Институции Ученици

Зам.-министърът за матурите в 4. клас: С диктовка на аудиофайл всички ще са при равни условия

Промени в организацията на националното външно оценяване в 4. клас предизвикват вълнения в последните седмици.

Поводът е решението на МОН тази година диктовката да не се прави от учителя в клас, а да бъде на аудиозапис.  Намерението е също писмените работи да не се проверяват от преподавателите в същото школо, а от национална комисия, при това електронно.

Петиция на началните учители настоява да отпадне аудиофайлът на диктовката, а догодина  – и малките матури в 4. клас въобще.

Ще отстъпи ли МОН –  пред „Марица” коментира зам.-министърът на образованието Таня Михайлова.

Колегията  трябва да е спокойна. Трудът в продължение на 4 г., когато си го полагал  методично и с постоянство, със сигурност ще бъде отчетен.

Смисълът на националното външно оценяване, особено в 4. клас, което е първото такова изпитване, е не толкова развитие на политики на ниво министерство, колкото анализ  на ниво училище. И за отчитане на индивидуалния напредък на самите ученици.

Безспорно външното оценяване трябва да се провежда от учители или комисии, които не преподават на децата. Няма място за драма. Напротив. Ще бъде създадена организация всички ученици, в цялата страна, да са при равни условия.

Всички притеснения как ще се проведе диктовката трябва да отпаднат. Защото колкото различни хора има, толкова различни подходи. Едни диктуват по-бързо, други по-бавно. Диктовката ще бъде записана по всички правила, ще се направи коректно  по отношение на брой думи, интонация и най-вече с ясна дикция. Нашата задача каква е? Всички да са при еднакви условия, за да има наистина съпоставимост на резултатите.

И нещо много важно – тестът в 4. клас няма селективна функция, като изключим приема в математическите гимназии.

Външното оценяване има различни функции – диагностична, информационна. Но най-вече е мотивиращата. За тези ученици това е първото такова изпитване. Те не трябва да са притеснени. И  те не са притеснени. Миналата седмица бях с колеги във Войводиново и влязохме в четвърти клас. Те чакат това НВО, за да се изявят.

Но ние трябва да възпитаме някои качества у нашите ученици, които ще им бъдат от полза и после при явяване  на следващите изпити, да не забравяме PISA. Страните, които са тръгнали по този път, успяват. Децата ще развият умения за концентрация, за самообладание. Не трябва да се притесняват. Ние, възрастните, сме склонни, тревожейки се ние, да предадем това притеснение и на тях.

Нека системата да е спокойна. Който е положил труд, той ще бъде оценен. Но трябва да се знае, че всички са при равни условия. Не виждам повод  за тревога. Форматът беше известен преди началото на учебната година. Нека не се фокусираме върху средството. Защото когато говорим за формат, това са видовете задачи. А когато говорим за диктовка с аудоизапис, това е средство, не част от формата.

Източник: marica.bg