Учители

Сергей Игнатов: Искаме да стигнем Финландия и САЩ

Искаме да постигнем същите показатели в образованието, които е постигнала Финландия. Това значи висококвалифицирани учители и повишаване на авторитета на професията на педагога, казва в интервю за „Стандарт“ министърът на образованието Сергей Игнатов.

„Големият проблем обаче е, че ние сме на последно място по заплащане на труда в тази сфера. Предстоят години на тежки реформи и модернизации. Колелото е завъртяно и спирането му може да се окаже още по-голям проблем в бъдеще. Учителите трябва да бъдат добре платени и да не мислят за насъщните проблеми“, споделя още проф. Игнатов.

„Един преподавател е творчески човек, той трябва да може да се развива, да купува книги, да ходи на театър и да пътува. Пропастта между учителите и университетските преподаватели трябва да изчезне. Затова първо в закона ние създаваме условия средното образование да се доближи до висшето, университетите да акредитират курсове, младите преподаватели от вузовете да влизат в класните стаи“, допълва той.

„Сред най-важните стълбове на съвременното общество са училището и учителите. Днес за величието на една държава се съди по нивото на образованост и по сигурността, която изпитва всеки гражданин“.

Сергей Игнатов разкрива, че от Брюксел са поставили въпроса за връщането на мъжете в училище.

„Господин учителю“ е обръщението, което постоянно чувам, че трябва да върнем, казва още министърът.

„Новата оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ налага нова визия за развитието ни поне до 2030 година, в която едни от основните приоритети са науката и образованието. Всички етапи от образованието трябва да са като скачени съдове. След пет или десет години бих искал нашето предучилищно и училищно образование да са като във Финландия днес. А управлението на висшето образование да е като в САЩ. Реални резултати при добра работа по програмата може би ще има след около 15-16 г.“, разкрива проф. Игнатов.

Прочетете цялото интервю с проф. Сергей Игнатов ТУК