Учители

Лаборатория в джоба


Знаете ли любопитния факт, че населението в света през 2009 година е било над 7 млрд. души, а по не толкова стари данни, мобилните телефони са… почти толкова – вероятно с между 200 и 300 млн. по-малко. Разбира се говорим за изключително динамични области, в които точната статистика е трудно постижение. Популацията в света се увеличава, но се увеличава и броят на устройствата, които от години са неотменна част от живота ни.

Всъщност точно това е нещото, на което искаме да акцентираме. Огромното влияние на „енциклопедията“, която държим в джоба си и нерядко дори не подозираме.

За огромните възможности на „Лабораторията в джоба“ разказват в своята презентация на провелата се в края на февруари конференция „Нови технологии в образованието“ в Белград двама от най-известните и популярни образователни лидери – Марина Дороцки от гимназия „Исидора Секулич“ в Нови Сад и Владан Младенович от основно училище „Иван Вушович“ в Алексинац.

Съвременният смартфон има 19 сензора. Те са за светлина, видео, звук, докосване, позиция, температура и т.н. Всеки един от тях е изключителна възможност за образование в ерата на високите технологии. Тези сензори дават огромно предимство посредством различни образователни приложения, като в своята презентация, двамата лектори дават подробни и конкретни примери за това кой и по какъв начин може да се използва в ежедневната училищна програма.

Химия, физика, астрономия – само малка част от предметите, които могат да получат така необходимото предимство – интерес от страна на учениците, в области които традиционно са в приоритетите на ограничен брой деца. Начинът, по който образователните специалисти ще съчетаят полезната и важна информация със забавното ползване на смартфона е вече въпрос на иновативност и креативност.

Разбира се последното е малко по-трудно приложимо у нас, въпреки че според споменатото по-горе изследване, процентът на граждани на Р. България (около 7.6 млн. по данни на последното преброяване от 2008 г.) към мобилни телефони е внушителният 140,3, което значи, че броят на мобилните устройства е много по-голям от потенциалните потребители. Не е тайна обаче, че у нас трудно осъзнаваме истинското предимство да имаме „Лаборатория“ в джоба, а доказателство за това е твърде крайната мярка телефоните на учениците да бъдат събирани по време на часа. Това разбира се е по-лесния вариант – да ги накараме да не ги използват изобщо, отколкото да ги ползват за нещо наистина полезно, докато са в клас.

Какви изводи се извеждат от презентацията
Мобилните телефони не са само Фейсбук, Вайбър и Инстаграм (т.е. комуникация). Представените примери в областта на физиката, химията и астрономията доказват, че в много случаи устройствата заместват лабораторното оборудване. И основното – тест за креативност за всеки съвременен преподавател.

Пълната и оригинална презентация на Марина Дороцки и Владан Младенович можете да видите тук

Още по темата