Институции Ученици Училища Учители

Наръчник за онлайн обучението: „Това, че учениците учат онлайн, не означава, че учат самостоятелно“

В подготвения наръчник за успешно електронно обучение от разстояние в семейна среда се препоръчва на родителите да работят съвместно с учителите, за да се постигне добър и здравословен баланс между синхронно и асинхронно обучение в електронна среда. Книжката е разработена от екип на Педагогическия факултет на Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“. Ръководството предстои да бъде одобрено от МОН и ще бъде достъпно и в онлайн формат, обясни проф. д-р Галин Цоков, директор на Департамента за квалификация и професионално развитие на педагогическите специалисти, цитиран от в. Монитор.
Наличието на добре обмислен, специфичен дневен график, е от ключово значение за успеха на учениците. Първо трябва да се подготви мястото, на което учениците ще провеждат своите онлайн уроци. То трябва да е тихо, и да има добра интернет връзка. „Уверете се, че вие или друг родител може да наблюдава онлайн обучението. Дръжте вратите отворени и следете за цифровата безопасност“, съветват експертите.
„Това, че учениците учат онлайн, не означава, че учат самостоятелно. Родителите трябва да участват в този непрекъснат диалог, за да се уверят, че децата им получат подходящата помощ, когато е необходимо“, се казва в наръчника.
За да станат успешни и независими онлайн ученици, те трябва да се справят и сами с учебните задачи. „Дистанционното обучение не означава детето ви да се взира в екрана на компютъра седем часа всеки ден. Изисквайте от учителите и работете съвместно с тях, за да се постигне добрият и здравословен баланс между синхронно и асинхронно обучение в електронна среда“.
Добре е родителите да започнат с проучване на онлайн платформата, с която ще работят децата, както и всички електронни ресурси, предоставени от училището на вашето дете. Ако някой не се чувства добре подготвен да борави с новите технологии, може да се обърне към познати, които вече са напреднали. „Изградете общности от родители, деца и учители. Следете как се подготвят останалите и обменяйте идеи“. Експертите подчертават, че родителите не трябва да забравят да отделят време за комуникационни инструменти, достъпни и за малчугана -вградени функции за съобщения, инструменти за видеоконферентна връзка и интерактивна функционалност на класната стая.
Денят е добре да започва и свършва със семейни срещи и разговори. Сутрин родителите могат да попит децата си: „Какви учебни предмети имате днес?“, „Ще ви изпитват ли?“, „Какви ресурси са ви необходими?“, „Какво мога да направя, за да помогна?“, а в края на деня: „Докъде стигнахте днес в учебните си задачи?“, „Какво научихте?“, „Какво беше трудно?“, „Какво бихме могли да направим заедно, за да е по-успешен утрешният ден?“. По време на семейните срещи е добре да има зона без технологии, важно е всички да слушат и да са настроени емоционално. Експертите предлагат по време на тях да се измислите система за награди: точки, спечелени за спазване на графика за деня, могат да се използват за закупуване на награди, като допълнително време за игра на компютъра. „Тези кратки разговори имат значение. Тези процедури за чекиране могат да помогнат за избягване на по-късни предизвикателства и разочарования. Те помагат на учениците да развият самоуправление и самоинициативност, които са основни умения за живота“, смятат експертите.
За семейства с деца на различни възрасти и родители в хоум офис е препоръчително да се определи време за „спокойствие и тишина“. Братята и сестрите може да се наложи да работят в различни стаи, за да избегнат разсейване.
„Живеейки и работейки у дома, всички се нуждаем от стая, за да изпускаме пара. Физическата активност е жизненоважна за здравето, благосъстоянието и готовността за учене. Това е чудесна възможност да практикуват физически упражнения „заедно с цифрови тренировки и онлайн инструктори“, съветват експертите. За целта могат да се поставят нови фитнес цели пред децата и родители да планират практически дейности за тяхното осъществяване. „Може да помислите как вашите деца да се включат по-активно в домакинската работа или да поемат други задължения вкъщи. Сега е подходящ момент да помислите за увеличаване на личната отговорност на всяко едно от тях“, съветват родителите.„В ситуации, когато имате нужда от помощ или съвет, не се колебайте да се свържете с учителя на детето, училищното ръководство или екипа за личностна подкрепа“, завършват съветите.

Източник: Монитор