Ученици

МОН тества училищната реформа с извънредни матури

10 дни преди края на учебната година и без официална информация от просветното министерство петокласниците бяха сюрпризирани с извънредни матури. В петък столичните ученици от 5-и клас са държали изпит по „Човекът и природата“. За утре (7 юни) пък е насрочена втората им матура по „география и икономика“, която ще е за петокласници от цялата страна. За изпитите се разчу след първото препитване, когато родители и деца се оплакаха от липсата на предварителна информация. Едва след това от МОН съобщиха на медиите за предстоящото „измерване“, чиято цел била да тества дали учениците се справят с новата учебна програма. Учениците от 5-и клас бяха първите, заедно с първолаците, които от учебната 2016/17 г. започнаха да учат по нови учебни програми, но за съжаление със стари учебници, тъй като нямаше време за издаването на нови. Което значи, че МОН ще тества дали децата могат да се образоват и без учебници.

Съобщението на МОН гласи, че 6000 петокласници ще се явят на външно оценяване по география и икономика на 7 юни 2017 г. Изпитът, наречен „измерване“, ще се проведе в 215 училища от всички региони на страната, избрани на случаен принцип. Тестът ще е 50 минути и ще е от 25 задачи, 18 от които с избираем отговор и 7 – със свободен. Основната му цел според мотивировката на МОН е да „установи какви знания са усвоили учениците, дали разбират материала и дали могат да приложат наученото“. Друга цел била „мониторинг на образователния процес, за да бъдат приложени мерки за подобряване качеството на образованието“. „На база резултатите от външното оценяване МОН ще направи анализ до каква степен децата покриват очакванията от обучението по география и икономика, определени в новата учебна програма за пети клас. Няма да се правят съпоставки на ниво регион, училище, отделен клас или ученик. Децата няма да получават текущи оценки, които да бъдат вписани в бележниците им. Анализът на резултатите ще има за цел да разкрие връзката между обема на учебното съдържание и образователните изисквания на новата учебна програма“, уверяват от ведомството.

Пред „Сега“ обаче разтревожени родители споделиха, че нито те, нито децата им са знаели предварително, че ще държат матура. „Дъщеря ми беше много ядосана заради тези матури, дошли „от нищото“, днес едва я накарах да отиде на училище. Освен това изпитите са насрочени в изключително натоварена седмица, когато са и изходящите нива по всички предмети (тестове, с които се проверява нивото на ученика в края на годината)“, разказа майка на петокласничка от столично училище. По думите й на последната родителска среща през март класният ръководител ги е информирал за датите на предстоящите класни работи и изходящи нива, но не е имало и дума за бъдеща матура. „Децата са преуморени, идва им в повече. А и тези матури звучат крайно и задължаващо“, споделя майката. Тя не вярва на уверенията на МОН, че от оценките няма да зависи нищо, защото дъщеря й се надявала, ако се представи добре на матурата, да има шестица по география за края на годината.

Според МОН за предстоящите външни оценявания се е знаело от няколко месеца. „Всички директори бяха информирани. Може би има неразбрали учители и родители“, коментираха оттам. От пресцентъра разясниха, че изпитът по „Човекът и природата“ е бил иницииран от Регионалното управление по образованието – София, което има право по наредба да организира регионални външни оценявания. Той е бил само за петокласниците от София, като предметът бил избран „случайно“, за да се види как се справят децата с новата учебна програма. Второто външно оценяване по география пък било разработено от Център за оценяване в предучилищното и училищното образование, МОН и Асоциацията на професионалните географи и регионалисти и ще важи за петокласници в цялата страна. Учудващото в случая е, че макар и с нови програми, учениците от 5-и клас учиха по стари учебници, защото нямаше време за издаването на нови (изключение е само историята, по която единствено имаше нов учебник). Т.е. министерството на практика тества могат ли децата да се образоват и без адекватни на програмата им учебници. Ефектът от начинанието обаче изглежда неясен. Ако резултатите са ниски, това би могло да се припише на липсата на учебници, което се очаква вече да не се повтори. Ако пък са добри, това едва ли ще е повод на МОН да премахне учебниците.

Любопитно е и защо за тестване на знанията на петокласниците не са избрани други предмети – например по български, литература или пък математика, по които от тази година също има нови учебни програми. Неясно остава още защо експертите са се спрели на нова матура, при положение че изходящото ниво дава ориентировъчно същата информация за придобитите от младежите знания и умения.

Сегашните петокласници ще бъдат подложени на двойно изпитание заради новия училищен закон. От една страна, те трябваше да започнат да учат (по средата на обучението) си по нови програми, но със стари учебници. От друга страна, новите им учебници ще закъснеят и за предстоящата 2017/18 г., като на места бъдещите шестокласници ще учат по pdf формати до месец след 15 септември. Другите ощетени от реформата са сегашните седмокласници, които т.г. завършват основно образование, въпреки че по правилата, по които са започнали обучението си преди години, трябваше да получат дипломите си в края на осми клас. Т.е. тази година и седмокласници, и осмокласници завършват основно образование, и трябва да кандидатстват в гимназия. Като „бонус“ учениците в 7-и клас т.г. трябваше да наваксват цели раздели по биология, география и история, които иначе „изпадаха“ заради разместването на учебните програми.

Източник: segabg.com