Мнения Ученици

Как да намалим стреса при първолаците?

15 септември е близо, а първият учебен ден е особен празник за учениците, които за пръв път в живота си ще прекрачат училищния праг. Еуфорията вече е завладяла повечето от тях. Как да помогнем на децата по-лесно да премнат през голямата промяна?

„Проблемът е как сме подготвили децата си, че те за пръв път ще останат без нас. Постоянно критикуваме авторитетите в нашия живот и децата отиват подготвени за недружелюбна среда. Много е трудно да се обясни на това детенце, че трябва да смени средата“, посочи психологът Ина Антонова в студиото на „България сутрин“.

Яна Алексиева от Асоциация “Родители“ добави, че още от детската градина децата са свикнали с тези авторитети. По думите ѝ за родителите е важно да тръгнат максимално спокойни и усмихнати с децата си в първия учебен ден.

А вече 11-а година Асоциация “Родители“ безплатно разпространява наръчник със събрани родителски и експертни мисли.

„Силно вярваме, че училището и семейството трябва да си партнират. Децата около 6 години много започват да се вълнуват, че ще ходят в училище. Има деца, които са много по-напреднали и е нужно да подскажем на учителя, че може да занимава с още нещо това дете. Всеки родител има нужда да прекара качествено време със своето дете, просто да си поговорим за деня“, коментиря Алексиева пред Bulgaria ON AIR.

„Моята дъщеря беше 3 години в предучилищна група и започна да преподава на останалите деца в първи клас как се пише. Нашият проблем беше да ѝ се обясни, че там не е скучно. Тези човеченца трябва да бъдат подготвени, че не трябва да се конкурират, а да съумеят да работят с групата за общия успех. „, каза още психологът Ина Антонова.

Тя е на мнение, че е задължително детето да бъде наблюдавано за всякакъв вид сигнали. По думите ѝ децата така или иначе дават отпор. Започват с конфликти, с телефони и дрешки, с изравняване на позициите…

„Всяко дете е индивидуално. Някои напредват със знания, други със създаване на връзки и приятелства.  Силният инструмент са учителите и родителите. Ако учителят направи добра връзка и успее да успокои детето, няма да имаме проблем с адаптацията, защото децата тогава са в най-хубавата възраст от човешкото развитие. Те го искат, а на нас ни трябва като възрастни много малко да ги подтикнем“. Алексиева допълни, че е необходимо да се направи приятелска среда, и да се разнообрази начина на преподаване, за да бъде образованието по-интересно за малките ученици.  „Децата ни имат нужда от различен формат на образованието, а не това, което учат сега и което ги демотивира, уточни още тя“.

Ина Антонова допълни, че не трябва да има насилие от страна на преподавателя прижелание да създаде дисциплина. Ако детето пък откаже да ходи на училище, показва подтиснатост, липса на толерантност. Затова трябва детето да има предварителна подготовка, че трудолюбието не е пречка и не е страшно.

„Децата започват да се разболяват. За нас това е сигнал. Родителят не трябва да се стресира, но да поговори с детето и с учителите, за да се разбере какво се случва. Понякога изключително дребни за възрастните причини са важни за детето“, уточни Алексиева.

Източник: dnes.bg