Институции

Синдикат „Образование“: 97% от учителите се оплакват от бумащина

97.6% от учителите заявяват, че е налице задълбочаване на административното натоварване и само 1.5% от тях усещат облекчаване. Това показва изследване сред учителското съсловие, направено от Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“. Проучването безапелационно доказва катализирането на процеси, които променят мисията и визията на учителската професия и увеличават липсата на интерес към работата на педагога, смятат от синдиката.

Друго изследване на СО „Подкрепа“ и КНСБ е установило и един типично български феномен – претоварване на педагогическите специалисти с всякакъв род дейности, които достигат до 60 часа седмично натоварване при изпълнение на всичките задължения по длъжностна характеристика и извън нея.

Този порок на образователната система генерира два много видими процеса, смятат от профсъюза. Първият е прекомерно бързото прегаряне на българския учител и загубата на ефективност в дейността му в последните пет – десет години от своята 35+ години учителска кариера. Вторият процес, който набира скорост с увеличаване на бумащината, е превръщането на българския учител в кредитор на образователната система.

Това се получава поради несъвършенството на съответните наредби в системата, които мерят месечното и годишно натоварване от пряката преподавателска заетост (работата на учителя с ученици в учебен час – напр. 21 часа седмична норма за учител в начален етап или 648 часа годишна норма за учител по математика). Освен тези часове, обаче, учителят има задължения, които му отнемат многократно повече време за дейности, за които не се дължи трудово възнаграждение, коментират от КТ „Подкрепа“.

Източник: segabg.com