Институции

Пловдивското образование изпраща динамична, но положителна година

„2018 година беше много динамична и общо взето положителна от гледна точка на общинските програми за образование.“

Това заяви зам.-кметът по „Образование, бизнес развитие, европейски политики и международно сътрудничество“ Стефан Стоянов в интервю-равносметка пред Plovdiv24.bg. „Местните власти не са водеща институция в образователната мрежа, но още през първия мандат преценихме, че няма как да стоим и да гледаме, а сме длъжни да подпомогнем този процес с каквото можем.“

Инвестирайки, Общината вече бере плодовете на успеха, безспорното постижение е въвеждане на Монтесори педагогиката.

„Това е една от първите ни значими програми, която сменя самия подход към децата. Гордеем се с резултатите“, отчете Стоянов. 6 детски градини са увлечени в този процес, в началото на следващата 2019-та година се включва и седма. През 2018-та година „Монтесори“ навлезе в първи клас, през следващата се планира второ училище, както и една яслена група.

Налагане системата на дуално обучение е друг ключов момент.

„Това е може би единственият подход, който може да разреши дългогодишния проблеми с професионалното образование“, коментира Стоянов. „От гледна точка на индустрията Пловдив избухна. Имаме страшно много чужди инвестиции, много добре развиващи се български компании, над 70 000 заети в областта само в производството – от лека промишленост до машиностроене. В този сектор забелязваме най-бърз растящите заплати – близо 9% ръст за миналата и 9-10% ръст за тази година. Имаме, обаче, недобре развита мрежа от професионални гимназии. Сега е шансът ни да вкараме бизнеса. Длъжни сме да запалим повече млади хора, които да получат добра професия и добър професионален старт.“

В Пловдив залагат и на стабилна програма за Ранно кариерно ориентиране.

„Виждате, че в много отношения самоцелното завършване на висше образование не гарантира нищо. Да не говорим, че понякога просто е загуба на време. Затова пък в момента едно добро професионално образование и базови инженерни умения дават възможности. Само в региона има над 100 средни и големи международни компании и поне два пъти толкова средни и големи български компании, които се конкурират, постоянно търсят нови хора, за да развият производствата си.“

Дигитализацията на учебния процес, интерактивните часове, умните училища също са сред запазените марки на Община Пловдив.

„Ако не вкараме сега умни технологии в класната стая, още повече ще загубим вниманието на децата. Ако пък имаме умни технологии, може да дадем шанс на всяко едно дете между 5 и 12 клас да ги използва за учебния процес“, коментира зам.-кметът. Затова и всички 52 общински училища вече са започнали процеса на дигитализация. Планът за следващата година пък е да се въведе пилотен проект „Едно дете – едно устройство“. „В момента работим заедно с министерството на образованието да осигурим достатъчно средства, за да могат децата да имат свои лични малки компютри, които да ползват и в къщи, и в клас“, разкри Стефан Стоянов.

„Нашата цел винаги е била, инвестирайки общински средства в образователната система, да създадем устойчиви тенденции. Програмите ни трябва да продължат, за да има смисъл. Ако сега правим една реформа в детската градина, ще узнаем резултати й след 12-13 години, когато тези деца завършват. Същото важи за цялата образователна система. Аз лично вярвам, че е крайно време тя да се отърси от порядките на 20 век, да стане по-либерална и отворена. Трябва да дадем шанс на всеки един учител да реновира постоянно, да има различни педагогически подходи. Това правят големите държави и това им дава добри резултати. Трябва да дадем възможност за избор – да имаме различни училища, с различни подходи и да сме отворени за всяка иновация“, сподели вижданията си за системата Стоянов.

Източник: plovdiv24.bg