Мнения

Мнение: Технология на манипулацията или как никой няма да изхвърля Ботев и Вазов от учебните програми

Години наред медиите обръщат внимание на образованието само в случаите, в които търсят сензация и висок рейтинг с поредните „ШОК!!!“, „БОМБА!!!“ и „УЖАС!!!“ в заглавието, всявайки поредния страх, че някой някъде иска да изличи българската идентичност.

Авторката на поредната подобна всяваща ужас публикация търси евтина популярност, висок рейтинг и влизане в сутрешните блокове, което се отчита като огромен успех сред линеещите печатни издания. Освен това същата авторка, макар и да е ресорен репортер на съответния вестник по образователните въпроси, очевидно не прави разлика между „учебна програма“ и „учебен план“, защото кой автор с колко произведения ще се учи се решава при конструирането и обсъждането на учебните програми, простичко казано, засягащи в детайли как според заложения брой часове в учебната програма да бъде разпределено съдържанието.

Как се готви манипулация?

Пускате на сайта (а и в хартиеното издание) на столичен всекидневник информация с бомбастичното заглавие „Режат Ботев и Вазов от учебниците по литература, слагате подзаглавие „В МОН обсъждат стар проект за учебните планове“, а после в текста на т.нар. материал се отбелязва мимоходом, че всъщност става дума за известно редуциране на някои произведения от споменатите в заглавието автори, след това се използва жаргонния израз, че някакви произведения са „аут“ и накрая изброявате, че от някои автори остават само три или четири произведения. Оставяте да престои 24 часа, за да може да бъде препечатана тази лъжа от т.нар. информационни агенции „Пръц“, „Квик“ и други свински принадлежности, а оттам по всички сайтчета, фейсбук-групи и фен-страници, за да може народонаселението да се ядоса.

Като минат 24 часа гняв, пускате потвърждение със заглавие „От МОН потвърдиха…“, където в текста изобщо не става дума за потвърждение.

Разбира се, че когато някой заяви, че Ботев и Вазов ще бъдат „изрязани“ от учебниците, първото впечатление е, че те изобщо ще бъдат премахнати от учебното съдържание, а също така нека не забравяме – „реже“ се тумор, а не автор от учебна програма.

Ботев и Вазов винаги ще присъстват в учебните програми на българското образование. Също така всеки учител е свободен да предложи на учениците да изучават колкото пожелаят техни произведения, стига да имат време. А при осъвременените програми ще имат време тъкмо за това.

Очевидната и целенасочена функционална неграмотност на авторката на поредната претоплена тема личи и във факта, че съвсем манипулативно вади от контекста какво е „аут“, но тенденциозно пропуска какво ще се добави. Също така тенденциозно пропуска, че така се освобождават повече часове за упражнения и дискусии с учениците, за да се подкрепи развиването на критическо мислене у последните.

„На рейтинга служим, не на България“

Разбира се, т.нар. журналистка се интересува само и единствено от рейтинги и да влезе в сутрешния блок, а изобщо не се интересува от факта, че в момента тече вече 30-дневния срок след обнародването на новия Закон за предучилищно и училищно образование, в който срок трябва да се приемат няколко жизнено важни за образователната система стандарта, какъвто е този за учебния план, например. В момента тече особено важното обсъждане дали гражданското образование трябва да бъде включено в общото разпределение на часовете като отделен предмет или да бъде част от методиката на преподаване по различните дисциплини. Също така в момента се обсъжда, например, дали изкуствата да се изучават отделно по музика и изобразително изкуство или да бъдат обединени в предмет „История на културата“.

Всичко това обаче не представлява интерес за т.нар. журналистка от т.нар. медия. За тях е по-важно да са популярни, макар и с лъжа. По-важно е да са в сутрешния блок и да бъдат препечатвани дори без позоваване, защото не българското образование им е важно, а рейтинга. Защото иначе образованието е скучна тема, зад която стои много работа и малко рейтинг.

Автор: Емил Джасим/bunt.bg