Мнения Учители

Психолог: Учителите не са виновни, че не умеят да се справят с агресията в училище

Учителите не са виновни за това, че не умеят да се справят с агресията в училище, никой не ги е учил на това.

Това каза детският психолог Иван Игов в интервю за Агенция „Фокус“ по повод агресията в училищата. „И до ден днешен в университетските програми никъде няма такива курсове, които да се отнасят до работата с трудни деца или справяне с агресията. Има такива тренинги, които някои учители минават, а други не, но така или иначе няма целенасочена подготовка за учителите“, заяви Иван Игов.

Той подчерта, че няма конкретна помощ, която да им се даде, когато изпаднат в такава ситуация. „Именно за това, аз в никакъв случай не обвинявам учителите, просто защото няма кой да ги научи. Много малко са специалистите“, каза Игов. Той отбеляза, че е от значение и агресията в самата нереформирана училищна среда. „Както виждате, наскоро не е имало случай на агресия в някое малко селско или градско училище, в повечето случаи става въпрос за столично училище или в някой голям град в страната ни. В тези училища са наблъскани по 1 000 или 1 500 деца от поне 6 възрастови групи. В момента пак започна да се говори за реформа в училище, обсъждат се учителските заплати, нови учебници и нови програми, които да отговарят на съвременните изисквания, нови детски градини, за да може родителите да имат възможността да имат по повече деца, да бъдат отглеждани и да правят кариера. Съгласен съм с тези неща, но никой нищо не каза за построяването на нови училища“, изтъкна психологът.

„Знаете ли, че в София липсват поне 10 нови училища. Не говоря просто някой да построи нова сграда, защото има достатъчно изоставени училищни сгради, в които няма деца. Именно за това е необходимо следващата стъпка, която да направим, е да имаме повече училищни сгради и да разделим училищната система по възрастови групи, както е било още от Възраждането“, посочи Игов.

По думите му е необходимо да има начално училище, прогимназия, гимназия и професионално училище, в които децата да бъдат разделени в различни възрастови групи. „Когато има една огромна отчуждена система, тогава учителят се превръща не в някой, който те учи, помага ти и те възпитава, а в твой враг. Тогава, защо да не грабнеш бухалката и да отидеш да си поискаш оценката, която той трябва да ти напише. Именно за това, много ми се иска най-сетне да се заговори, включително и от политиците, за това училищната ни среда, активно да започне да се реформира. Само със заплати, нови учебници, програми и сгради нямам как да се справим с насилието“, изтъкна Игов.

Той подчерта, че проблемът с насилието произлиза от много години назад. „През всички тези години, през които наблюдавам училищната система отвътре и отвън, мога да Ви кажа, че през цялото време учителите, родителите и училищната администрация, са си прехвърляли топката за възпитанието и за неуспехите му. Учителите казват, че родителите са виновни, родителите, че учителите грешат. По този начин тази топка продължава да се прехвърля през цялото време, защото няма необходимия механизъм, как тези три различни среди да седнат и да разговарят заедно или да започнат всички да правят общи неща“, каза още той, като подчерта, че накрая пак децата страдат от това, че някой гледа да прехвърли отговорността си на друг.

Източник: focus-news.net