Институции Ученици Учители

Седмокласниците избират между 91 помагала

470 са учебниците и учебните комплекти за учениците от първи до седми клас, които са одобрени от образователното министерство за учебната 2020/2021 г.

Това става ясно от списъка с помагалата, публикуван на сайта на ведомството. Учителите избират измежду десетки издателства, по чиито учебници да преподават на своите възпитаници. Докато за някои чужди езици като испанския и италианския се предлага само по един учебник, то вариантите за петокласниците и шестокласниците по български език са 10.

Учебните комплекти и учебниците за начален етап са 213. Най-малко са помагалата за първокласниците – 40. За тях обаче и учебните предмети са само шест. „Най-труден“ пък се оказва изборът по математика в първи и втори клас, тъй като учителите могат да избират между 9 варианта на 8 различни издателства.

В прогимназиален етап, който обхваща децата от 5-и до 7-и клас, броят на учебните комплекти нараства. За трите години педагозите трябва да избират между 257 помагала.

Най-много са за седмокласниците, за които общият брой на учебниците и учебните комплекти е 91. По математика например учителите избират между седем издателства в 5-и и 6-и клас и шест – в 7-и.

Педагозите в различните училища правят своя избор по различен начин. В столичното 119-о СУ „Акад. Михаил Арнаудов“ например всички начални учители се събират, за да коментират кой учебник отговаря на техните критерии. Колективът подбира помагала, които да са близки до децата и с по-лек материал. „Търсим учебници, които да имат упражнения, в тях да са включени съвременни текстове, да бъдат разнообразни, да имат интерактивни задачи и електронни варианти“, обясни началната учителка в школото Емилия Паламаркова. Тя смята, че структурата на помагалата не се различава, тъй като следват един и същ учебен план, но упражненията към тях са различни.

В 119-о целият екип от 5 паралелки във випуск работи по едни и същи учебници. По този начин педагозите могат да си помагат взаимно, тъй като следват една и съща методика.

Преподавателите по математика на прогимназистите в училището също се събират и избират заедно учебника, по който ще работят. „Обсъждаме кой учебник отговаря на нашите критерии – как е поднесена теорията и има ли примери, по какъв начин са описани задачите“, обясни учителката по математика Емилия Димитрова. Така с промените в учебните програми и съответно учебниците през годините педагозите работят с различни издателства. Математиците обаче не ограничават материала, който използват в клас, до този в учебника, който са избрали, уточни Димитрова. „От библиотеката вземаме учебници и на други издателства, за да използваме хубави задачи и примери от тях“, сподели тя. Така математиците имат възможност да представят даден урок в клас по най-достъпния за учениците начин. За тези, които имат и избираеми часове по математика, използвали и допълнителни сборници и учебни тетрадки, за да могат да се подготвят добре за олимпиади и състезания.

В началото на месеца учители скочиха срещу натиск за избора им на учебници и насочване на вниманието им към конкретно издателство за помагалата, с които ще работят. Това стана след писмо, което председателят на Синдиката на българските учители Янка Такева изпрати до педагозите и областните координатори, които членуват в него. Тя ги призоваваше „в духа на доброто социално партньорство“ да подкрепят въпросното издателство при избора на учебниците за 1, 2, 5 и 6 клас и учебните помагала за 3 и 4 група за детските градини. Емилия Паламаркова обаче коментира, че няма натиск върху учителите при избора им на учебник, по който да преподават. „Ние имаме свободата да изберем учебник и помагала спрямо интересите на децата, които ще обучаваме по тях“, заяви началната учителка от 119-о.

Източник: monitor.bg