Институции

МОН обмисля вариант тежките учебници да бъдат разделяни на 2 части

МОН разглежда възможността учебниците с голям обем да бъдат разделени на две части. Това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев, който в рамките на участието си в парламентарния контрол отговори на въпрос, свързан с реда за оценяване и одобряване на познавателните книжки, учебници и учебни комплекти.

„Промени бяха направени в контекста на задачата за олекотяване на раниците на учениците. Въведоха се текстове, които дават възможност на издателите да използват пълноцветен, двуцветен или едноцветен печат върху обемна хартия при съответните технически характеристики, гарантиращи качество”, увери министър Красимир Вълчев, цитиран от Фокус.

Припомняме, че преди дни Министерство на образованието и науката съобщи, че вече предприема мерки за олекотяването на ученическите раници. За нас това не е кампания, а целенасочена политика, каза зам.-министърът на образованието и науката Таня Михайлова. Зам.-министърът отбеляза, че още от началото на учебната година се провеждат срещи с издателствата именно с такава цел. „Предвиждаме от една страна да се въведе възможност за разделяне на учебниците, когато това е необходимо – когато учебникът е с голям обем работа. От друга страна Национална програма за увеличаване на шкафчетата, в които да се оставят учебниците, помагалата, екипите по физическо, така че да не се носят всеки ден“, заяви Таня Михайлова. Тя обърна внимание, че когато се говори за тежестта на раниците, трябва да се отбележи, че в тях няма само учебници, а и тетрадки, допълнителни помагала и всичко, което един ученик носи в училище.

Михайлова добави, че се предвиждат разговори с учителите, защото по думите ѝ има безкрайно добри примери за учители, които работят в час с учениците без учебник, а вкъщи децата използват учебника за самоподготовка и го носят в клас само при необходимост. Според нея друг важен проблем е да не се увеличава броят на помагалата, когато не са задължителни. По думите ѝ много важно е съдействието от страна на родителите, защото ученическата раница в по-малките класове се подготвя именно с тяхна помощ. 

Михайлова обясни, че резултат от мерките за олекотяване на ученическите раници може да има още в началото на втория учебен срок. Тя призна, че този въпросът с тежестта на раниците не е от днес или от вчера. „Спомням си от 2010 г. за кампанията „Училище без тежест“. Пак ви казвам – не искам да е кампания, а целенасочена политика на всички хора, ангажирани в МОН“, коментира тя и уточни, че обмислят и вариант за избор на хартия. По думите ѝ основният проблем се получава в 5. клас, защото тогава учениците вече могат сами да ходят на училище и сами носят раниците си и когато и предметите стават повече.

Според нея осигуряването на шкафчета, в които учениците да държат учебниците си е въпрос на виждане и възможности на отделните училища. „Има училища, които вече имат шкафчета“, коментира тя. По думите ѝ тези, които до момента нямат такива, със сигурност ще се включат в Националната програма за увеличаване на шкафчетата. Михайлова заяви още, че ще помолят учителите да не натоварват с допълнителни сборници, които не са нужни. Според нея не е проблем толкова в одобрените учебници, защото от тази година има и одобрени електронни издания.

Източник: actualno.com