Училища Учители

Има ли проблем с учителите дори в елитните училища в София?

Има ли проблем с учителите дори в елитните училища в София? Оказа се, че въпросът с учителските кадри е доста сериозен дори когато говорим за много престижни училища.

„Има проблеми в цяла София с учители по много предмети. Най-голям е дефицитът за учители по немски език, физика, математика, информационни технологии и всички останали, а за начални учители е направо Апокалипсис“. Това сподели пред Аctualno.com директорката на 9-та Френска езикова гимназия „Алфонс дьо Ламартин“ Емилия Богданова-Иванова. По информация на Actualno.com сега тече проверка в училището, от РУО София-град, като проверката трябва да установи имало ли е проблем с преподаването на немски език.

За конкретния случай с временната липса на учител по немски език в ръководеното от нея елитно учебно заведения Богданова-Иванова обясни, че имали изключително квалифицирана учителка с повече от 25 години стаж, но в края на миналата година по здравословни причини напуснала. Работeла на два трудови договора, като във Френската гимназия и бил вторият. По медицински предписания, заради прединфарктно състояние е трябвало да премине на по-лек режим и напуснала на 31 декември 2018 година.

„Имаше притеснения у децата. Между всеки учител и ученик се създава една невидима нишка и когато отсъства титулярът, учениците не се чувстват комфортно“, призна Богданова-Иванова. „Но и ние сме живи хора. Учителите са подложени на много голям стрес. В последните няколко години всяка година в това училище по една жена се разболява от рак на гърдата. И става все по-трудно, и по-трудно. След 5 години и директори няма да има“, добави тя с огорчение, че и деца, и родители понякога не проявяват достатъчно разбиране към труда на учителите. Два пъти е обявявано овакантеното място за учител по немски език. „На първото обявяване проявиха интерес 4 кандидати и всичките се отказаха, а при повторното – само един кандидат и беше назначен от 22 януари, 2019 година“, съобщи директорката и изтъкна, че преди 10 години е имало конкуренция – явявали се по 70 души за едно място, а сега желаещи няма. Слабият интерес, според нея, е заради свързаните с работата стрес, високи изисквания, натоварване, жалби… „Само от Светия синод не са ни проверявали“, оплака се тя и отбеляза, че и новата нормативна база е много обемиста и затрудняваща, увеличава се изискваната от учителя бумащина.

„Дори да искаш да даваш повече консултации на децата, новите изисквания за графици, доклади, отчети губят времето на учителите. Въпреки това те го правят – например в момента учители по различни предмети работят индивидуално с тези свои ученици, допуснали слаби оценки“, изтъкна Богданова-Иванова.

Повишаването на учителските заплати, по думите ѝ, е необходимо, но не достатъчно условие за привличане на млади хора в професията. „Те се плашат от огромната нормативна уредба, която трябва да познават и спазват. Предишната наредба за оценките беше от 7 страници, а новата е 70 страници, новият Закон за предучилищно и училищно образованието пък е по-обемист и от Кодекса на труда. За всяко нещо трябва да се пишат декларации, анализи, доклади, отчети… Това е изключително отблъскващо за младите хора. Отблъсква ги от професията“, сподели Богданова-Иванова.

Получилият се луфт в преподаването по немски език във Френската гимназия – през януари, според директорката е малък и бил допуснат заради дефицита на учители: „Ние нямаме склад за учители. Във Френската гимназия няма кой да замести учител по немски език. Обръщали сме се с молба за външен преподавател от други училища, който да го замества, но поради голямата си заетост са ни отказвали“.

За сравнение, директорката посочи, че веднъж учителят по физика отсъствал цял месец, но тогава часовете били поети от двама учители от други училища и учениците не са имали свободни часове, а в случая с немския език от януари тази година прекъсването било по-малко, но пък грипна ваканция усложнила ситуацията. „Реално децата са учили само една седмица с новата учителка – и пак прекъсване заради грипната ваканция, която започна от 28 януари 2019 година“, уточни тя.

„Но те си имаха достатъчно оценки и няма деца със слаби оценки. Всички имаха по 3 оценки“ (бел. авт. – по сигнал до Actualno.com има оформени деца с нанесена трета оценка „на око“, тъй като е нямало време всички да бъдат изпитани, а практиката е срочната оценка да се оформя с поне три текущи оценки), подчерта директорката и в уверение показа дневник на 9 ж клас и написаните там неща.

„Никой не редуцира новите знания. Всичко, залегнало по програма, се преподава на децата. Оценките отразяват знанията им“, категорична е тя. Впечатленията на директорката от новата учителка са, че се старае гимназистите да наваксат пропуснатия материал. „Новата учителка провежда консултации и който изпитва затруднения с материала, може да се възползва“, изтъкна още директорката. Тя обясни, че наваксването на материала става чрез т. нар. преструктуриране за сметка на упражненията – вместо 2 часа упражнения – по 1 час.

„Със сигурност им е трудно. Наваксването е допълнително усилие. Но то е натоварване и за новия учител“, коментира директорката и изтъкна, че учениците във Френската гимназия имат езикова култура и много по-лесно се справят с немския език, освен това много от тях са учили немски език преди да постъпят в тази гимназия. При отсъствие на учител, когото няма кой от колегите да го замести, търсим учител от други училища и ако не намерим, какъвто беше случаят с немския език, разместваме програмата, а тя е като домино – разместват се програмите и на учителите, и на останалите класове, а те са 35. Правили сме го това, за да нямат децата свободни часове, обясни още директорката и допълни, че по време на прекъсването в преподаването по немски език педагогическият съветник е провеждал уроци по теми от гражданското образование с децата, вместо да имат свободни часове. Богданова-Иванова подчерта, че при нея не е идвал родител, който да разговаря по въпроса за немския.

„Като директор имам готовност и съм заинтересована, ако има родители, които биха оказали съдействие за обучението по немски език да намерим подходящата форма“, апелира тя.

Източник: actualno.com