Мнения

Сивата икономика – гръбнак на образованието

Те започнаха пети клас миналата година без учебници. Пуснаха им някакви текстове в електронен формат, които кой знае колко от тях са прочели.

Те са опитните зайчета на новия образователен закон, влязъл преди две години, които трябваше да се борят със съвършено нов материал спрямо предшествениците си. И да научат къде е Африка, преди да разберат къде на картата се намира България. На финала Министерството на образованието и науката им спусна изпит, който изобщо не бяха очаквали – как са се справили с новата програма по география.

Резултатът е доста плачевен – 30 на сто от децата не покриват изискванията, тоест всеки трети ученик отсега е скаран с географията, която му предстои да изучава и тепърва. Близо половината не знаят почти нищо за Африка и не са в състояние да правят връзки между отделните предмети. Ако ги препитат и по история, трагедията вероятно ще е пълна.

Слава Богу, децата няма да получат оценки за този тест, който служи само за анализите на МОН. И няма да отнесат калая заради това, че и депутати, и образователна система на практика се изгавриха с тях заради собствените си политически игри. Защото въпросният закон, който депутатите бавиха с месеци и накрая гласуваха „на пожар“, за да се отчетат пред Европа, въведе новите програми още от следващата година. Което принуди министерството да пише програми по спешност, а издателите – да забавят учебниците, защото нямаше как да бъдат написани толкова бързо.

Накрая ги напълниха с бисери и грешки,затова и още от следващата година ще се наложи да бъдат поправяни.
Същите деца за първи път ще държат и изпити за гимназия, и матура по нови правила, за които не се знае доколко ще бъдат удачни. Вероятно сме на път да произведем ново поколение илитерати, само за да могат политиците и чиновниците да си докажат, че работят ефективно и спазват срокове, без да ги интересува какво ще е съдържанието на учебниците и какво ще е тяхното отражение върху децата. В шести клас ще отпаднат цели теми, Средновековието в урока им по история ще се смести в няколко кратки глави, а накрая ще се превърне в част от изпитите им.

Няма смисъл дори и да говорим за това, по какъв начин се правят програмите, как всеки преподавател или чиновник си има лоби и колко от хората, които ги пишат, действително разбират как трябва да бъдат представени на детската аудитория. Няма значение, че само след година едно дете ще забрави къде на територията на Африка се изсипват най-големите валежи /един от въпросите в тазгодишния тест/. Ние в момента даваме на децата факти, но не и способността да ги осмислят или интерпретират. И това ще се случва, колкото и пъти да се променя образователният закон, защото липсват хора с визия за това как трябва да се преподава на съвременното поколение, което на практика е цял друг свят.

Изпитът, спуснат в последния момент, всъщност показва и друго – децата учат само когато знаят, че трябва да държат тест, и в много случаи, само когато минат през частни уроци. На практика все още сивата икономика е гръбнакът на образованието ни – и министерството не трябва да го забравя.

Автор: Стела Стоянова

Източник: standartnews.com