Мнения

Министър Денков с амбиция за спокойствие в системата на образованието

Водещ: Проф. Николай Денков на пряката ни телефонна линия. Добър ден.

Водеща: Заедно с репортерката Александра Михайлова. Здравей, Александра, и на теб.

Николай Денков: Добър ден на слушателите на програма „Хоризонт“.

Репортер: С какви амбиции поемате този пост?

Николай Денков: С амбициите, които трябва да има министър в служебното правителство. На първо място трябва да осигурим спокойствие в системата, учебният процес да продължи, да подготвим изборите – знаете, че има доста подготовка в училищната мрежа и организация. Това са основните задачи, с които трябва да се справим.

Водещ: Кои ще са най-важните елементи във Вашия преглед на това, което е свършено до момента и как се отнасяте към тази дума „ревизия“, която беше спомената на няколко пъти днес от бившия вече премиер Борисов и от настоящия Огнян Герджиков? Вие ревизия на какво ще правите в образователното министерство?

Николай Денков: Това, което аз бих предпочел като термин, е „преглед“ на текущото състояние, очертаване на задачите за следващия период. Трябват ни още няколко дни, за да навлезем в ситуацията в момента. Секторите са ясни – училищно и предучилищно образование, висше образование, сектор наука. Всеки от тях си има своите особености. Така че, след като ги прегледаме, в края на другата седмица ще излезем със съответните приоритети и със съответните задачи, така че да успеем да се включим в тези няколко месеца, защото времето е кратко.

Репортер: Служебният премиер Огнян Герджиков днес каза в словото си в Президентството, че, ако трябва да го цитирам, допуснатите грешки ще бъдат поправени. Какво в този ресор можем да кажем, че има нужда от поправка в последно време и как според вас екипът на Меглена Кунева се справи с работата по оперативната програма? Вие като заместник-министър се занимавахте с нея.

Николай Денков: Много рано е да се дават оценки. Изключително важно е да се концентрираме върху това, което имаме да свършим днес, което имаме да свършим утре и през следващите няколко месеца. Разбира се, за да поставим правилно задачите, трябва да прегледаме какво е текущото състояние. Но най-важното е да видим какво имаме да свършим, защото времето лети, изборите наближават, а предстоят матури, външно оценяване. Това са задачи, които служебното правителство ще трябва да подготви, за да няма забавяне.

Репортер: Тръгнахте си огорчен от министерството преди около година…

Николай Денков: Не бих казал, че съм си тръгнал огорчен. Тръгнах си с ясното съзнание, че което можех да направя, успях. И в този момент може би имаше нужда от други хора, които да влязат с друго виждане. Така че днес също влизам с усещането, че трябва да си свърша работата. Имахме конструктивен разговор с екипа, който до момента беше в министерството. Трябва да се продължи напред. Фокусът трябва да бъде върху задачите, които трябва да се решават.

Репортер: Заявихте, че пристъпвате към новия си пост със смирение.

Николай Денков: Отдясно на мен се намира портретът на Иван Вазов – доайен на българската култура и просвета. Когато застанеш до него, разбираш колко си малък и колко трябва да се стараеш да намериш своето място в обществото, за да изпълниш задачата, заради която си тук. Водеща: Напуснахте преди година с аргумента „съществени различия с приоритетите и стила в работата на министъра и част от екипа й“. Какво ще промените в тези приоритети, в този стил на работа?

Николай Денков: За всичко това ще говорим през следващата седмица. Една година измина. Много важно е да се види какво е напреднало, дали нещо има нужда от корекция.

Водещ: Имате ли представа с какъв екип ще работите, ще сменяте ли заместник-министри, шефове на дирекции?

Николай Денков: Трябва да се осигури пълна приемственост, доколкото е възможно. Ще направя всичко възможно да има и лица, които да дадат тази приемственост от политическия кабинет, но със сигурност ще има и нови лица.

Репортер: Вие сте експерт, който идва от сектора. Кажете, моля Ви, кои според вас са големите проблеми на българското образование?

Николай Денков: Проблеми има, но е по-важно да видим кои ще бъдат решенията. Защото времето е много кратко. Много е важно правилно да се поставят приоритетите, така че след два-три месеца да имаме нещо смислено и завършено. Това е по-добре, отколкото да започнем много неща и никое от тях да не стигне до края.

Репортер: Лесно ли взехте решението да станете министър на образованието, макар и служебен?

Николай Денков: Реших, че може би има смисъл да се опитаме да свършим нещо полезно.

Водещ: Добре, благодаря Ви. Успех, проф. Николай Денков. 

Източник: МОН