни Шейнин.

По данни от август тази година 245 паралелки в страната са закрити след третото класиране. От тях 190 са професионални, а останалите 55 – профилирани. Преди старта на учебната година се търсеха ученици, които да запълнят още 8378 места. Повече от 2/3 от тях – 5826, са за осмокласници в професионални гимназии, а останалите 2552 – за профилирани.

Шейнин каза още, че ще предложат на Министерството на образованието към тези данни да се добави и информация за общия брой записали се ученици и общия брой на утвърдените паралелки. Друго предложение, което ще бъде обсъдено, е да се пресмята и процентно каква част от паралелките е запълнена.

Участниците в срещата коментираха още, че работодателите трябва да имат основна роля за развитието на професионалното образование.

„Бизнесът трябва да е по-активната среда по отношение на процеса на обучение и да поема ангажименти с конкретни напътствия и помощ“, коментира шефът на Регионалното управление “Образование“ в Благоевград Ивайло Златанов. Според него по този начин младите хора ще придобият необходимите знания и умения по професията, която работят.

„Няма как без намеса на работодателите нещата да се случат. Бизнесът трябва да инвестира в изграждане на материална база, в която учениците, отивайки да се обучават за определена професия, да бъдат мотивирани, разполагайки със съвременни машини и оборудване, каквито се използват в реална работна среда“, добави Златанов. Той даде за пример как в Благоевград утвърдили план-прием за обучение по специалност „Машини с цифрово и програмно управление“, но в професионалната гимназия нямало нито една такава машина. „Логичен е въпросът каква е мотивацията на учениците да се обучават по тази специалност, след като дори не са виждали подобна машина“, каза още Златанов.

Източник: monitor.bg