Институции Ученици

Омбудсманът към МОН: „Малките матури“ стресират децата

Омбудсманът препоръча на министъра на образованието да отложи с година предвидените от МОН промени в Националното външно оценяване (НВО) за учениците след 4-ти клас.

Диана Ковачева мотивира искането си с възникналото напрежение в обществото и множеството жалби, постъпили в институцията от родители и педагози, като най-сериозен е отпорът срещу промяната на формата на диктовката, подчертават от институцията.

Според промяната, предвидена от МОН, текстът за диктовката по български език и литература вече ще бъде пускан на аудиозапис, а няма да бъде четен от учител. В края на януари за отлагане на промените призоваха и начални учители и родители. Те се включиха в подписка до просветния министър срещу използването на аудиофайл за диктовката в 4-ти клас и допълнителна бланка за отговорите.

Ковачева смята, че „нищо не налага спешното въвеждане на промените, които според експертите на МОН целят да дадат равен старт на всички ученици и са мярка за преодоляване на бъдещи неравенства чрез уеднаквяването на критериите и начина на провеждане на изпитите от НВО“. „Това ще стресира изключително децата и то на фона на дискусията, която тече в обществото, дали изобщо е необходимо НВО след 4-ти клас, което всъщност измерва ефективността на учителите през децата, което отново е за тяхна сметка“, категорична е  омбудсманът.

В сигналите си до общественият защитник родители и педагози възразяват и срещу други промени, предвидени да бъдат въведени в т.нар. „малки матури“ още този май –  като удължаването на времетраенето на изпита на 60 минути, работата върху бланки, вместо ограждането на отговор, съставянето на текст в последните минути на изпита, пренасянето на отговори на отделна бланка, писането с черен химикал. Според Ковачева такива промени е „редно да се правят в началото на учебната година, а не по средата“.

Преподавателите алармират, че вторият учебен срок вече е започнал, а учителите все още нямат достатъчно информация – липсва аудиофайл, по който да подготвят учениците, на сайта на МОН не са публикувани примерни тестове, а това правят издателствата, които „налучкват“ формата на изпита. „Във връзка с описаното, в защита на най-добрия интерес на децата и на основание Закона за омбудсмана, се обръщам към Вас с препоръка за обмисляне на възможността въвеждането на новостите да бъде отложено за следващата 2020/2021 учебна година с оглед системата да бъде подготвена с необходимите материали, както и учителите, и учениците да са наясно своевременно с изискванията към тях“, пише в становището до министъра на образованието Красимир Вълчев.

Източник: actualno.com