Мнения

Проучване сочи: Образованието е начинът за справяне с фалшивите новини

Ако децата са нашето бъдеще, то може да се окаже, че бъдещето ни е много зле информирано… това е началото на статия за едно от последните проучвания на Станфордския университет, което се отнася за способността на ученици да оценяват достоверността на информационни източници. „Тревожни“ и „мрачни“ – това пък са първите коментари на екипа, който е провел изследването. В него са участвали 7 800 респонденти от 12 щата, като става дума за ученици от среден и горен курс, както и за колежани. Допитването е продължило повече от година, а резултатите са обобщени през ноември 2016 година.

По думите на анализаторите, те са били „шокирани“ да установят, че между 80 и 90% в различна степен не съумяват да оценят достоверността на информацията, която използват. Оказва се, че повечето от учениците от 4 до 8ми клас не могат да отсеят статиите от рекламните публикации. Част от децата схващат, че става дума за реклама, но въпреки това приемат данните за „чиста монета“. Гимназистите пък са склонни да приемат всякакви фотографии за истински и не си правят труда да търсят източник или автор. Колежаните не могат да допуснат, че може да има Неистина в туитовете на привърженици и активисти на различни каузи. А мнозина се затрудняват да направят разлика между т.нар. традиционни медии и маргинални източници на информация. Изводът, не само на учените от Станфорд, но и на участниците в многобройните семинари и лекции, свързани с епидемията „фалшиви новини“, е един, че проблемът е голям!, но той има и решение. И то е образованието!

Анализаторите са категорични, че обучението по медийна педагодика или новинарска грамотност трябва да бъде въведено задължително. Само така подрастващото поколение, което е почти изцяло дигитализирано, ще се научи качествено и адекватно да борави с информация. Подобна практика вече е въведена в много учебни заведения в Германия. Там учениците дори биват насърчавани да „изобретяват“ фалшиви новини, за да видят как те дезинформират и какво влияние оказват върху околните. В САЩ пък отдавна функционира стартъп (проект), който учи децата как да отличават истинските от фалшивите новини, да умеят да филтрират сензационното и подозрителното, от истинската информация.

Дългосрочната задача е да се изгради умението у младите читатели да разпознават качествените и достоверни четива. Интересното е, че основателите му твърдят, че в този конкретен случай родителите могат само частично да помогнат на децата си. Причината – самите възрастни не са толкова силно „дигитализирани“. Във времето, в което те са били активни ползватели са имали на разположение инфомационно море, а не океани. Възможността за адектвано боравене с факти е ключова – за деца и възрастни. Особено в тази тежка, по думите на политолози, година, белязна от избори – парламентарни и президентски, в редица европейски държави – Холандия, Франция, Германия. Още повече на фона на шумните скандали за руска намеса в изборите в САЩ и хипотезите, че фалшивите новини са изиграли съществена роля за победата на Доналд Тръмп.

Източник: БНТ