Ученици

Министър Коларова: Между 15 и 18% от децата са с дислексия

„Грамотността отдавна е идентифицирана като проблем у нас. За съжаление има хора, на които липсват и базови знания и умения“, коментира в интервю за „Преса“ министърът на образованието и науката в служебния кабинет доц. д-р Румяна Коларова.

„От няколко дни вече публично се обсъжда проектът на Националната стратегия за насърчаване и повишаване на грамотността. Един от основните критерии къде се намираме като нация са именно резултатите от подобни изследвания“.

„Първа и основна мярка е да се повиши обхватът на българчетата, които посещават детска градина. Целта е те да са 90% от малчуганите. Един от приоритетите на моя екип е създаването на учебна програма за предучилищно образование. Важно е да има точни критерии за това какви умения и знания трябва да имат децата, преди да влязат в класните стаи. В момента такива изисквания няма“, отбелязва Коларова.

„Трябва да подкрепяме и семействата. Впечатли ме едно последно изследване, според което, ако не четеш на малките, когато станат на 6 месеца, след това те се страхуват и се притесняват от книгите“.

„Четенето създава различен начин на мислене. Страшно е, когато дете на 6 години не е виждало книга. Това създава само стрес и негативни нагласи, когато се сблъска с учебници. Въвеждаме и ранна диагностика за затруднения, например дислексия. По неофициални данни между 15 и 18% от децата страдат от някаква нейна форма“.