Мнения

Експертът коментира: Учебниците ни изостават с векове

Българският ученик получава наготово знания, а не е стимулиран да се включи активно в образователния процес. Причината се круе основно в структурата и съдържанието на учебните материали, твърди Юрий Анджекарски – председател на сдружението „Професионален форум за образованието“, цитиран от сайта vesti.bg.

Според него една промяна на съдържанието в учебниците трябва да е радикална, тъй като те изостават буквално с векове.

„Учебниците отговарят на парадигмата на енциклопедизма от XVIII в. – като структура на учебното съдържание, а организацията на класно-урочната система е от XVI в.“, споделя той и добавя, че проблемът не е само у нас.

„Децата се движат с друга информационна динамика и всичко иновативно и революционно за възрастните, те го виждат просто като история и архив. Уроците не предполагат ученикът да се включи активно с разсъждение или коментар – той получава всичко наготово. Ключовата дума за това е в избора на учебно съдържание, защото, когато учениците имат избор, те упражняват свобода и поемат отговорност, и така у тях се създава мотивация и интерес към ученето“, коментира образователният експерт.

Според Анджекарски е важно да има методолофия и методика за създаване на новите учебници, както и това да се промени изцяло подхода към преподаване на знанията. Това според него е предпоставка към по-широк обхват на предметите, в които ще могат да се прилагат те.

Специалистът говори и с конкретни примери. Литература, творчеството на Йордан Йовков. Според него е по-добре не да се казва: Този разказ е най-важният – прочетете него, а по-скоро да се даде възможност на децата сами да стигнат до най-важният за тях текст от съчиненията на конкретния автор.

„Образованието, просветата не бива да се затварят само в училището. Огромна е ролята на медиите и семейството в процеса“, категоричен е Анджекарски.

Според експерта лошите резултати от международното изследване PISA показват, че българските ученици не могат да анализират и съпоставят текстове, „защото това не се изисква от тях, не им се поставя за задача“.

Учителите също не могат да анализират, защото „я има идеята, че някакво учебно съдържание се одобрява, спуска се от Министерството на образованието и така се остава в рамките на това, което е разпоредено“, коментира още той.

Ролята на МОМН трябва да е разпоредителна и опредляща обрзвователните изисквания, а всяко училище отделно да има свой стандарт и дори конкретен маркетингов подход за привличане на учениците.