Институции

МОН стартира канал с новини за хора с увреден слух

Министерството на образованието и науката стартира свой канал с новини за хората със слухови увреждания.

Това заяви зам.-министърът Деница Сачева по време на първата международна конференция „Допълваща и алтернативна комуникация“. Емисиите ще се правят съвместно с учениците от столичната НПГПТО „М. В. Ломоносов“, които ще имат грижата за репортажите и новините.

„Министерството на образованието и науката ще бъде първата институция, която ще пусне свой канал с новини за хора със слухови увреждания. Те ще имат възможност да получават на всеки две седмици информация за развитието и новостите в образованието на сайта и фейсбук страницата на МОН.“,заяви Сачева. Тя допълни, че първата емисия новини вероятно ще се появи още тази седмица.

По думите на Сачева новите технологии имат съществена роля за добрата комуникацията с хората с увреждания. „Следващите две години планираме да инвестираме в дигитализация на образованието, като част от инвестициите ще са насочени към въвеждането на асистиращи програми за приобщаващо образование.“, каза зам.-министърът. Иновациите обаче били достъпни главно в специализираните центрове за подкрепа. Сачева заяви, че целта пред образователното министерство е през следващите две години децата от общообразователната система да имат достъп новите технологии. Това са общо 22 хиляди децата, 18 хиляди от които за ученици, а останалите 4 в детски градини. Сачева обясни, че за следващата година пък бил предвиден 1 млн. лв. за достъпна среда в училищата.

Зам.-министърът обясни, че в посока приобщаващо образование са обучени са 1700 специалисти от детските градини, които да могат да правят ранна диагностика и скрининг тестове на децата между 3 и 3 и половина години за различни обучителни трудности. Заедно с Министерството на здравеопазването и труда и социалната политика пък се работи по въвеждането на функционалната оценка на международната класификация на функционирането на човека, увреждането и здравето на деца и младежи. „От началото на следващата година ще започнем обучения за нейното прилагане, като на първо място ще започнем с ресурсните учители от регионалните центрове за подкрепа на приобщаващото образование“, заяви Сачева. От началото на следващата година щели да бъдат разкрити и 300 нови работни места за психолози и педагогически съветници в цялата страна. Също така, учениците, които са със трайни увреждания или без или с един родител, от миналата година имат право са бъдат стимулирани и със стипендии за успех. Преди това те трябваше да избират коя от двете стипендия да вземат.

По време на форума бяха представени различни системи, които да улеснят работата на децата с увеждания. „Децата с колички например имат таблет или лаптоп и с помощта на устройство могат да си пишат домашните, да рисуват с помощта на софтуер.“, обясни доц. Д-р Морис Гринберг от фондация „Асист – Помагащи технологии“.

Благодарение на технологиите Анжела Пенчева, която има детска церебрална парализа може която да комуникира по скайп със своите учителите. 55- годишната единадесетокласничка демонстрира как с само с поглед може да напише това, което иска да каже. В училище любимият ѝ предмет е литература. Въпреки затруднения, Анжела е успяла да напише и книга.

Източник: monitor.bg