Учители

Млад учител: С технологиите обучението е по-леко

Поредната година на реформи в родната просвета се изнизва, а проблемите си остават едни и същи – поостарели учители и ниски заплати.

Средната възраст на преподавателите в страната ни е 50 години, а почти половината от учителите ще излязат в пенсия до няколко години.

А какво ще стане, когато се окаже, че атрактивната и много престижния някога професия „даскал“, вече напълно е изгубила позицията си и младите хора не искат да преподават на децата?

Едва ли ще се стигне до този апокалиптичен сценарий докато има млади хора, които направо от университета влизат в класните стаи.

Една от тях е Мирела Гигова. Учител по български език в столичното 51 СУ. Тя още не е навършила 25 години, но от две вече преподава.

И според нея трудът й не е оценен добре финансово, и тя гледа скептично към обещанието на властта, че средната заплата в системата ще стане 1500 лева до 2021 г., но въпреки това ще продължи да преподава.

„Системата вече позволява на младите хора да работят със съвременните технологии в училището, да растат в кариерата, базата предразполага един млад човек да се чувства добре“, обяснява тя избора си пред Dnes.bg.

Според нея електронните учебници, както и електронните дневници, улесняват ежедневието на учителите, защото така са разтоварени от по-голямата част от административните си задачи.

„Технологиите в учебния процес вече са част от ежедневието и така обучението минава по-леко. Те въвличат повече учениците, с тях им е по-интересно да работят, така имат и повече време за творчество“, посочва Гигова.

Тя е убедена, че не може хората на бъдещето да бъдат обучавани по остарели методи и програми.

С електронния дневник пък родителите получават информация в реално време и знаят кога децата им са поощрени с похвала за активно участие по време на урока, кога са без домашно, кога не са внимавали в клас, имат забележка за лошо поведение или пък въобще са пропуснали някои от часовете.

От друга страна и децата се чувстват по-добре сред младите си учители, независимо от това, че по-възрастните са по-опитни при представянето на учебния материал.

Дали поради по-малката разлика във възрастта, дали заради заряда и мотивацията, с която младите учители влизат в час, малчуганите имат по-добра връзка с тях.

Според Гигова учениците се притесняват от авторитета на по-възрастните преподаватели и работят под напрежение, а понякога дори и под страх. Тя пък е доволна от средата в училището си, защото там среща подкрепа и разбиране.

„Младите учители винаги могат да се опрат на по-възрастните, да разчитат за помощ и съвет и от главните учители“, обяснява тя.

А какво я води всяка сутрин до училището?

„Амбицията да си свърша работата, имам желанието и енергията да се докажа пред децата и пред себе си, още ми се учи, за да мога да дам повече знания на учениците си“, признава още Гигова.

И въпреки че заплатата, която получава да е под 900 лева и да е крайно недостатъчна за труда, който полага, тя е мотивирана от усмивките на учениците си, от това, че на следващия ден пристигат подготвени и с написани домашни, че са готови за нови знания.

„Достатъчно ми е, за да продължа работния си ден, това е благородна професия, за нея се иска призвание и любов, има проблеми разбира се, но вярвам, че нещата ще се развиват в правилната посока“, казва още Мирела и си пожелава системата да не смачка младите преподаватели, а напротив – да ги поощрява, така че и те да са по – усърдни в работата си.

Източник: dnes.bg