Мнения

Синдикат “Образование“ се притесни за дуалното образование

Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“ е на мнение, че реформата в професионалното образование би трябвало да върви заедно с реформата в общото образование. За съжаление в момента и за двете реформи само се говори, а на практика те буксуват, споделят в изпратено до медиите писмо от синдиката.

„Професионалното образование се отдалечи безкрайно от бизнес средата и стана работилница за професии далеч от реалната реализация“, отбелязват още от там.

Така тиражираното от година насам „дуално“ обучение е най-ефективното професионално образование и като водещи държави с този тип обучение са Германия и Австрия. То се изразява в достатъчен брой практически часове в съотношение до 2/3 от общия брой учебни часове.

В България сега професионалните гимназии предлагат часове по практика много под половината от общия брой на часовете. И сега както е характерно за България следва пазарлъка за това, кой ще осигури средата за практическите часове на учениците. В едни силни икономики като Германия и Австрия не е проблем за бизнеса да финансира подготовката на учениците за квалифицирани работници.

В Полша разкриването на професионална паралелка се случва само след намиране на производствено предприятие, което да осигури практиката на обучаемите.

Но в България бизнесът, като цяло не е набрал икономическа мощ или не е придобил желание да поиска да поеме „дуалното“ обучение като практика и реализация на завършилите ученици.

Държавата, респективно МОН от своя страна иска да започне въвеждането на „дуално“ обучение, но не иска да се ангажира финансово с това, като иска да го вмени на работодателите и бизнеса. Защото за реална реформа в професионалното образование, трябват средства, които кореспондират с поне 6% от БВП за образование, срещу сегашните 3% и малко.

Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“ подкрепя безрезервно започването на реформа в професионалното образование насочена към подобряването на учебната база на всички професионални гимназии, след прецизиране на професиите, по които да се извършва обучение. Въвеждането на „дуално“ обучение би било прекрасно, но то може да бъде постигнато с многогодишна национална стратегия за професионалното образование и приемственост между политическите управления на МОН.

Синдикатът приема да се изготви списък с защитени професии, но той да не е спекулативен, а отговарящ на потребностите на бизнеса, балансиран с национална програма за развитие на регионите.

Синдикат „Образование“ не приема варианта, всички ученици които провеждат практика в предприятие да станат зависими към последното и заплащат обучението си, ако не продължат в съответното предприятие. Това би ги превърнало в „дуални“ роби, а държавата би се превърнала на мащеха към обучаемите. Към предприятията осигуряващи практика на ученици, държавата може да се прилага адекватни финансови стимули.