Училища

Парадокси в Рейтинговата система

Миналата седмица за първи път университет пожела да излезе от рейтинговата система на университетите у нас. Става дума за Висшето училище по застраховане и финанси (ВУЗФ), което изпрати писмо до МОН с молба да не бъде включвано повече в рейтингите.

В противен случай учебното заведение обяви, че ще търси правата си по съдебен ред, пише „Стандарт“.

Когато в медиите се пише за рейтинговата система, обикновено се съпоставят данните за реализацията на студентите, които са доста любопитни.

Как обаче точно се мерят рейтингите и прави ли са онези ректори, които винят системата в субективност? Още повече в момент, когато просветното министерство декларира, че ще ползва нейните данни като индикатор при финансирането на университетите на базата на качеството.

Оказва се, че има доста спорни и дори парадоксални случаи, които нареждат две на практика несравними учебни заведения едно до друго, а в някои ситуации и на места, реално неотговарящи нито на качеството, нито на авторитета им.

„Стандарт“ дава интересен пример за парадокс в подреждането.

В направление „Архитектура, строителство и геодезия“ Академията на МВР е на първо място заедно с Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ). Причината е, че пожарната и аварийна безопасност, изучавана в първия вуз, е в същото направление.

И двата вуза имат 61 точки, въпреки че в рейтинговата система все още фигурират старите им акредитационни оценки.

Интересното тук е, че в раздела за научни постижения и цитируемост в международни издания Академията на МВР е с нула точки, но изпреварва архитектурния вуз в графата „стопански инвентар“ и „оборудване“ например.

Много по-високи са и стипендиите там, както и стартовият осигурителен доход на завършилите, което на финала позволява двата университета да се изравнят в направление, което единият на практика не поддържа.

Рейтинговата система не е дело на МОН, а на консорциум в който участват институт „Отворено общество“ и социологическа агенция. Тя не е точно копие на нито един от съществуващите по света модели. Индикаторите са разделени в 6 групи, които се срещат в различни рейтинги по света, но никъде не са комбинирани точно в този вид. Тя се обновява с всяко ново свое издание, като променя част от параметрите си и всъщност дава много полезна информация и възможност за сравняване на университетите по конкретни критерии.