Институции Учители

Решено: Минималната учителска заплата става 1085 лв.

600 млн. лв. повече ще отидат за образованието през 2020 г., без да се броят парите от Европейски съюз (ЕС).

70 млн. лв. са заложени допълнително за изграждането на детски градини и доизграждането на училища.

Това предвижда приетият от депутатите текст днес за парите на Министерството на образованието и науката. “Системата на образованието е най-голямата публична система с близо 4 000 институции и около 150 хил. работещи – ако съм на ваше място, ще намеря не 5, не 10, а сигурно 50 нефинансирани дейности и всяка една от институциите има сигурно десетки потребности”, каза образователният министър Красимир Вълчев. Според него тези потребности в никакъв случай не могат да бъдат финансирани само с едим бюджет, средствата не са достатъчни, но и никога не са били толкова много. В образованието, което е приоритетно за бюджета, ще бъдат инвестирани повече средства. Над 90 млн. лв. ще се отделят за равен достъп до качествено образование. 3 млн. лв. ще бъдат отпуснати за подобряване на условията за общежитията към професионалните гимназии, 4 млн. лв. за транспорт на учениците и още 3 млн. лв. за стипендии на малките. Цели 20 млн. лв. пък ще са за подобряване на оборудването на иновативни стаи и STEM кабинети. В сферата на висшето образование 9 млн. лв. ще са за стимулирането на ефективни политики.

Минималната учителска заплата ще стане 1085 лв. Темата за увеличението се повдигна още ноември, когато ресорният министър Вълчев го обяви по време на кръгла маса. Първоначално се очакваха 20% повече, но се оказа, че ръстът е между 17-18%. “Най-голямото увеличение в действителност е за учители – вие говорите за резултати, но тук не може да финансираме това, което дава резутат – все едно да кажем, че ще поливаме това дърво, което даде плодове”, отвърна на критките от опозицията Вълчев. Според него логиката е обратна и първо трябва да се полее дървото, а после да се чакат плодове. От левицата поискаха 70 млн. лв., с които учителската професия да се направи по-привлекателна за младите хора, както и за подобряване на грижите за успели деца. “Факт са финансирането за изоставащи ученици и механизмите за връщане на отпаднали ученици, но се загърбва грижата за успелите деца и ученици”, каза Веска Ненчева от БСП. Освен това, те поискаха за учебниците на гимназистите да се отпуснат повече средства. На критиките Ася Пеева от ГЕРБ отвърна, че учебниците са безплатни до 7-ми клас, а оттам нататък има повече стипендии, осигурен транспорт и общежития, които компенсират.

Понеже програмите в много от професионалните гимназии пък не са обновени, предвижда се догодина да се осигурят средства, за обновяване. От БСП обаче се застъпиха за тезата, че повече средства не означава по-добро образование. В отговор на това, Вълчев отвърна, че в страните с най-добри резултати най-старателните и успешни ученици стават учители. “Тяхната бюджетна политика не е била подчинена на принципа “първо резултати” – трябва най-добрите ученици да се мотивират да станат учители”, завърши Вълчев.

Източник: monitor.bg