Ученици

Над 100 ученика от цялата страна се включиха в състезанието по предприемачество „Skills@Work Challenge”

София, 20.11.2009 – Над 100 ученика взеха участие всъстезанието „Skills@Work Challenge – Предизвикателство към младия предприемач”, в рамките на Седмицата по предприемачество, чиято заключителна чест се проведе в Гранд Хотел София. Инициативата бе организирана от Джуниър Ачийвмънт България (ДАБ) и Британски Съвет, в сътрудничество с Министерството на образованието, младежта и науката (МОМН) и с подкрепата на Майкрософт България.
 
Участниците бяха избрани измежду 350 свои връстници от 71 професионални гимназии в цялата страна, които кандидатвстваха в предварителен кръг за допускане до състезанието.  
 
Организаторите и тази година успяха да изненадат младите предприемачи с казуса, зададен от Майкрософт България, който изискваше от тях да предложат продукт или услуга, чрез които хората да придобиват и развиват ключовите „Умения на 21 век”. За да разработят бизнес идеята си, участниците трябваше да помислят върху проблеми като: кои са ключовите умения на 21 век, кои умения имат по-голяма тежест: „технологичните” или „меките” умения, къде, кога и/или как ще се придобиват тези умения и каква е ролята на образователните институции, на бизнес организациите, на държавата и обществото за насърчаване придобиването на тези умения.
 
В продължение на няколко часа разделените в 20 отбора младежи работиха над решенията си, подпомагани от бизнес консултантите на Майкрософт. По-късно вечерта те представиха идеите си под формата на презентации. Критериите на журито за оценяване бяха иновативно мислене, приложимост на идеята, усет към бизнес средата и презентационни умения.
Журито в състав Милена Стойчева, изпълнителен директор на ДАБ, Валентина Дейкова, директор на дирекция Професионално образование и продължаващо обучение към МОМН, Цветанка Панова, мениджър Партньорски проекти, Британски съвет България, Теодора Върбанова, ръководител Образователни програми на Майкрософт България и Борислав Бориславов, управляващ сътрудник, Българска мрежа на бизнес ангелите определи печелившите три отбора.

На трето място се класира отбор номер 6 в състав:
1)                  Атанас Ковачев от с. Воисил, ученик в Професионалната гимназия (ПГ) по туризъм „Проф. д-р Асен Златаров“ в Пловдив;
2)                  Георги Милков Пенев от гр. Пловдив, ученик в ПГ по механотехника „Проф. Цветан Лазаров“;
3)                  Ивайло Станчев от Велико Търново, ученик в ПГТ „Д-р Васил Берон“;
4)                  Мария Марио Стойнева от София, ученичка в Национална търговско-банкова гимназия и
5)                  Гюлбахар Дуранова от с. Куклен, Пловдив, ученичка в ПГ по селско стопанство.А
Според тях уменията на 21 век са: комуникативност, работа в екип, иновативност, критично мислене, абстрактно мислене и ефективност. Отборът представи идея за иновативно устройство, работещо на принципа на виртуалната реалност, което използва стазисна симулационна камера, в която скоростта на времето тече по-бързо, като 1 действителен час е равен на 4 дни преживявания. Чрез разиграване на ситуации в нея, потребителите й добиват умения като екипност, позитивизъм, креативност, аналитични способности, умения за вземане на решения, мениджмънт на времето и др. Продуктът им е насочен едновременно към малкия и средния бизнес и към професионалисти, който желаят да се развиват и ценят своето време. При неговото използване, потребителите ще се намират в приятна и желана среда, което ще доведе до широката му употреба.
Второто място спечели отбор номер 19 с участници:
1)     Веселина Стефанова Маджарова от Пловдив, ученичка в ПГ по туризъм „Проф. д-р Асен Златаров“, Пловдив;
2)     Димитър Георгиев от София, ученик в ПГ по транспорт и енергетика „Хенри Форд“;
3)     Любен Гудев от Гоце Делчев, ученик в НПГ „Димитър Талев“;
4)     Христина Димитрова от Плевен, ученичка в Държавна финансово-стопанска гимназия „Интелект“ и
5)     Щилян Петров от Сливен, ученик в ПГ по икономика „Проф. д-р Д. Табаков“.
Заинтригуван от възможностите на 3D технологиите, отбор номер 19 предложи употребата на 3D холограми за придобиване на умения. Чрез тях потребителите ще могат да се научат да говорят различни езици, да ползват компютър и други технологии, да комуникират успешно и да работят в екип, както и да развият увереност в себе си и лидерски потенциал.
            Първа награда спечели отбор номер 3 в състав:
1)     Александра Петрова от Дупница, ученичка в Гимназия „Христо Ботев“;
2)     Габриела Йорданова от Видин, ученичка в ПГ „Проф. д-р Асен Златаров“;
3)     Жасмина Тачева от София, ученичка в Националната финансово-стопанска гимназия;
4)     Марина Делимаркова от Горна Оряховица, ученичка в ПГ по лека промишленост и икономика „Атанас Буров“ и
5)     Светлана Стоянова от Търговище, ученичка в ПГ по икономическа информатика „Джон Атанасов“.
Отборът представи разработка на продукта “Уоли”, първото по рода си персонално “говорящо” устройство, съчетаващо продукт и услуга. То ще помага за развитието на хората, като включва упражняване на т.нар. меки умения наред с технологичните умения. Според участниците в отбора “Уоли” ще е подходящ за всички потребители и възрастови групи – ученици, студенти, служители и работодатели, за развитие на младите хора, като личности и като професионалисти, за получаване на нови знания и затвърждаване на старите, както и за усвояване на уменията на 21-ви век. “Уоли” ще бъде компактен, достъпен и високо ефективен, ще има широка приложимост и ще се превърне в най-добрият приятел на всеки човек, желаещ да усъвършенства своите способности. 
           Пет от участниците в тези отбори ще заминат за Белград и ще представят България на международното състезание Skills@Work Challenge” през 2010 година, където ще участват представители на десет държави от Югоизточна Европа и Обединеното Кралство. Те ще бъдат определени след като се явят на тест по английски език, тъй като това ще е работният език на международния финал.
Наградите бяха осигурени от Майкрософт България, компания която винаги е засвидетелствала подкрепата си към образованието. В рамките на годината Майкрософт за втори път участва като партньор в състезанието. Попитан за мотивите да подкрепи инициативата, генералният директор Огнян Киряковзаяви: „Майкрософт традиционно подкрепя този конкурс. Ние  винаги насърчаваме креативността, инвестицията в знания и предприемачеството, защото те са в основата на движението напред. Младите хора променят света и наша отговорност е да им дадем възможност да реализират потенциала си тук, в нашата страна, като създадем условия, в които да могат да създават собствен бизнес и да са успешни”.
Ето какво споделиха някои от участниците след състезанието:
“Много ми хареса това, че реално имахме социален контакт. По отношение на казуса смятам, че се получи така добре, тъй като ние сме съвсем непознати хора в отборите и никой не познава качествата на другия, но може би затова действахме съвсем спонтанно. В същото време имахме само един ден за работа и трябваше да работим в синхрон. Според мен ни помогна това, че хората, които бяхме избрани да участваме, имаме общи интереси. Това за мен беше невероятен опит и аз срещнах много приятни и лъчезарни хора, с които станахме приятели”, Даниела Димитрова, Плевен
“Казусът, предложен днес, даваше много голяма свобода на участниците, което ни даде възможност да се разгърнем, а според мен подпомогна и социалния контакт, накара ни да се замислим. Смятам, че той допринесе за развитието ни като личности и се надявам да даде добри идеи и за развитието на икономиката и на човешките ресурси”, Николай Вълков, Казанлък 
 
Допълнителна информация:
·         За втора поредна година Джуниър Ачийвмънт България и Британски съвет организират националното състезание Skills@Work Challenge – Предизвикателство за младия предприемач”. То е насочено към млади хора от професионалните училища на възраст между 15 и 18 години и се организира паралелно в 10 страни от Югоизточна Европа (Армения, Азърбайджан, България, Грузия, Гърция, Израел, Македония, Румъния, Сърбия и Турция) и Обединеното кралство. Целта му е да насърчи участниците да използват уменията си по предприемачески и иновативен начин и да подобрят конкурентноспособността си.
 
·         Състезанието беше кулминацията в Седмицата по предприемачество, организирана от Джуниър Ачийвмънт България. В рамките на тази седмица се проведоха открити уроци във Враца, Плевен, Русе, Пазарджик, Свищов, Пловдив, Велинград, Варна, Велико Търново и Видин, където младите предприемачи имаха възможността да чуят от авторитетни личности как да успеят в живота и бизнеса. Световната седмица на предприемачеството е международна инициатива, която има за цел да вдъхнови младите хора да се развиват чрез иновации, въображение и творческа мисъл. Инициатори на форума са: Ewing Marion Kauffman Foundation (най-голямата американска фондация за предприемачество) и Make Your Mark (английска организация, която стимулира бизнес мисленето). Идеята на световната инициатива е да насърчи предприемачите да мислят глобално, превръщайки идеите си в реалност.
 
·         „Партньори в познанието” е глобална инициатива на компанията Майкрософт, която стартира през 2003 г. Нейната мисия е да подобри и улесни работата както на преподавателите, така и на учениците, за повишаване на ефективността на образователния процес. Така се гарантира възможността на всеки да развие и приложи в максимална степен своите умения. До момента в рамките на програмата „Партньори в познанието” :
– са обучени над 20 000 учители;
      – по специално разработени учебни програми се обучават над 200 000 ученика;
      – 10 училища участват пилотно в програмата
Microsoft Live@Edu;
      – програмата Академии за ИТ на Майкрософт работи в 30 образователни институции училища;
     –
в портал Мрежа на учителите – новатори www.teacher.bg са регистрирани над 25 000 учители;
     – в портал Мрежа на учителите – новатори
www.teacher.bg са публикувани над 2000 учебни материала, разработени от учители;
В глобалната инициатива „Партньори в познанието” участват 112 държави. По специално разработените образователни програми са обучени  1,8 милиона учители, които преподават на над 170 милиона ученици. 1,5 милиона преподаватели от 86 държави участват в програмите за „Иновативни учители”.