Мнения Ученици

Синдикати: Зимната ваканция трябва да придобие нормален европейски вид

Както Teacher.bg вече писа, министерство на образованието подготвя промени в графиците на изпитите след 7-ми и 12 -ти клас, които засягат учители, ученици и родители. Тече едномесечно обществено обсъждане.

„Нашето предложение е зимната ваканция да придобие един нормален европейски вид, за да могат децата да бъдат с техните родители и семейното възпитание да се случва по-добре“.

Това отбеляза в интервю за БНР Юлиян Петров от синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“: „Дните през зимната ваканция са посветени на семейството, а всъщност ние даваме на децата само три такива дни. Някои казват, че това са работни дни за държавата, но всяко едно семейство има начини да си освободи дни и даде своето внимание на учениците. Не по същия начин стои въпросът с междусрочната ваканция. Нашият синдикат предлага това да са дни за някакъв вид дейности, които да бъдат насочени към ученика или дни за занимания по интереси.

Това е нещо, което бихме могли да развием. Има го в немалко европейски страни. По този начин детето е в училището, но не се водят учебни занятия, а само занятия по интереси, в които е много добре да бъдат включени и родителите. Тези занимания са разтоварващи, но имат голямо значение за социализацията и възпитанието на ученика“.

„Начинът, по който се провеждат изпитите след седми клас, не стимулира ученето, а зубренето“, коментира пред БНР Асен Александров, директор на 51 СУ: „В пети клас всички амбициозни ученици живеят с една мечта – след седми клас да постъпят в елитно училище. За да постъпят в елитно училище, те трябва да изкарат на изпитите след седми клас по математика и български език добри оценки. По този начин те не се интересуват въобще от другите предмети. По-скоро има някакъв натиск към учителите, за да им пишат оценки.

Моето предложение е в изпитите след седми клас да има целият цикъл от предмети, нещо от рода на изпитите PISA – да включва български език и литература, история, природни науки, така че те да не бъдат свързани с конкретния материал, а с начина, по който децата мислят“.